Scoobyn är klar!

Färdig scooby

Det tog två veckor men nu är den klar! Min gigantiska scooby 😀 Var orolig att den inte skulle växa till sig eftersom jag valde en vid och stor burk, men det gick vägen. 

Nästa steg blir till att göra om samma procedur som när jag gjorde scoobyn. Koka upp vatten, låta ett par tepåsar dra i vätskan, tillsätta socker och låta allt svalna. Därefter lägger man ner scoobyn och tillsätter ett par deciliter av vätskan (kombuchan) som svampen legat i. 

Därefter blir det till att vänta igen, en sisådar 10-20 dagar. Jag gillar när den är svagt kolsyrad så jag får helt enkelt prova mig fram tills det blir rätt. 

Det går även att smaksätta kombuchan med frukt. Det kommer jag absolut att prova längre fram. Börjar med små badges. Först ut blir raw kombucha. 

”Ny mat”, fejkmat, fika, triggers och att upprätthålla ett osunt förhållande till mat

Triggers

Det här inlägget är för dig som har eller har haft ett osunt förhållande till mat och som gått över till LCHF. Du som äter för belöning eller tröst kommer antagligen att känna igen dig i det här. Det kommer självklart inte gälla för alla, men kanske att det hjälper någon att tänka till och omvärdera. 

För att förändra ett destruktivt beteende och/eller dåliga vanor behöver man agera och tänka i helt andra banor än vad man tidigare gjort.  Albert Einstein konstaterade att det är galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat. Logiskt, men inte självklart. 

Vi är många som lämnat tallriksmodellen bakom oss och som idag äter en kost baserad på en mindre mängd kolhydrater och betydligt mer fett än vad som anses vara sunt och normalt.  För de flesta av oss  gör det här stor skillnad vad gäller sötsug, hunger/mättnad och hur ofta vi äter (vilket på sikt även har en positiv inverkan på vikt, ork, sömn, livsglädje och hälsa) men för väldigt många inte verkar ge någon större förändring. Varför är det så?

Har man ett skevt förhållande till mat och i stort associerar varje måltid med njutning och/eller belöning är det fullt normalt att söka efter och gilla mat som innehåller stora (gärna snabba) mängder kolhydrater. Att då gå över till en kost baserad på en avsevärt mindre mängd kolhydrater brukar hjälpa till en början, men ganska snart tröttnar man både på maten och de begränsningar som finns och börja se till vilka lösningar man kan göra. Alltså ”godkända” lösningar, som tyvärr både kommer upprätthålla sug, beteende och en dålig livsstil….nu bara i en nytappning.  

De saker jag främst anser underhåller ett osunt förhållande till mat är:

  • Ny mat: ex. nötmjöl, nötmjölk, nötsmör, bönpasta, chiafrön, sötningsmedel i alla former, mörk choklad, alkohol
  • Fejkmat: mat  som oftast är gjord på ”ny mat”, ex pajskal, bröd, pasta, pannkakor, kakor, bakverk, glass, desserter, chiapudding, bars,  smoothies, (drickmat mättar dåligt och hjärnan verka koppla dåligt att den fått mat) Även (blomkåls)mos och (blomkåls)ris kan ingå här. 
  • Fika/mellanmål: För att komma till rätta med ett osunt beteende måste man även lära sig känna skillnad på hunger och sug. Det gör man inte om man tillför energi var tredje timme, dvs mellamål.  Fika innehåller även det jag klassar som ”ny mat” eller ”fejkmat” som båda underhåller sug och ett destruktivt beteende. 
  • Personliga triggers: Otfa handlar det om fett i kombination med sött (bakverk och kakor), fett i kombination med salt. Ett sammanhang eller en vana, som att man brukar äta något gott i soffan till filmen. Många osunda vanor handlar om invanda beteenden och rutiner. Det går att vända på dessa men det kräver en hel arbete och vilja att förändra. 

Just det sista jag sa där är av högsta vikt. Viljan att förändra. Många vill som sagt, men hoppas ändå på att ha kakan kvar samtidigt som man äter upp den. Det är omöjligt. Det är galenskap att göra samma sak om och om igen (vilket är vad man gör) och samtidigt förvänta sig andra resultat än de man tidigare fått. 

Vill gärna ha er input på  hur ni känner för ”ny mat”, ”fejkmat”, fika/mellanmål och triggers och  vad er relation till dessa är. Big fenx ahead!

 

 

 

 

 

Lyckan över att göra ett nytt träningsupplägg

High rep

Att göra ett nytt träningsupplägg för nästkommande veckor är något av det bästa jag vet! Variation gör det både roligare och håller motivationen uppe.  Under de senaste 6 veckorna har jag kört på ett högrepupplägg (German body comp training), fördelat på fyra pass i veckan varav två ben och två överkroppspass. Jag har inte kört högrep på många år, sist var GVT och det är nog en sisådär tre år sedan, vilket gjorde att jag var sjukt taggad när jag väl gick in för det här. 

Det var riktigt kul de två första veckorna, men sedan dog lusten. Det finns både fördelar och nackdelar med den här typen av träning. För mig har fördelarna varit:

  • Inte lika mentalt påfrestande. Det är mindre jobbigt att lyfta en lättare vikt 15 reps än en tyngre vikt 5 reps. 
  • Jag har upplevt ”pump” och det var en ny feeling!
  • Har känt mer kontakt med de muskler jag valt att träna.
  • Tror att det kan ha varit bra för greppstyrkan då man greppar vikten under längre tid. 
  • Tekniken har nog blivit bättre på många övningar.
  • Insett att vissa övningar är/känns/blir bättre med fler reps

När man radar upp det såhär så känns det helt plötsligt som att det kanske inte var så tokigt 😀 Och kanske att jag kan lista mer fördelar än nackdelar….Vi får se. Nackdelarna har i alla fall varit:

  • Man känner sig inte stark, och jag vill gärna ha/se en utveckling
  • Inte lika mentalt påfrestande. Det har inte varit jobbigt eller tufft att träna 
  • Tror att jag tappat mycket i styrka 
  • Inte lika taggad inför ett pass

Okej, det var visst mer fördelar än nackdelar när man spaltar upp dem – MEN det har inte varit lika KUL att träna på det här sättet och det är ju sjukt viktigt för att vilja fortsätta och känna sig motiverad. Kommer absolut att stoppa in lite högrepveckor framöver, men det lär bli som deload-veckor. 

Imon ska jag i varje fall sätta mig och göra ett upplägg för kommande 6 veckor. Det kommer bli tyngre och fler set framöver 😀 Finns inget bättre än att göra ett nytt träningsupplägg! 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...