Pytt i panna – mixed leftovers

Att slänga mat är något av det värsta jag vet och det händer väldigt sällan i det här huset. Därför ser vår kyl stundtals ut som en knarkarkyl – tom, sånär som på ett par ägg och några glasburkar med stapelvaror. Pytt i panna är ett bra sätt att ta tillvara på mat som håller på att passera bäst före datum.

Det finns inga regler, kylen och fantasin sätter gränserna. Ikväll blev det en pytt på

  • champinjoner
  • zucchini
  • morot
  • blomkål
  • lök
  • vitlök
  • chorizo (utan gluten och nitrit)
  • nötfärsspett

Kryddade med salt, svartpeppar, gurkmeja och chili.

Tar till de traditionella tillbehören, inlagda rödbetor och stekt ägg.

Bon appétit mes amis!

Recept på pull ups

Ett av mina träningsmål är to master the pull up. Jag har hittat ett recept som förhoppningsvis ska ta mig dig 😀 Man ska köra ryggträning som vanligt (en dag i veckan) och göra övningar som stärker den, så som deadlifts, olika roddar och latsdrag. Utöver detta kör man pull ups övningarna två gånger i veckan. Jag lägger dessa efter  mina styrkepass on legdays och bröst/armar dagen. Det finns 3 olika förberedande övningar och de är:

  • Scapular retractions from the hang
  • Iso holds
  • Slow negatives

Scapular retractions from the hang: hoppa upp och häng med raka armar från stången. Pressa ihop skulderbladen – slappna av, pressa, slappna av….när man kan göra 15-20 reps och 3 set är det dags att gå vidare till nästa övning (yeeih, den här är avklarad!)

Iso holds: det här är en statisk övning, där man ska kunna hålla samm position och läge ett visst antal sekunder. Man börjar med the hanging position, som betyder hängande med nästan helt raka armar.  Alltså nästan helt raka armar! Håll i 15 sekunder. Inga problem 🙂 Hoppa sedan upp till middle position, ögonen i samma höjd som stången – håll 15 sekunder (lite jobbigare :/ Ner på golvet igen för att hoppa upp till the top position, huvudet ska över stången – håll 15 sekunder 🙁 Kör 3-4 set på varje hold. Målet är att man ska klara 30-60 sekunder på varje hold…..mohoho, jag har en bit kvar!

Slow negatives: Starta i top position, dvs huvudet ovan stången och sänk sedan kroppen sakta, sakta, sakta tills armarna är helt raka. Kör 3-4 set av submax. Submax betyder under maximum. Enligt receptet ska man inte köra till failure ”cause you´ll burn your body”. Aj aj sir! Det kommer ändå dröja ett tag innan jag är här känner jag…

Om man inte tycker att det här verkar lovande kanske man ska ta efter den här snubben mohohoho!!!

Visst kan man få näringsbrist av LCHF

Eller? Precis som med vilken annan kosthållning som helst bör man även kunna få näringsbrist med denna diet. När jag började blogga gjorde jag ett inlägg som handlade om detta – men då att man inte får näringsbrist av LCHF (småskämmigt att läsa tidiga inlägg 😉 Genom att utelsluta gluten och soja (som hämmar näringsupptaget) ur kosten har man absolut bättre förutsättningar än vad man skulle haft om man valt en kost som innefattar dessa. Men det betyder fortfarande inte att man inte kan få näringsbrist.

Om man börja titta på hur mycket man behöver äta av ett visst livsmedel för att få i sig RDI (rekommenderat dagsintag) så inser man att det är ganska svårt, om inte omöjligt att få i sig alla vitaminer och mineraler via maten. Och by the way, RDI är en minimidos för att slippa utveckla bristsjukdom. Kanske att man ska sikta på ODI istället? ODI står för optimalt dagsintag och ska förebygga och stärka kroppens fysiologiska balans. Optimala doser innehåller tillräckliga mängder för att stärka immunförsvaret och andra kroppssystem. För att komma med ett exempel behöver man äta 300 g grislever eller 450 g renkött för att få i sig RDI av zink (alltså inte ODI). För att få i oss RDI av C-vitamin behöver man äta 50 g gul paprika. Ska man få i sig ODI blir det däremot ungefär 0,5-1 kg!!! paprika man ska sätta i sig hahaha.

Såvida man inte är en sucker för lever verkar det svårt att få i sig alla näringsämnen. Äter ni lever?

Sen är det inte heller så enkelt som att det vi stoppar i munnen är det vi tillgodogör oss. Här gäller det att ha ett fungerande mag och tarmsystem. Det är där vi tillgodogör oss maten vi äter. Ni kommer kanske ihåg att jag skrivit om att äta som en orm? Inte tugga maten bara svälja….Inge bra för näringsupptaget. Låga halter av saltsyra? Inge bra för näringsupptaget. Stressad? Sover dåligt? Tränar mycket och hårt? Inget bra för näringsupptaget.

Summa summarum, visst kan man få näringsbrist av LCHF, det är ingen mirakeldiet.  Men vi har ett försprång i och med att vi inte äter gluten och soja. Eventuellt ligger paleo gänget snäppet före oss (är inte helt övertygad) för att dom skippar mjölkprodukterna. Men vi är dom hack i häl 🙂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...