Att skräddarsy sin egen diet

september 13, 2016 i Hälsa

min-diet

-”Frukt är inte LCHF”

-”Ost är inte paleo”

-”Bönor är varken paleo eller LCHF”

….and the list goes on. Visst finns det tillfällen då det är på sin plats att följa riktlinjerna för en viss diet till punkt och pricka. Exempelvis när man är helt grön och inte riktigt vet hur det fungerar, eller om man följer en kosthållning på grund av en sjukdom eller för att se om man misstänker att man har en överkänslighet mot vissa livsmedel.

Men sen då? Har du funderat på varför du väljer bort vissa livsmedel och livsmedelsgrupper helt? Gör du det för att ”det inte ingår i dieten”? För att du har hört att att vissa livsmedel hämmar din viktnedgång? Eller har du kanske hört att vissa livsmedel  inte är bra för dig, kanske rent utav farliga för din hälsa?

Jag valde själv bort många livsmedel under många års tid av ovanstående skäl. Mycket har hänt sedan dess, framför allt har väl min syn på vad som är en hälsosam kost förändrats. Och istället för att tro på ”sanningar” och ”jag har hört att…” så har jag experimenterat, läst på och dragit egna slutsatser om dessa förbjudna och farliga livsmedel. Några har jag återintroducerat och återfinns ofta på min tallrik, några väljer jag fortfarande bort och sen finns det en hel drös saker som jag väljer att äta lite och sällan av. Det viktiga är att hitta vad som passar just dig och din livsstil. Vad som fungerar för att du ska uppnå dina (hälso)mål. 

 

Om jag idag blir tillfrågad om vilken diet jag följer så har jag inget kort och bra svar. Men det är väl åt paleohållet med inslag av magsmart mat och lite mejerier.  #bramatheltenkelt

 

 

Kålpudding i nytappning

september 4, 2016 i Kött, Recept

Visst är det gott med kålpudding?! Jag brukar vanligtvis göra den på Kålpudding
blandfärs, men igår kom jag över ett par kilo finfin lammfärs så jag körde på det istället. Kryddade med chili och vitlök och resultatet blev strålande!

Till 8 portioner behöver du:
1 kg lammfärs
2 stora vitlöksklyftor
3 gula lökar
1 röd chili
1 kg vitkål
smör
salt

Finhacka gul lök, chili och blanda med lammfärs och pressad vitlök. Krydda med salt.
Hacka kålen grovt och stek mjuk i smör i omgångar. Lägg hälften av kålen i botten av en ugnssäker form, ca 30×20 cm. Fördela lammfärsen ovanpå och toppa med resten av den smörstekta kålen.
Sätt in i 175 graders ugn (varmluft) ca 35 minuter.
Servera med någon passande grönsak, exempelvis blomkål, potatis, sötpotatis eller jordärtskocka. Och lingon såklart 😀

 

Verkligheten

september 1, 2016 i Mått och vikt

%22Fitness%22

Det här är min mage tagen från tre olika vinklar. Med fördelaktigt respektive inte så fördelaktigt ljus. Alla bilderna är tagna vid samma tillfälle – det är i stort bara vinklarna och ljuset som skiljer dem åt. På översta bilden står jag upp, rakt upp och ner helt avslappnad. På den undre bilden sitter jag ner helt avslappnad. På stora bilden spänner jag magen och ser till så att ljuset faller bra för att få till en fördelaktig och bra bild….Det är endast den där sista bilden som postas på sociala medier.  
Inget ont i det, mer än att det ger en skev bild av hur verkligheten faktiskt ser ut. 

(H)ärlighet varar längst 😉

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...