Post Primal 30 days – part 1

data-ad-format="auto">

Imorgon är sista dagen på min primal månad. Shit vad tiden går fort! Upplever att den går ännu snabbare med alla dessa delmål jag lägger upp. Det är såklart på gott och ont…Well well,  where do I start?!

Den senaste månaden har jag ätit primal, tränat primal, rört mig primal och klätt mig primal (mohoho). Mycket finns att säga om detta sätt att leva. Här kommer min utvärdering part 1.

Maten: Jag hade hängt upp mig på hur mycket mjölkprodukter jag dagligen fick i mig. Det var en eller flera olika sorter, till i stort sett varje måltid. Varför ingår inte dessa produkter i stenålderskost? Svaret är helt enkelt för att de inte fanns då. Alltså räknas de inte till den naturliga ursprungliga kosten. Under min månad har jag upplevt både för och nackdelar med att inte äta av detta.

+ Ätit mycket ”ren” mat, dvs grönsaker – råa eller stekta, kött, fisk och ägg.

+ Kommit ifrån grädd och crème fraiche träsket 😉

+ Förändrat min syn på mjölkprodukter. Några har jag bestämt att jag verkligen behöver, andra inte (eller jo, men mindre)

Svårt att variera maten. Det blir som sagt mest grönsaker, stekta eller råa med en bit fisk eller kött. Till detta lite kryddad majjo.

Svårt att laga god mat. Jag kan laga paleomat, men jag kan laga skitgod LCHF mat 🙂

Jobbigare när man ska äta på restaurang

Svårt att göra rätter som man kan frysa in.

Kokos är gott. Men inte i allt och hela tiden

Får i sig mindre protein.

Summering: Jag kommer äta mindre grädde och crème fraiche. Blir lätt för mycket av det goda. Kommer återigen införa keso och kesella i mitt liv. Bra proteinkällor och gör så att jag kan laga fler rätter, dvs kreativiteten kommer återigen flöda i mitt kök. Sist men inte minst välkomnar jag OSTEN tillbaka! Om jag så bara fick välja en endaste dairyprodukt, så skulle det vara osten. Den kan göra vilken skitmiddag som helst till en dröm :D. Tänkte på det här med protein – när man väljer bort dairy minskar ju även protein intaget. Om jag bara höftar lite skulle jag tippa på att jag minskat det med 25-30 gram om dagen. Inget bra för muskeluppbyggnad och återhämtning. Mjölkprodukter säger jag absolut ja till, men i en mera ”lagom” daglig dos än tidigare.

Träningen: Att träna enligt the primal fitness innebär just vad pyramiden ovan visar. Basen i ens träning ska vara att röra sig i zonen 55-75%. Därefter ska du styrketräna tungt 2-3 ggr i veckan och sist och även minst ska man ägna sig åt intervallträning. Typs ett pass räcker. Jag har verkligen följt det här under min paleo månad och har i stort sett ägnat 2-3 timmar i veckan åt punkt ett. Skitsölig jogg varvat med PW. För mig funkar det bra så länge vädret tillåter. Det är sunk och depp och ge sig ut när det är kallt, blåsigt och regnigt. Visst, man kan gå till gymmet och gå en timme på löpbandet….Eller helst inte!!! Styrketräningen rullar på – 3 pass i veckan. Har inte kunnat ta ut mig som innan, men nu vänder det. Har även kört ett intervallpass per vecka. Antingen i roddmaskinen eller i AMT:n.

Summering: Jag tycker absolut att det är viktigt att röra på sig, men jag känner inte att basen, dvs PW:S/ den skitsöliga joggingen har gjort något för formen. Däremot kanske välmåendet. Vad som stör mig lite är att mannen som skrivit the Primal Fitness bor i Californien…Liiiiite andra förutsättningar där. Hade det varit 25 grader och sol året runt i det här  landet med,  hade kanske även jag tyckt att det var kul och skönt att få komma ut och röra lite på sig….Sen har jag ju ett jobb där jag inte sitter still (förutom på lunchen, så jag får ju lite gratis.)  Jag kommer fortsätta med styrketräningen  3 ggr/vecka, för jag tycker att det ger så himla mycket. Både vad gäller humör och kroppsformen.  Ska lägga till ett intervallpass, så det blir 2 lpass/vecka istället. Kommer minska ner PW passen till kanske 1/2-1 timme per vecka. Här är det vädret som får bestämma om det ska bli något eller inte.

Periodisk fasta: Kör lite enligt WHEN (ät när du är hungrig). I snitt PF:ar jag 2 ggr i veckan och det blir oftast på helgerna. Fantastic är bra på att sova, jag är morgonpigg :). Blir ofta så att jag går och gymmar mig och när jag kommer tillbaka äter vi frukost…eller mer lunch kanske man skulle kalla det. Tror som sagt inte på att PF:a varje dag och speciellt inte så som många gör – att dom inte äter ordentligt under resten av dagen. Vad gäller styrketräning på tom mage är det nog fan det bästa! Eller nja, det är nog en sanning med modifikation. Jag fungerar helt enkelt som bäst på morgonen, så genom att lägga passet då och utföra det på tom magen är helt enkelt det bästa för mig! Power!

Sömn: Man ska försöka sova 8 timmar per natt, och bara det gör mig stressad. Det går inte. Såvida dygnet inte får fler timmar. Dom säger att för lite sömn gör en stressad och bryter ner kroppen. Vill jag ju inte. Jag sover alldeles för lite nu, och har gjort så ett bra tag. Snittar en 6-6.5 timmar per natt. Märker av det främst på mitt humör. Bör ta tag i detta snarast!

Stress: Ni vet om att stress minskar era chanser för att gå ner i vikt va? Ska skriva ett längre inlägg om detta senare, så vi går inte in mer på det idag. Känner jag mig stressad? Japps. . Stressad över att tiden inte räcker till och lite andra grejjer. Tror inte det är bra någonstans att gå runt med känslan av stress. Laddar ur varje gång jag tränar, men det kan man inte göra 24/7 😉 Det var en nyttig månad. Har lärt mig ännu lite mer om mig själv. Vad min kropp behöver och vad den kan vara utan. Det största är nog ändå att jag börjat ifrågasätta mjölkproduktens vara eller icke vara. Handen på hjärtat, LCHF grundar sig ju på naturlig artegen kost, mat som våra förfäder åt. Men om man nu ska vara kritisk så är ju varken grädde, crème fraich, keso och youghurt något som dom åt….Jag kommer fortsätta äta LCHF men lägga till lite Paleo. Man kan säga att från och med nu kör jag Palchf 😉

Nu får det räcka för idag. Foton, mått och vikt kommer upp imon eller på lördag. Suss gott där ute!

Carb blocker

Vet inte vad jag ska säga…En av mina  LCHF frälsta  vänner hade läst  om den här produkten ”Carb Blocker” och var eld och lågor. Som hon själv beskrev den ”- Det är ju skitbra! Man kan äta kolhydrater utan att det påverkar kroppen!”

Som vanligt när jag hör om såna här mirakeltabletter infinner sig en viss skepsism. Först tänker jag att det bara är bluff och hittepå, sedan blir jag nyfiken och måste ta reda på fakta. Vad är det gjort av? Vad gör det med kroppen? Vem behöver, eller rättare sagt vem vill äta carb blockers? Mitt svar får bli folk som inte klarar av att leva utan raffinerade kolhydrater. Då är det ju en jättebra lösning att man bara kan poppa ett piller – så kan man ju fortsätta med sin osunda livsstil 😉 . Kompis ser carb blockern som ett komplement. Man äter bra på det stora hela, men om man vill ”unna” sig lite kolhydrater på helgen är det suveränt att man kan ta en tablett som sedan minskar upptaget av kolhydrater….Man får tycka vad man vill. Själv tycker jag att det är en helt onödig produkt, som någon tjänar pengar på. Ät kolhydrater om du nu vill ”unna” dig det. Kör en PF dagen efter och ge dig ut på en lång PW/jogg. Du får samma resultat, dvs tömmer dina glykogendepåer  (fast du slipper bli kass i magen, som man kan bli av tabletterna.)

Vad är det gjort av: Phaseolus vulgaris, (extrakt av brytböna) isomalt (sockeralkohol), vegetabiliskt magnesiumstearat (magnesiumsalt som innehåller stearinsyra).  Hämmar verkligen brytbönsextrakt och sockeralkoholer kolhydratsupptaget…?

Hur verkar det: Carb blocker innehåller ett extrakt av brytböna, som är känt för att minska kroppens upptag av kolhydrater ur maten.  Det gör det genom att försvåra för enzymet alfa-amylas att göra om stärkelse till socker i mage och tarmar. Genom att alfa-amylas hämmas blir det långa stärkelsekedjor kvar som kroppen inte kan ta upp, vilket gör att upp till 2/3 av kolhydraterna man äter går rakt igenom kroppen och ut genom avföringen istället för att tas upp som energi.

Hittade info om produkten på sidan topformula.se. Blir typs arg när jag läser vad dom skriver om blockern…

”Carb blocker – En ny och mer hälsosam livsstil
Nu kan du äta stärkelserik mat som potatis, ris, bröd och pasta utan att behöva oroa dig för kolhydraterna! – Carb blocker är lösningen.”

Amen bara sluta liksom! Är det ett skämt? Budskapet är  att man kan fortsätta  med sin  sunkiga kolhydratsstinna livsstil, äta det här pillret, så löser sig allt. Sorry, but they don´t care about your health – dom vill bara att du ska poppa deras (verkningslösa?) piller. Följande mening kan man också läsa på sidan…

”Tips: Carb blocker passar bra att kombinera med Top Formula Fat Blocker.”

Ha ha ha ha ha! Är det ett skämt? Fan det är ju skitbra! Undrar när deras Protein Blocker ska komma?

Sorry X, men det blir en JÄTTEDISS från mig!

Push it to the limit

Dålig dag idag. Har varit off hela dagen, småsur och snäsig. Helt utan anledning också! Var till och med helt osugen på att PT träna, vilket aldrig hänt tidigare. Så, en ganska sur tjej släpar sig till gymmet, värmer upp – berättar för mr PT om dagsformen, varpå han säger -”You probably need a good workout. Let´s push some limits today.”

Hm…Var inte alls sugen på att tänja på några gränser, men damn!!! Det är något som bara slår på när jag väl börjar! Det gör inte saken sämre att man har en PT som hetsar och pushar på hela tiden. Man blir lite som en unge, typs ”jag ska fan visa dig att jag kan det här”.  (Skitful bild :D)

Först körde vi knäböj och boxjumps. Som vanligt en långsam kontrollerad övning följt av en snabb explosiv en. Som extra krydda drog han ner vilotiden mellan seten – but I fixade det! Mohoho, vad säger du nu då?

Bäst idag var nog ändå den lutade hantelpressen där jag klarade 8 reps x 4 set med 14 kg hantlar. Sista setet blev det bara 6 reps, men ändå! Bättre än innan skadan!

Vi körde lite andra övningar och avslutade med en som jag bara avskyr. Antagligen för att jag är kass på den. Benen blir tunga som bly, hjärtat slår i 190 och helst av allt vill jag bara spy. Plate pushes…Man slår in viktskivor i en handduk och sedan föser man dom framför sig och springer som en idiot.  Små, äckliga, snabba steg – fram och tillbaka….Flera gånger om.

Jag brukar säga till mr PT att jag tycker själv att jag är en väldigt medgörlig och öppen klient. Säger ja och javisst till precis allting han säger att jag ska göra. Så även idag, när han tyckte att jag skulle springa en tredje runda….But – today I told him att det kommer en dag, då jag bara kommer säga NEJ! Gör det själv för fan (och så ska jag vända på klacken och bara gå.)

Mohoho, jätterolig tjej här :D. Anyways, dagen blev med facit i hand riktigt bra. När jag lämnade gymmet var det med ett leende på läpparna. Det och en darrig kropp. Shit vad jag gillar att träna. Det är fan det bästa som finns!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...