Low HCL

Det går inge vidare det här HCL testet. Det går ut på att man ska kolla hur nivåerna av just HCL är (en beståndsdel i magsyran) är. Har man för låga nivåer av HCL, bryter man ner maten man äter sämre och har därmed ett sämre näringsupptag.

Indirect symptoms of low stomach acid include the lack of results from training, inability to lose fat despite following a fat loss protocol, and always being tired. Symptoms that are directly related to low HCL include the following:

1) Belching, bloating, or “acid reflux” after eating
2) Indigestion and constipation because food is not being digested properly
3) Skin conditions such as acne, eczema, psoriasis
4) Vertical ridging on the nails because of inability to absorb nutrients from food
5) Leg and foot cramps because you are not absorbing minerals
6)Chronic injuries due poor amino acid status and inability to restore tissue
7) Food allergies and asthma
8) Gallstones
9) Poor cognitive function and the onset of dementia
10) Low bone mineral density and osteoporosis

Källa: Charles Poliquin

Testet genomförs vid 6 olika måltider. Man börjar med 1 piller måltid 1, sen 2 piller måltid två osv. Såhär håller man på tills man får en ”burning” mysig känsla i magen – som om man druckit en kopp varmt te…. (så säger testet alltså). Nu är jag uppe i fem tabletter och jag känner inte ett skit! Guess I have låga HCL nivåer 🙁

 

När fastan blir till svält

Periodisk fasta. Har galet kluvna känslor för detta ämne. Jag tror det är ett bra verktyg om man har ett sunt förhållande till mat, och om man på detta sätt vill plocka ett par kilo, eller bara göra det i ett må bra syfte. Vad jag inte gillar med det här, är att många ätstörda tjejer, och  tjejer som vill gå ner i vikt SNABBT, har fått ett slags bekräftelse på att det är okej att skippa måltider. Det är okej att inte äta. Och ja, det kan det vara. Så länge du har ett sunt förhållande till mat. Trust me, för jag har själv tillhört den ätstörda skalan, stora delar av mitt liv.

Om man dagligen hoppar över en måltid,  kommer kroppen ganska snabbt ställa in sig på att den får mindre energi. Vad händer då? Jo ämnesomsättningen SJUNKER. Kroppen ställer in sig på svält – går på sparlåga för att klara svältperioden. Om man inte får tillräckligt med energi från maten, var plockar kroppen då ifrån? Våra fettlager – check. Men den börjar även  tugga på våra muskler – vilket man absolut inte vill. Muskler vill vi ju ha – då muskler höjer förbränningen. Vi har alltså redan fått en lägre förbränning tack vare att vi äter mindre, men nu sänker vi den ytterligare – då vi börjar bryta ner våra muskler…Det kanske inte är så smart att köra PF on a daily basis?
Ska man inte fasta då? Jo visst kan man göra det. Men inte varje dag…

Och måste man nu göra det varje dag, får man se till att kompensera det förlorade energiintaget vid senare måltider – för att svälta sig ner i vikt är inte den rätta lösningen.

 

 

 

 

 

 

 

Signing up

Kommer ni ihåg att jag pratade om ifall det är möjligt att punktförbränna fett? Genom Biosignature modulation får man genom ett HCL test (kollar hur matsmältningsenzymerna funkar)  och såklart kalipermätining, över typs hela kroppen reda på hur hormonbalansen i kroppen är. Läs mer om biosign null

Det låter ju för bra för att vara sant – men JAG MÅSTE JU BARA TESTA DET! Idag signade jag upp. Nästa torsdag är det dags för första mätningen. Därefter får man reda på vilka ”problemområden” man har – och utefter vilka dessa är, får man reda på vilka vitaminer och mineraler man  ska stoppa i sig för att få bukt på obalansen i kroppen. Vad jag är mest nyfiken på är de GRYMMA träningsresultat som utlovas. Man ska lägga på sig galet mycket muskelmassa, samtidigt som kroppsfettet formligen rinner av en:D. Detta UTAN att lägga till en massa extra träningspass och INGA ”fettförbrännande” morgonpromenader. Ska träna tre – fyra gånger per vecka och inte ändra på kosten. Förlåt, sanning med modifikation…Som jag sagt tidigare har det blivit alldeles för mycket av det goda. Har stoppat i mig nötter, choklad och småplockat i kylen- som om jag förberedde mig för en lång svältperiod 😉 Välkommen tillbaka disciplin – jag har saknat dig så!

På måndag kör vi även igång med nytt träningsupplägg. Ska testa 3-split under biosignperioden (som sträcker sig under 12 veckor.)

Motivationen på topp, träningsväskan packad och frukosten förberedd. I morgon har jag en date med skivstänger, viktplattor och kettlebells 7 am! Nu kör vi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...