Kaffe och ketoner

oktober 30, 2012 i Off topic

Kostdoktorn har gjort ett experiment på kaffets, eller rättare sagt koffeinets påverkan på ketoner och blodsocker. En relativt jämn och stabil kurva.

Alla kaffedrickare kan alltså fortsätta med gott samvete. Undrar vilka följderna skulle blivit om ketonerna sjunkit. En gissning är att trenden med MBC skulle få sig ett ganska abrupt slut 😉

Mohoho…

Jag luktar godis. Typs colaflaskor

oktober 29, 2012 i Off topic

Jaha, köpte ny duschcréme då va. Fanns inga öppnade så man kunde provdofta, men tänkte att hur fel kan det bli liksom? Well, nu går jag omkring här och luktar lösgodis. Ni vet dom där bruna colaflaskorna? Exakt så luktar jag! Inte precis vad jag hade in mind att jag skulle dofta efter en dusch…

Ett (o)hälsosamt val…

oktober 28, 2012 i Jag dissar

Hmmm…om man brukar äta Becel, Lätta, Milda och flora kanske man får sig en tankeställare av det här.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab

Vill ha!

oktober 28, 2012 i LCHF

Dags att unna sig lite. Har varit ganska dåligt med detta på senare, men nu är det dags:) ”Vegomyten” och ”Konsten att äta, träna och må bra” är böcker som jag länge velat läsa är beställda – check! Även dags att fylla på lite LCHF vänliga basprodukter, som kokosnötmjöl, kokoschips och mandelmjöl. Tänkte även prova en naturlig tandkräm. Why you wonder? Jo, har precis fått lära mig att flour – som finns i typs all vanlig tandkräm inte är något bra. Det hämmar upptaget av jod, och jod behövs bland annat för att upprätthålla en bra ämnesomsättning och hindrar oss från att få struma. Om man äter lågkolhydratkost stoppar man inte i sig saker som fräter på emaljen, dvs flour blir (helt) onödigt. Känner ändå att jag måste grotta ner mig i ämnet, när tillfälle ges.

Får nu sätta mig ner och vänta snällt på mina paket. Känner mig som en otålig unge på julafton

Vill ha vill ha vill ha NU!

Kryddigt kaffe

oktober 28, 2012 i Off topic

Morning peeps! Hur mår ni där ute? Själv vaknar jag pigg och utvilad, och inser att jag dessutom tjänat en timme 😀 ! Ibland är det bra att vi ställer om klockan. Vintertid – like, sommartid- inte like.

På agendan idag hittar vi ett gympass, studier och sedan lite lunchlådsuppladdning inför veckan. Just nu har jag dock bara en sak i sikte. Kaffe! Loves it! Kan inte tänka mig en morgon utan mitt kaffe. Har ni testat att smaksätta bönorna? Jag häller alltid i kanel (superantioxidant) och kardemumma (godaste kryddan ever). Det blir very gott kaffe, you have to try this friends.

Med detta önskar jag er GOMOOOOOOWON :)

Snabblunch och plugg

oktober 27, 2012 i Off topic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Väldigt mycket att lära, kommer hänga ett par timmar här med datorn och utbildningsmaterialet. Då passar det fint med en lunch som man kan svänga ihop på ett par minuter. Hackade lite lök, svavmp, prosciutto, chorizo och stekte detta i smör. Kryddade med salt,peppar, vitlök och lite gurkmeja. I med en tiny skvätt grädde och rör runt i såsen. Hällde ner null  och blandade allt väl. Upp i en tallrik och rev lite parme on the top. Klart på typs fem minuter – I like!

Beware citronsyracykel- here I come!

Ta hand om ditt hjärta…

oktober 26, 2012 i Hälsa

20121026-184855.jpg
undvik då Becel 😉

Ska man äta kosttillskott?

oktober 25, 2012 i Hälsa

Under fliken LCHF i huvudmenyn  har jag haft  en flik som jag kallat – ”Kosttillskott”. Listan har  inte varit speciellt lång (tack och lov) – eftersom jag inte är någon big fan of  pill popping.  MEN, jag har ändå typs rekommenderat folk att äta D-vitamin och omgega-3. På vilka grunder har jag gjort detta? Ska verkligen alla äta dessa tillskott? Svaret på den frågan är nej, antagligen inte. Vad har fått mig att ändra uppfattning? Well, det är många parametrar som spelar in, men till att börja med får man kanske börja med att se till individen. Har denna inte några symptom på en brist, varför då ta ett tillskott? I förebyggande syfte? Är det bra? Hjälper verkligen detta? Kan man inte få för mycket? Och vad händer då?

Har en person som äter LCHF  och en person som äter fettsnålt enligt tallriksmodellen lika förutsättningar? Kommer vi att ha samma brister? På vem görs studierna till rekommendationerna? Är det LCHF:are eller tallriksmodellare?  I vilket land gjordes studien, vem bekostade den?

Alla har vi olika förutsättningar. Alla behöver inte äta D-vitamin, alla behöver inte äta extra tillskott av omega-3. Alla har inte storlek 38 i skor 😉

Over and out!



Omvärderingarnas tid är här

oktober 24, 2012 i LCHF

 

Fan vad grym hon är, Anna Hallén! Andra dagen på utbildningen avklarad (CHECK!) och jag har redan omvärderat en del saker jag haft en mycket stark uppfattning om. Jag lyssnar och lär med en skräckblandad förtjusning –  mest med förtjusning 😀

Ketonmätning – what´s the deal?

oktober 23, 2012 i LCHF

Hade tänkt att detta påfund skulle gå mig obemärkt förbi (det man inte ser finns inte 😉 , och hade inga som helst planer på att ta upp ämnet – men jag kan inte hålla mig längre. What´s the deal med ketonmäting? Vad är det som  är så viktigt med att ligga i den ”optimala” zonen? För visst är det så, att om man äter strikt LCHF, hamnar man automatiskt i den ”optimala” zonen. Varför då hålla på och mäta? Varför behöver man ett kvitto på att ”man gör rätt”? Well, jag har en teori  – häng mig om jag har fel 😉

Om man kör strikt LCHF äter man lagom med protein, mer fett och väldigt lite kolhydrater. Kolhydraterna kommer ifrån grönsaker och till viss del mejerier. CHECK! Hamnar man i ketos då? JA! Går man ner i vikt? JA! ( I alla fall i början av LCHF resan). Men vad händer efter ett tag? Du går inte längre ner i vikt, fastän du fortfarande kör ”strikt”LCHF….Frågan jag tycker man ska ställa sig själv då är: Äter jag fortfarande strikt LCHF, eller tycker jag att jag fortfarande äter strikt LCHF? Har det blivit lite mer nötter, bär, frukt, choklad, grädde, sockerersättningar och vin på det senare? Svarar man ja på detta – well, don´t kill the messenger, men då äter man inte längre strikt LCHF. 

Min teori är som såhär; man har haft en framgångsrik viktresa med LCHF men har under resans gång börjat unna sig saker som man kanske inte bör äta speciellt ofta,  om fortsatt viktnedgång är det primära.  Genom att börja mäta sina ketoner blir man återigen medveten om vad man faktiskt stoppar i sig (mätningen blir ju ett kvitto på detta) och därigenom skärper man helt enkelt till sig. Det blir inte en näve nötter varje kväll framför TV:n, man ”unnar” sig inte grädde och bär efter middagen – och man hoppar garanterat de där glasen vin som lätt slinker ner på fredags- eller lördagskvällen…

Min fråga är; behöver man verkligen mäta sina ketoner för att inse att man inte är i den optimala zonen? När jag började med LCHF var det under premissen viktnedgång genom att äta naturlig mat.  Jag skulle inte väga, mäta och räkna någonting  – jag skulle bara äta mig ner i vikt genom naturlig mat. Sunt va?  Om man som nybörjare snubblar in på LCHF idag – är det en helt annan bild som serveras. Man ska mäta sina ketonvärden (för att ligga i rätt zon), dricka sig mätt på fett istället för att äta, och ta en kaka bakad på sukrin lite då och då. Sorry, de två sistnämnda hör inte till ämnet – det blev en spin off 😉

Men, den stora frågan kvarstår, what´s the deal med ketonmätning? Om min teori stämmer, behöver man verkligen mäta sina ketoner för att inse, att man inte är i den optimala zonen?

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...