Mätbara ketoner och lågt blodsocker

Såhär såg denna dagen ut. Mätbara ketoner inom ”the zone”. Lågt morgon blodsocker eftersom jag vaknade av mig själv och låg och glodde 45 minuter innan jag gick upp och mätte.  Lågt eftermiddags-/kvälls-glukos, som normalt och till sist dagens energiintag. Alkoholen i diagrammet beror inte på att jag pimplat vin idag 🙂 Det var en av ingredienserna i dagens middag, chiligryta på högrev. Så gott så hälften vore nog.

Imon står ryggträning på agendan. Marklyft, pull-ups och ett par olika roddvarianter. Rygg är det jag tycker är absolut tråkigast att träna. Jag gillar ben 😀

Nu när jag kör ketoträning skulle det sitta fint med ett mätbart mål. Exempelvis hur mycket snabbare jag kan köra ett av mina HIIT-pass, eller hur mycket snabbare jag kommer bli på att ro en utsatt sträcka. Styrkan är lite lättare att mäta, där ser man svart på vitt om man ökat i styrka eller inte. Men något sådant får det nog bli.

Nu blir det till att svänga ihop morgondagens frukost innan träningsväskan ska packas. Later gater!

Tråkig mat med strikt LCHF?

Faktiskt inte. Det ryms en hel del grönsaker, och det finns utrymme för dessa vid varje måltid.  Började morgonen med omelett i portionsformar- bara för att det ser trevligt ut 😉 I dessa hade jag hackad paprika, riven ost, soltorkad tomat och oliver. Ett par coctailtomater sidan om. 5 gram kolhydrater.

Till lunch blev det räkor i het currysås, lite mer kollisar då jag baserade såsen på grädde och hade i rikligt med paprika. 10 g totalt.

Till middag hade jag ugnsstekt rostbiff som jag lagade igår, som hade fått ligga i en marinad över natten. Rekommenderas varmt! Tillaga en stek, skär upp i tunna skivor och gör en marinad av en massa goda grejer. Köttet håller länge och det smakar gudomligt! Det blev ett par rostbiffs skivor på en bädd av ruccola och en dressing på kokosolja (den smaklösa varianten) sesamolja, vitlök, sambal oelek och sesamfrön. Sjukt gott! 1 g kolhydrater i hela middagen.

Inga mätbara ketoner i morse. Ser ingen logik i det hela. Fick i mig 160 g fett 68 g protein och 13 g kolhydrater. Åt ingen frukost igår, vilket brukar öka ketonerna i blodet (även fasta eller ett för lågt energiintag ökar dessa.) Snillen orkar inte spekulera.

Ligger lite högt vad gäller proteinet. Det är absolut detta som jag tycker är svårast att få till. Blodsockret  i morse visade på 4.9 för att under dagen gå ner till 3,9. Allt som det ska vad gäller detta.

Körde ett bröst och axelpass idag som kändes helt okej. Går ju inte att utvärdera något efter tre dagar, samt att jag idag körde lite nya övningar. Men jag har en känsla av att det här kan bli något bra. Förresten, ni som är Stadium medlemmar har väl inte missat att det är klubbkväll imon? 20%på ett helt köp! Känns som att det kan bli dyrt 😉

In the zone – for now

I alla fall för idag. På fotona ovan ser vi ketonerna till vänster (mellan 0,5-3,0 ses som det optimala värdet) och mitt morgon blodsocker till höger. Inget konstigt med det höga glukosvärdet – jag brukar ligga runt 5-5,4 på morgonen för att uppmäta lägre värden ju längre dagen går (har att göra med ett adrenalin påslag på morgonkvisten antar jag – dags att gå upp!). Anyways,  jag har haft en riktig skitdag ärligt talat. Ingenting har gått min väg och jag har varit stressad, irriterad och arg i snart 12 timmar :/ Vi vet ju att stress och ilska påverkar vårt blodsocker i negativ riktning check! Men idag fick jag en smärre chock när jag kom hem. Mitt blodsocker brukar ligga runt 4,1-4,5 vid sextiden på kvällen, but check this out….

Har aldrig mätt så högt! (Eller jo, en gång efter ett HIIT pass). Det är inget bra för kroppen att vara stressad och arg. Måste varva ner. Det här är en one-timer, men tänk på dom som ständigt stressar och är förbannade! Som ständigt håller blodsockret på en hög nivå på grund av detta. Toppa sedan med en dålig kosthållning och vi har ett major problem!

Dagens näringsintag har det  inte varit något fel på. Nu ska jag ta hand om en rostbiff jag haft i ugnen, sedan blir det till att packa träningsväskan och kolla igenom morgondagens upplägg. Sen blir det nedvarvning med en halvtimme på foamrollern. Tack för idag, hoppas på en bättre morgondag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...