Mätbara ketoner och lågt blodsocker

oktober 31, 2013 i Ketos

Såhär såg denna dagen ut. Mätbara ketoner inom ”the zone”. Lågt morgon blodsocker eftersom jag vaknade av mig själv och låg och glodde 45 minuter innan jag gick upp och mätte.  Lågt eftermiddags-/kvälls-glukos, som normalt och till sist dagens energiintag. Alkoholen i diagrammet beror inte på att jag pimplat vin idag :) Det var en av ingredienserna i dagens middag, chiligryta på högrev. Så gott så hälften vore nog.

Imon står ryggträning på agendan. Marklyft, pull-ups och ett par olika roddvarianter. Rygg är det jag tycker är absolut tråkigast att träna. Jag gillar ben 😀

Nu när jag kör ketoträning skulle det sitta fint med ett mätbart mål. Exempelvis hur mycket snabbare jag kan köra ett av mina HIIT-pass, eller hur mycket snabbare jag kommer bli på att ro en utsatt sträcka. Styrkan är lite lättare att mäta, där ser man svart på vitt om man ökat i styrka eller inte. Men något sådant får det nog bli.

Nu blir det till att svänga ihop morgondagens frukost innan träningsväskan ska packas. Later gater!

Tråkig mat med strikt LCHF?

oktober 30, 2013 i Ketos

Faktiskt inte. Det ryms en hel del grönsaker, och det finns utrymme för dessa vid varje måltid.  Började morgonen med omelett i portionsformar- bara för att det ser trevligt ut 😉 I dessa hade jag hackad paprika, riven ost, soltorkad tomat och oliver. Ett par coctailtomater sidan om. 5 gram kolhydrater.

Till lunch blev det räkor i het currysås, lite mer kollisar då jag baserade såsen på grädde och hade i rikligt med paprika. 10 g totalt.

Till middag hade jag ugnsstekt rostbiff som jag lagade igår, som hade fått ligga i en marinad över natten. Rekommenderas varmt! Tillaga en stek, skär upp i tunna skivor och gör en marinad av en massa goda grejer. Köttet håller länge och det smakar gudomligt! Det blev ett par rostbiffs skivor på en bädd av ruccola och en dressing på kokosolja (den smaklösa varianten) sesamolja, vitlök, sambal oelek och sesamfrön. Sjukt gott! 1 g kolhydrater i hela middagen.

Inga mätbara ketoner i morse. Ser ingen logik i det hela. Fick i mig 160 g fett 68 g protein och 13 g kolhydrater. Åt ingen frukost igår, vilket brukar öka ketonerna i blodet (även fasta eller ett för lågt energiintag ökar dessa.) Snillen orkar inte spekulera.

Ligger lite högt vad gäller proteinet. Det är absolut detta som jag tycker är svårast att få till. Blodsockret  i morse visade på 4.9 för att under dagen gå ner till 3,9. Allt som det ska vad gäller detta.

Körde ett bröst och axelpass idag som kändes helt okej. Går ju inte att utvärdera något efter tre dagar, samt att jag idag körde lite nya övningar. Men jag har en känsla av att det här kan bli något bra. Förresten, ni som är Stadium medlemmar har väl inte missat att det är klubbkväll imon? 20%på ett helt köp! Känns som att det kan bli dyrt 😉

In the zone – for now

oktober 29, 2013 i Ketos

I alla fall för idag. På fotona ovan ser vi ketonerna till vänster (mellan 0,5-3,0 ses som det optimala värdet) och mitt morgon blodsocker till höger. Inget konstigt med det höga glukosvärdet – jag brukar ligga runt 5-5,4 på morgonen för att uppmäta lägre värden ju längre dagen går (har att göra med ett adrenalin påslag på morgonkvisten antar jag – dags att gå upp!). Anyways,  jag har haft en riktig skitdag ärligt talat. Ingenting har gått min väg och jag har varit stressad, irriterad och arg i snart 12 timmar :/ Vi vet ju att stress och ilska påverkar vårt blodsocker i negativ riktning check! Men idag fick jag en smärre chock när jag kom hem. Mitt blodsocker brukar ligga runt 4,1-4,5 vid sextiden på kvällen, but check this out….

Har aldrig mätt så högt! (Eller jo, en gång efter ett HIIT pass). Det är inget bra för kroppen att vara stressad och arg. Måste varva ner. Det här är en one-timer, men tänk på dom som ständigt stressar och är förbannade! Som ständigt håller blodsockret på en hög nivå på grund av detta. Toppa sedan med en dålig kosthållning och vi har ett major problem!

Dagens näringsintag har det  inte varit något fel på. Nu ska jag ta hand om en rostbiff jag haft i ugnen, sedan blir det till att packa träningsväskan och kolla igenom morgondagens upplägg. Sen blir det nedvarvning med en halvtimme på foamrollern. Tack för idag, hoppas på en bättre morgondag!

Helgen dröjer sig kvar

oktober 28, 2013 i Ketos

Jag blev inte direkt förvånad när morgonens ketonmätning visade på LO, vilket är lika med inga mätbara mängder.

Efter en helg som bjudit på både det ena och det andra…..i mer än rimliga mängder var det väntat.

Glass, svålar, vin och mackor på mandelmjöl 😀 Inte så ketofrämjande. Får se hur många dagar det tar att komma i fas. Dagens matintag har varit bra, men inte optimalt. Hade förresten tänkt helt fel vad gäller proteinet. En rimlig mängd att hålla sig till är mellan 1,2-2 g per kilo. Ooups 😉

Dagens träning var väl inte heller den bästa. Det märktes att man inte ätit och druckit som man brukar. Inte klokt vad det gör på sig! Jag kommer förresten ändrat lite i upplägget – kör fortfarande tempoträning efter en 3-6-9 split, men har lagt till fler övningar vilka jag alternerar mellan under de olika veckorna. Får se vad det kommer ge.

Nu ska jag ställa mig vid spisen och slänga ihop morgondagens lunch. Talk to you later gater!

5 hudvårdsprodukter du kan byta ut för att minska kemikalier i din kropp

oktober 26, 2013 i Hälsa

Vi tjejer är bra på att dagligen förse våra kroppar med en rad kemikalier. Tänker du någonsin på hur många olika produkter du använder? Produkter vars kemikalier  lagras i våra fettceller under längre tid. Huden absorberar stora delar av det du smörjer in eller behandlar  den med. Läs på innehållsförteckningen på dina flaskor. Förstår du vad du läser? Vad den innehåller? Tänk också på hur lång innehållsförteckningen är. Vad är allt detta?  Här är mina topp 5 produkter som jag själv bytt ut mot hälsosammare alternativ när det kommer till kroppsvård.

1. Deodorant. Byt till en som är fri från aluminium och parabener. Själv använder jag den här från Urtekram.

2. Schampo, balsam  och duschcréme innehåller till 99% SLS, (och en rad andra kemikalier – läs på dina flaskor så ser du vad jag menar) vilket retar huden och är en riktig miljöbov.  Byt till en ekologisk tvål (finns schampotvål med).

3. Bodylotion. Innehåller parabener, ftalater och andra konserveringsmedel och kemikalier som kroppen absorberar. Byt ut mot en naturlig olja så som jojoba, oliv eller kokos. Smörj in oljan efter dusch, då huden fortfarande är fuktig och absorberas lättare.

4. Make-up rengöring. Byt ut allt (både till ansikte och ögon) mot vanlig olja. Jag använder olivolja. Funkar till och med på vattenfast mascara.

5. Torrschampo. Byt ut mot arrowrot, potatispulver eller maizena. Funkar på ljusa och råttfärgade hår :) Själv kör jag på arrowrot. Är du mörkhårig kan du testa att bland kakao med någon av ovanstående ingredienser. 

The protein issue

oktober 23, 2013 i Ketos

Har nu läst klart ”The art and science of low carbohydrate performance” (och gått på ”The art and science of low carbohydrate living” för att vara så påläst som möjligt inför keto-projektet) och receptet för att lyckas är ganska enkelt.

1. Håll kolhydraterna nere, under 50 gram per dag.
2. Ät mellan 0,6-1,0 gram protein per kg lean bodymass.
3. Ät tillräckligt med fett. Den mesta av energin ska komma härifrån. Anpassa mängden beroende på om du har viktnedgång eller viktstabilitet i åtanke.
4. Ät rätt sorts fett. Mest mättat och enkelomättat.
5. Öka saltintaget. Se till att få i dig 2 g/dag.

Okej…..Det ger lite att tänka runt. Att hålla nere på kolhydraterna är ganska givet. Trodde inte det var möjligt att ligga så högt som 50 gram per dag och fortfarande vara in the zone! Hur som helst tror jag inte att min gräns är så hög, så jag börjar lågt för att kunna jobba mig upp.

Men intaget av proteiner – känns det så bra? Jag vet att man inte behöver överdriva proteinintaget för att bygga/spara massa, men är det sunt att ligga så lågt som på 0,6 g per kilo? I don´t get it. I boken hänvisar de till att det är viktigt att få i sig tillräckligt, men inte mer än tillräckligt av just protein. Om man kör mycket HIIT träning okejar författarna eventuellt ett något högre intag än det ovan givna. Evenutellt…De menar på att om man ständigt överkonsumerar protein kommer överskottet att bli till glukos, vilket kommer leda till ökade insulinnivåer och minskad produktion av ketonkroppar (och därav även minskad fettförbränning för den som är ute efter detta). Det kan ta sin lilla tid att hitta rätt balans här. However, med detta sagt behöver jag ju nödvändigtvis inte lägga mig i det nedre spannet – utan siktar på 1 gram protein/kg.  Inga kolhydrater behöver intas efter träning (om du är eller vill bli keto-adapted) däremot kan det vara bra med aminosyror eller protein i form av riktig mat, direkt efter avslutat pass.

Att äta rätt sorts fett är ganska givet. Det kommer även fortsättningsvis komma främst från smör, kokosfett, rapsolja och ägg. MCT oljan kommer jag fortsätta med i mitt morgonkaffe – men (konstigt nog) var MCT olja inget som rekommenderades i boken. Blev aldrig klok på varför. Balansen mellan omega-3 och omgega-6 är oerhört viktigt. Fast det är ju inga problem i detta stadiet :)

När man övergår till lågkolhydratkost behöver man öka saltintaget då kroppen släpper ifrån sig både vätska (kolhydrater binder vätska) och salt. Nu är det inte så att jag övergår, men jag tränar och svettas mycket och då är det klokt att se till att få i sig mer salt. Många som tror sig ha magnesiumbrist kan eventuellt bara ha saltbrist.

Besides från the protein issue, så är jag riktigt taggad! Nyfiken på vad det kommer ge mig både fysiskt och psykiskt. Om fyra dagar kör vi igång på riktigt. Tömmer sakta men säkert frysen på liberala lunchlådor :)

 

 

Portabel vattenreningsflaska

oktober 22, 2013 i Hälsa

Har äntligen införskaffat mig en flaska med vattenreningsfilter! Vårt dricksvatten innehåller bland annat klor, koppar, bly, läkemedelsrester, bekämpningsmedel  och kemikalier. Med tanke på att man dagligen drar i sig en sisådär två liter av denna vara kan det vara trevligt om det är av bra kvalitet, right?!

Den här flaskan, Bobble har ett aktivt kolfilter som är laddat med positiva joner. När vattnet sedan rinner genom filtret, dras skiten till detta och stannar där. Flaskan är dessutom fri från BPA, vilket är ännu ett plus. Filtret måste dock bytas ut varannan månad, eller 300 påfyllningar.

Just det här märket var ett väldigt prisvärt alternativ.  99:- för en flaska med filter, därefter får man köpa filter separat för 69:- styck. Tyvärr levererar de inte längre till Sverige  och det är väldigt få återförsäljare som har några kvar i lager.

Det finns andra alternativ men betydligt dyrare. Hittade den här sidan som kanske kan vara något?

 

Liver lover

oktober 21, 2013 i Hälsa

Har länge gått och tänkt på att jag borde äta lever. Innehåller sjukt mycket nyttigheter, men sen är det ju det här med smaken. Sist jag provade var i och för sig i tidiga tonåren och då gick det inte riktigt hem. Hur som helst har jag haft lite tankar om dess nyttighet  – levern är ju trots allt ett organ som tar hand om en massa skit, och sen ska man äta detta ”hälsosamma” reningsorgan?  Nu hade jag förvisso inte tänkt sätta i mig en industri-lever,  då jag tänker att de borde innehålla rester av både det ena och det andra. Var får man tag på en ekologisk lever från en gräsbetande ko? På  Green Matmarknad såklart! Det visade sig att det var en beställningsvara, men jag kunde beställa hur mycket eller lite jag ville. Älskar den affären!

För att sejfa gjorde jag två olika rätter. Det blev en ugnsbakad leverpastej och en köttfärssås där jag blandade ner lever, för att maskera smaken. Gjorde även en smakrik sås på tomat, vin, bacon och vitlök för att trolla ännu lite mer, men alltså nej, det går bara inte! Det har en väldigt speciell smak som liksom äter sig igenom allt annat. Det är bara till att konstatera att det inte kommer bli någon mer lever i det här huset.

 

The keto project

oktober 19, 2013 i Ketos

Är nyfiken på de träningsfördelar man sägs få på en strikt ketogen kost. Inväntar fortfarande boken med stort B, men den får jag i mina händer i kväll 😀 Vad  och hur man ska äta är ganska givet, men att få rätt balans mellan de olika makronutrienterna är en  annan femma. Att äta tillräckligt med fett och minimera kolhydraterna ser jag inte som ett problem, däremot tror jag att det kan vara svårt att balansera proteinet. Riktmärket ligger någonstans mellan 1,2-1,5 gram per kilo kroppsvikt. En ökad mängd leder till att det överblivna proteinet blir till glukos och kommer därigenom påverka ketonerna.

Vad innebär det att äta strikt ketogent då? Den generella regeln säger att  ungefär 3-5E-% kommer från kolhydrater, 1o-15E% kommer från protein och resten från fett. Man kan höfta lite hit och dit, men för att vara på den säkra sidan kommer jag lägga in all mat på matdagboken.se. På så sätt har jag full kontroll och kan genom denna ändra fördelningen mellan makronutrienterna om det behövs. Jag tror inte att det här kommer att bli ett lätt projekt, då jag gillar grönsaker och variationen de tillför i maten jag äter. 3-5E% kolhydrater ger inte mycket att spela på.

Planen är i alla fall att kör på fram till jul/nyår. Från första början verkade det rimligt med en månad, men vid närmare eftertanke kändes det inte som en rättvis testeriod. Nog för att jag äter lågkolhydratkost som det är idag – men en liberalare variant som gör att jag antagligen inte är fullt keto adapted. Därav väljer jag två månader, så jag har lite att spela på för att hitta den rätta fördelningen. Jag kommer under projektets gång att mäta både blodsocker och (blod)ketoner, för att se hur de påverkas av träning och fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater.

Varför testar jag? Primärt för att se hur det kommer påverka mina träningsresultat (bättre ork, styrkeutveckling, uthållighet) men även för att se hur nutritional ketosis påverkar en so-what keto adapted, normalviktig, tränande kvinna som är i sina bästa år 😉

Såvida man inte är sjuk i någon sjukdom som kräver ketogen kost, är gravt överviktig, eller har någon form av sockerberoende ser jag ingen anledning till att hålla en strikt ketogen kosthållning under en längre tid. Men det är en annan femma och här kommer åsikter att gå  isär.

Under veckan som kommer ska jag roa mig med att läsa ” The art and science of low carbohydrate performance” för att sätta igång på riktigt veckan därpå.

Är det någon där ute som testat och märkte ni i så fall av några fördelar?

Fin form

oktober 19, 2013 i Träning

Framsidan på axlarna börjar få fin form. Har ännu inte hittat en övning för baksidan som känns klockren, men letar glatt vidare. Vad har ni för favoriter vad gäller axelns baksida?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...