Gymtroll och gymprinsessor

augusti 31, 2013 i Off topic

Jag försöker verkligen att mind my own business och bryr mig för det mesta inte om hur folk ser ut och beter sig på gymmet.  Men igår var jag med om en för mig helt ny upplevelse.  Jag hade mitt första möte med en gymprinsessa :) Följande utspelar sig ungefär 7.45 på morgonen, i omklädningsrummet på SATS.

Hade precis avslutat morgonens pass och stod och tömde vattenflaskan i vasken.  Mot mig kommer en superfräsch tjej, håret tuperat och stylat i en snygg tofs (varje hårstrå på rätt plats) och full make up! Hon går fram till spegeln och kollar så att hon inte har några mascara kluttar på ögonlocken. Check! Inga kluttar. Avslutningsvis och som pricken över i:et  tar hon på sig ett starkt rosafärgat läppglans. LÄPPGLANS? Där brast det för mig. Alltså jag sa ingenting, men jag tror att jag gapade av förvåning. Kanske att gymprinsessan har ett tight schema och måste göra sig fin innan hon börjar träna, då tiden inte räcker till efteråt, men läppglans…..det hinnner  man  väl ändå ta på sig efter träningen 😀

Själv liknar jag nog mer ett gymtroll. Alltså jag är hel och ren, men håret har jag i  en slarvig tofs och jag är ganska så säker på att jag ligger inne med  en look som säger ”nyvaken” (som jag förvisso försöker dölja genom att ta på mig mascara….pre workout. ). Det hade inte funkat att fixa hår och smink innan träning för min del. Det hade inte suttit på samma plats efteråt, med tanke på hur jag skuttar runt och svettas under mina pass. Undrar så hur och vad en gymprinsessa tränar?

Fixar ni er innan träning?

Aminos, styrka och kondition i en salig blandning

augusti 28, 2013 i Kosttillskott

Sådär ser han ut! Shakern med the magic potion – EAA med grapefruktsmak från Esapro. Det var magiskt på så sätt att det blandade sig förvånansvärt bra med vattnet. Inget skummande täcke på ytan! Tummen upp för detta! Sen har vi smaken…Alla som brukar dricka aminos utan tillsatser vet att det inte är något gott 😀 Den här varianten innehåller naturliga aromer (?) av grapefrukt – jättekonstigt val- men check! Stundtals dyker smaken upp, men på det stora hela smakar det som aminos utan tillsatser ska göra – dvs ganska äckligt 😀

När det gäller träningen så testar jag lite olika övningar med få reps och många set, använder mig av T.U.T och slänger in korta cardio intervaller däremellan. Känns nytt, givande – men framför allt jäkligt ROLIGT!

  • Idag kombinerade jag bänkpress med plyo squat jumps
  • Dips med plyo lunge jumps
  • Axelpress och step up på bänk
  • Och en ny övning (och favorit) baksida axlar i cable cross
  • Avslutade med pull-ups, slow negatives. När ska jag sätta dom?

Är lite inne på att om jag kör upperbody styrka, blir det lower body cardio och vice versa. Då blir det samtidigt ett helkroppspass, vilket för tillfället känns bra. Vi får se. Provar som sagt lite nya vägar.

Ses imon va? Planen är att prata lite mer om periodisk fasta. För/nackdelar – varför viss mår bra, medan andra mår dåligt. Varför många rasar i vikt, medan andra står still.  Får se om jag hinner.

Stay tuned folk och sov så gott!

Jag är med EAA

augusti 27, 2013 i Kosttillskott

Har fått möjligheten att testa EAA från Esapro.  OBS, det här är ingen reklam för produkten, jag får inget betalt, har inget samarbete med återförsäljare eller tillverkare – bara så ni vet.

Jag har ju varit lite ambivalent när det kommer till proteinpulver, BCAA och EAA. Ni vet, riktig mat framför pulver – och jag håller fast vid den åsikten. Men…det kommer finnas tillfällen då det är på sin plats, exempelvis under de dagar jag fastar och tränar.

Detta pulver är dessutom fritt från sötningsmedel och lecitin. Innehåller endast aminosyror och naturligt (hm?) grapefruktarom.

Ska testa hur det smakar, löser sig och verkar imon. Talk to you later!

Frukosttips

augusti 27, 2013 i Frukost

Gomorron! Här kommer två tips på mättande och goda frukostar. Kan göras äggfri eller utan mjölkprodukter beroende på om man väljer crème fraîche eller majonnäs. Jag kör på det senare.

Avokado med en röra på kräftstjärtar, dill och majonnäs.

Paprika fylld med chumlaxröra. Röran består av lax, majonnäs, purjolök och dill.

Sugar detox

augusti 26, 2013 i Hälsa

Jag känner att det räcker nu. Räcker med unnandet, gottande, mysandet och frossandet. Well, frossande har jag väl inte sysslat med, men you get the picture. Sommar, semester, kompisar, grill, glass, dessert, vin, choklad, nötter, svålar, bröd och bakverk. Alla LCHF ”godkända” snaskerier, men ändå – you get the picture.

Det är helt okej att släpp på bromsen och ”unna” (blä, gillar inte det ordet) sig under dessa ljuvliga sommarmånader, men nu känner jag att det räcker. Hela jag är liksom lite avtrubbad. Hjärnan är mosigare och jag är smått omotiverad och ofokuserad.  Inte likt mig alls! Vad som är positivt är att jag vet vad det beror på och vet vad jag ska göra något åt saken. Sugar detox!!!

Jag vet inte hur det är för er, men för mig är det bara en sak som gäller – och det är att klippa alla band till det som gör hjärnan seg och osammarbetsvillig. Vi får helt enkelt säga bye bye till nedanstående produkter för ett tag för att få rätt på obalanserna i skallen. Hur länge? September ut, med eventuell förlängning beroende på kropp och skalle. Det blir alltså farväl till:

  • Sötningsmedel
  • Bröd
  • Bakverk
  • Desserter
  • Glass
  • Choklad
  • Nötter
  • Svålar hahaha
  • Alkohol

Känns det trist? Vad ska man fokusera på och vad ska man ”unna” sig i stället för ovanstående? Kanske att man behöver tänka om, hitta nya sätt att umgås och belöna sig på. Varför måste allt vara förknippat med mat och njutning genom denna?  För min del blir det fokus på att äta bra mat -äta för att leva och inte leva för att äta:) träningen och sömnen. Detta i kombo med rätt kostillskott känns som ett vinnande koncept. Time will tell.

Brukar få många frågor om vad och hur mycket jag äter, tränar och kostttillskottar och tänkte försöka dokumentera så mycket jag bara kan, så långt tiden räcker till. Maten läggs såklart upp på instagram – får se hur jag löser träningen.

Viktigast nu är att detoxa och komma i balans – vilket jag INTE är för tillfället. Sekundärt, men så mycket mer påtagligt är bildbevis. Foton, vikt, mått och fettprocent :) Jag kommer även att ta dessa och med all sannolikhet publicera resultaten när september månad lider mot sitt slut.

Vad säger ni, är ni på the sugar detox?

Smaktest av gårdagens fynd

augusti 25, 2013 i Jag hissar

Här har vi delar av inköpen jag gjorde hos LCHF butiken igår. Har såklart hunnit smaka på alla, vem kan hålla sig???  Vi börjar med smöret som är biodynamiskt, det låter något det :) Hittade den här förklaringen på Wiki.

Biodynamiskt jordbruk är en odlingsmetod som baseras på ekologisk odling och en form av astrologi. Odlingsformen härrör från Rudolf Steiners seminarier om jordbruk 1924och utgår ifrån en antroposofisk världsbild. Det som praktiskt skiljer biodynamisk odling från ekologisk odling är användandet av de åtta biodynamiska preparaten. Preparaten ska enligt Steiner göra så att kosmiska krafter påverkar jord och växter positivt.

Hippiesmör 😀 Förutom denna sköna inställning till djur och natur smakar smöret fantastilicious! Har provat en hel del smör och det här seglar upp och kniper förstaplatsen.

Sen hade vi getmjölken (som tyvärr visade sig vara homogeniserad, buhu.) Jag använder inte mjölk i vanliga fall, men var nyfiken på hur getmjölk smakar. Och vet ni, det smakar precis som komjölk!  Ingen skillnad what so ever. Hade det i kaffet i morse och det funkade hur bra som helst. Ingen underton av get där inte :)

Den ekologiska fåryoghurten kommer från Knuthenlund i Danmark och är inte homogeniserad.  Den smakar som en naturell yoghurt ”ska” smaka, lite syrligare – som Kefir typs. Funkar till frukost, som såsbas och det ska till och med gå att värma den! Det enda negativa är priset, som är 17 spänn för 125 gram. En fetthalt på 5,5 gram 4,6 kolhydrater och 5 g protein! Den här kommer jag absolut att köpa igen.

Grasse de canard, eller ankfett som det heter på svenska var jag mest nyfiken på att prova då det sägs ge en divine smak på sakerna man steker det i (främst grönsaker och rotfrukter). Har inte provat att steka något än, men smakade på fettet och ja, visst smakar det anka eller fjäderfä alltid. Kan tänka mig några kantareller stekta i det här :)

Avslutningsvis köpte jag en påse broccoli chips. Fi fan! Under all kritik. Smakade som en kombo av broccoli och gräs. Torrt och otrevligt. Nä – aldrig mer.

Mjölkprodukter från får och get

augusti 24, 2013 i Jag hissar

Instapic från LCHF butiken i Malmö (Arlöv) Nu säljer de såklart inte dairy products via nätet, utan man får åka till den faktiska butiken :)  Mjölkprodukter från får och get, ta-daaaa! Gladast är jag ändå för yoghurten. Undrar så hur den smakar.

Om man väljer bort grädde, créme fraiche, keso och andra mjölkprodukter blir man något mer begränsad i sin matlagning. Kanske att detta bara är en vanesak, ett nybörjarproblem? Oavsett gör den här yoghurten mig lycklig, då jag tycker att den ger mig lite mer valmöjligheter. Den kan ersätta keso när jag gör bröd och scones, jag kan göra en kall sås och förhoppningsvis även använda den i matlagning så som gratänger, pajer etc.

Varför mejerier från get och får, men inte från kon? Har börjat på ett lååångt inlägg om detta, men i korthet kan man sammanfatta det såhär:

  • Get/fårmjölk innehåller mer av kaseinet A2 (komjölk A1, vilket sägs öka risken för åderförkaklning, cancer och autoimmuna sjukdomar)
  • Get/fårmjölk är inte homogeniserad
  • Get/fårtmjölk innehåller mer MCT (medellånga fettsyror, vilka används främst som energi och inte lagras som fett).
  • Get/fårmjölk har antiinflammatoriska egenskaper

Känns helt enkelt som ett sundare alternativ! Ju mer jag läser om mjölkprodukter från kor, desto tveksammare blir jag till använda produkter från dessa. I alla fall i någon större utsträckning. 

Får se om jag hinner ta mig till butiken idag och införskaffa lite proviant. Smaktest utlovas 😀

Nyttigt, men äckligt

augusti 22, 2013 i Hälsa

Det här tänket jag har, att tanka rätt och fylla på med rätt bränsle ledde mig in på den här rackaren. Sardinen är en sjukt nyttigt liten fisk. Mycket omega-3 och minimalt med gifter. Ju mindre fisk, desto mindre tungmetaller och gifter. Har inte hittat färska eller frysta (går det överhuvudtaget att få tag på våra breddgrader?) så jag landade i den här burken av sardiner dränkta i olivolja.

Hm…Det var varken en sexig syn eller doft när jag öppnade burken, men skenet kan ju bedra. Eller inte ha ha ha. Det här var sannerligen ingen smaksensation. Försökte mig på att göra en variation av gubbaröra för att kamouflera smaken av sardinerna (hackat ägg, mosad avokado, dill och gräslök) men alltså nä, det där var ingen hit alltså.

Äter ni sardiner? Eller är det sill och makrill för hela slanten?

Jag T.U.T-ade och körde

augusti 21, 2013 i Träning

I måndags gjorde jag något som jag inte gjort på länge. För lite drygt en månad sedan hade jag en osexig upplevelse  när jag körde benpress (något small till i skallen och efter det blev jag med  massiv huvudvärk). Har varit väldigt försiktig med styrketräningen sedan dess och kört med lättare vikter, mest för att hålla igång och se hur jag reagerar på olika övningar. . Under denna period har jag även fokuserat på att verkligen ANDAS under tiden jag tränar. Många gånger gör man just inte detta, men OMG vilken skillnad det har blivit nu när jag är medveten om den. Har blivit lärd att ta låååånga djuuupa andetag i den excentriska fasen för att sedan andas ut snabbt när man ger efter. Problemet här är att man ofta omedvetet avslutar med att hålla andan, vilket inte är bra med tanke på det enorma tryck som skapas i skallen. Nä du, min melodi numera är korta och mycket snabbare andetag och det verkar funka bra. Men det var ju inte det jag skulle babbla om idag.

Har som sagt inte kört tungt på ett tag och definitivt inte använt benpressen av ovan nämnda skäl, men i måndags kände jag att det var dags att prova igen. Lite små-rädd och äcklad, men samtidigt ready to get back in the saddle again. Lastade på 130 kg och bestämde mig för att köra få reps och många set, med fokus på T.U.T (time under tension) och sluta ifall det kändes nasty. Ska jag säga var det slutade? 5X1o set med tiden 6:2 (6 sek excentriskt och 2 sek kon)  med 15 plyo squatjumps mellan varje set. Det ni 😀 Ingen huvudvärk what so ever! Ska inte ta ut något i förskott, värken kan komma tillbaka – men honestly, det här var stort. Avslutade med cable kickbacks och viktade enbensutfall på bänk, båda med T.U.T teknik såklart. Har fortfarande känningar på insidan av låren och vaderna 😀

Idag var planen att jag skulle kört bröst och armar, men när klockan ringde 5:20 kände jag mig allt annat än pigg och utvilad, så jag fattade ett vuxet och  klokt beslut – jag skippade dagens träning och prioriterade ytterligare två timmars sömn och vila. Detta skulle antagligen inte varit ett alternativ för ett par månader sedan, men idag känns det bara helt rätt. Jobba med kroppen. Inte mot den. Ett steg i rätt riktning. Ett steg närmare toppformen.

Biosignature modulation – hur gick det?

augusti 20, 2013 i Mått och vikt

Har fått många mail om hur det gick  och hur jag upplevde Biosignature Modulation (förkortar det BSM hädanefter.). Vad jag fick för resultat, vad det kostar, var man kan göra det etc. För er som inte vet vad BSM handlar om, kolla in null inlägget. I stora drag går det ut på att man fettmäter 12 olika ställen på kroppen med kaliper – och varje mätpunkt är förknippat med ett specifikt hormon och en obalans. For example, mina tre ”problemområden” -där jag hade mest fett lagrat var på…

  • Rumpan -östrogen 
  • Skuldra/höft-insulin
  • Magen-kortisol

När man fått bekräftat vilka områden/hormoner som är i obalans får man ett kosttillskottsprogram, som ska hjälpa en att få bukt på obalanserna- och på så sätt börja punktförbränna fett. I kombination med träning och bra mat såklart.

Mina två första månader ägnades således åt att få bukt på östrogendominansen och fettet på rumpan. Jag har inte alla data för mätningarna och det var ett tag sedan, men de jag har visar att jag tappade totalt 0,5 cm på rumpan…..However, jag tappade i fettprocent under dessa två månader  typs – 3%. Det är inte speciellt mycket på så lång tid. Jag åt och tränade som normalt under veckorna, med unnade mig lite guldkant på helgen (några glas vin och lite mera mat, fortfarande LCHF.)Med facit i hand får jag nog säga att nej – det gick inte att punktförbränna fett. Eller rättare sagt, jag lyckades i alla fall inte:)

Den tredje månaden bytte vi till ett nytt protokoll, the gut rebuilding protocol – som skulle bättra på mitt näringsupptag och min mag/tarm-hälsa. I ärlighetens namn var jag nog inte helt klar över vad detta innebar när jag signade upp. I korthet kan man säga att 80% av ditt immunförsvar sitter i tarmarna, check. Det är där allt händer :) Men för att tarmarna ska kunna tillgodogöra sig maten gäller det att magen, magsyran och olika enzymer gör vad dom ska. Man kan spendera många kronor på att köpa mat av bra kvalitet, men vad spelar det för roll om man inte kan bryta ner och tillgodogöra sig maten man äter på rätt sätt? That´s what this protocol was all about! Kommer skriva ett separat inlägg om detta senare, men vill bara poängtera att det här var en eye opener för mig.

Inom loppet av en månad tappade jag 2,7% fett, nästan lika mycket som jag tappade med det förra protokollet,  fast nu på halva tiden. Förutom det faktum att jag poppade andra piller och potions gjorde jag inte något annorlunda mot förra protokollet. Tränade på samma sätt och med samma frekvens och åt likvärdigt  – med ett stort undantag förresten, jag fick i mig mer kolhydrater under denna månad än vad jag normalt får. Ca 30 g mer per dag, i alla fall under träningsdagar.   Ni kan läsa mer om detta  här.

Summa sumarum: När det kommer till punktförbränning av fett med hjälp av kosttillskott får jag säga att nej, det funkade inte. Tyvärr. Jag hade tyckt det var Übercoolt om det hade gjort det :) Däremot lärde jag mig som sagt väldigt mycket av det andra protokollet, vilket jag har kunnat ta med mig i mitt jobb som kostrådgivare (med positiva resultat även där) och för detta är jag Charles Poliquin och min PT evigt tacksam :)

BMS är ett världskänt koncept och fungerar antagligen väldigt bra för väldigt många människor, men jag känner att det är så mycket annat som ska klaffa för att man ska få resultat.  Sömn, stress (och allt som ryms inom detta) bra mat,  rätt och lagom dos av träning,  återhämtning, vila och ett fungerande mag/tarmsystem.

Priset för en månad med BSM ligger runt 2000-4000:- beroende på vilka kosttillskott och vilket protokoll man behöver. Dyrt? Det beror väl på vilka förväntningar och resultat man har/får. Själv kunde jag varit utan de två första månaderna, men skulle aldrig vilja ha den  tredje ogjord.

Skulle var intressant att höra från någon annan som gjort BSM och om resultaten överensstämde med förväntningarna och resultaten. Feel free to share!

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...