70 gram – inga problem

data-ad-format="auto">

Från 20-70 gram på fem veckor! High carb indeed om man är van vid att ligga runt de 20. Det har stundtals varit skrämmande att se hur dålig kroppen har blivit på att hantera kolhydrater – men på det stora hela har det gått ganska smärtfritt. De första veckorna upplevde jag några dagar något som skulle kunna uppfattas som helt vanliga omställningsbesvär, huvudvärk, hjärtklappning och yrsel. Samma omställningsbesvär som ”tallriksmodellare får när de går över till en kolhydratreducerad kost. Mitt fasteblodsocker har blivit högre, men kroppen har under dessa veckor blivit bättre på att hantera ”stora” mängder kolhydrater. Jag har testat ris, potatis i olika former, sötpotatis, jordärtskockor, rotfrukter, bovete, whey, banan och frukt. Det enda som fick BS att rusa iväg var råstekt potatis och en shake som innehöll för mycket kolhydrater (banan, chia och whey) förhållande till fett.

Under veckan som gått har jag kommit upp i 70 gram de flesta dagar (förutom två som hamnade runt 35 gram). Rent kroppsligt känner jag ingen skillnad mot tidigare. Hjärnan funkar som den ska, även magen, humöret, träningen och sömnen känns bra.  Den stora skillnaden är väl den att det har blivit svårt att äta, hur sjukt nu det än låter. Jag får verkligen sitta ner och planera vad jag ska äta för att komma upp i några mängder kolhydrater och det är inte hållbart i längden.

Jag började öka kolhydraterna då jag blev varse om att ett alltför lågt kolhydratintag  över tid kan påverka sköldkörteln och dess hormoner, då dessa behöver insulin för att fungera optimalt.  Det råder delade meningar om detta, så bilda dig din egen. Själv har jag tack vare de här veckorna (och efterforskningar) börjat tänka i lite nya banor vad gäller hälsa, kolhydrater, insulin (och viktnedgång.) Jag kommer alltid att förespråka ”naturlig mat”, ”artegen föda”  och kolhydratreducerad kost (whtaever that is). Har även kommit till insikt att allt inte behöver vara svart eller vitt. Det finns en stor gråzon att utforska här.

Om vi ser till hur det har gått för mått och vikt är dessa i stort sett oförändrade sedan start för 5 veckor sedan. Från 20-70 gram kolhydrater.
Vikt: -0,5 kg
Cm: – 3,5 cm
Nu är det ingen vikt- måttminskning att tala om – men det visar ju på att det är möjligt att äta mer kolhydrater utan att för den sakens skull gå upp i vikt. Om kostförändringen har påverkat sköldkörteln eller binjurarna får jag låta vara osagt, men utfallet ger lite att tänka på. Rådet att äta mindre kolhydrater kanske inte alltid är det rätta. Kanske att man (förutsatt att det inte finns några sjukdomar som gynnas av en strikt lågkolhydratkost) borde göra precis tvärtom?! För att komma till rätta med de obalanser som en strikt kost ev kan göra? I´m just thinking out loud.

För min egen del är jag mentalt redan halvvägs in i nästa projekt, vilket kommer bli ett helt fåfängt sådant med fokus på mått och vikt. Är redo för att se hur stor inverkan insulin har på muskelbygge och viktminskning.  Hört talas om carb nite?

Surdegs pannkakor av bovete

Kresser kallade de här pannkakorna  för heavenly sourdough pancakes. Well, jag skulle nog inte beskriva dem som heavenly…Anyways, det är alltid kul att prova något nytt och det är möjligt att jag kommer göra de här pannkakorna igen. Med någon typ av krydda kan de bli en god wrap tänker jag mig. 

Bovetet la jag i blöt i en skål med lock under 24 timmmar. När tiden hade passerat jäste det lite lätt i skålen. Då var det dags att hälla av vattnet och skölja kornen noga. Sedan hällde jag tillbaka kornen i skålen och tillsatte lite nytt vatten och mixade därefter blandningen till en jämn smet. Sedan satte jag på locket igen och lät smeten jäsa ytterligare 24 timmar.

Det luktade lite funky om degen. Sur deg 😀

När han stått till sig dessa 24 timmar var det bara till att blanda ihop resten av ingredienserna till pannkakssmeten. Ägg, lite salt och kokosmjölk. Jag åt mina pannkakor med sallad, avocado och lax. Bovetet gör så att det smakar lite…gräsigt. Skulle därav inte göra dessa pannkakor och servera med bär, frukt och grädde. Men som sagt, lite örter i degen så kan det bli till en fin och nyttig wrap!

Bovete

 

Fick ett tips om att testa bovete för att öka mängden kolhydrater i maten, så jag köpte mig en påse. Bovete är trots namnet inte ett spannmål utan ört som  är nära släkt till rabarber.  Det är glutenfritt och har många användningsområden. Man kan göra gröt, använda det istället för ris, ha det i en matig sallad – man kan även fermentera dessa små frön (måste prova!!!)

Anyways, igår testade jag bovete. Kokade upp en portion som jag blandade med tapenade och lite smör som serverades till en grillad kycklingfilé. Alltid lika spännande att se hur nya livsmedel påverka BS.
Efter 1 timme visade mätaren på 5,8
Efter 2 timmar 6,2
Inga reaktioner från magen. Han var tyst och snäll som vanligt. Bovete får helt klart godkänt! Det var dessutom gott 😀

Har ni provat bovete? Vad har ni för favoritrecept att dela med er av?

Tänkte att jag ska testa de här pannkakorna som jag hittade hos Chris Kresser.

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...