Semester!

data-ad-format="auto">

Imorgon åker jag, syrran och hennes kid till Fuerteventura för en vecka med sol och bad! Ska bli sjukt kul! Syrran fyllde ganska nyligen 35  och detta var hennes födelsedagspresent (tack alla som var med och skramlade 🙂 Det kommer nog bli tyst här inne, men desto mer på instagram.  Ska på det här hotellet

Gårdagens carbladdning gick fint, fast det blev en hel del av mindre bra mat. Minirösti, chips och choklad…Riset och riskaorna var däremot bra. ”Bara” +0,7 kg idag. Med tanke på att jag är på semerra nästa vecka blir det mindre träning och mer vin. Ska bli spännande att se vad det ger för resultat. Eller inte.  Fast det kommer nog gå fint. Syrran  gjorde en rejäl livsstilsförändring för ett par månader sedan (med bl a LCHF, som har resulterat i -9 kg so far) så jag är ganska säker på att det kommer bli en ganska hälsosam semester 🙂

Ha det fint! Talk to you later!

Ovan, allt trams jag satte i mig…

Plus och minus

Idag är det lördag och det är lika med carb loading 😀 Men först lite kort om hur veckan gått samt progress sedan dag ett. I morse vägde jag in på 63,7 kg vilket är 0,4 kg mer än för en vecka sedan. Fettprocenten har däremot minskat med 0,7% och det har försvunnit 2,5 cm från kropp vilket får ses som en vinst. Jag har en Withings våg som räknar ut fettprocent. De är inte tillförlitliga, men fungerar hyfsat bra för att se om fettprocenten går upp eller ner. Det viktiga är att man väger sig samma tid på dygnet och att man har samma förutsättningar som veckan tidigare.

Sedan start för 3 veckor sedan har jag tappat
-2,3 kg
-6,5 cm
-2,3 % bf 

Förra veckan hade jag problem med sömnen. Sov oroligt och vaknade många gånger under natten. Denna veckan har varit lite bättre, men har svårare än vanligt för att somna. Har känningar av restless legs trots salt och magnesium vilket påverkar insomningen. Att äta kolhydrater på kvällen kan avhjälpa dessa symptom, men det är tyvärr inget alternativ så länge projekt carbnite håller på.
Något som går väldigt mycket bättre är träningen! Alltså träningsdagen efter en carbloading går helt vansinnigt bra! Orkar mycket mer, antingen fler set eller ökade vikter – ibland till och med en kombo av de båda. Jag carbladdar lördagar, så måndagens (och även onsdagens) pass är riktigt roliga. Om det verkligen är kolhydraterna eller om jag själv intalar mig att det är kolhydraterna som ger mig superkraft är för tidigt att säga. Jag har ju bara hart två carbloadings so far.

Jag trivs ganska bra med konceptet. Har fått en annan syn på kolhydrater och insulin. ”Rädslan” för kolhydrater är borta. De gör ingen skada, så länge man använder dem på rätt sätt. Jag längtar lite efter mina carblördagar. Tror fortfarande att det är nyhetens behag. Så länge det är potatis och ris jag längtar efter tycker jag det känns helt ok 🙂 Fast jag ska fula mig lite ikväll med (såklart).

En annan sak som jag lagt på hyllan sedan jag började med carbnite är fastan. Eller rättare sagt, jag gör inte längre planerade fastor (kan man säga så?) Tidigare har jag haft en 24 timmars fasta per vecka, samt kört typs 19:5 tre dagar per vecka. Jag la ner detta  då det kan vara stressande för kroppen, samt att det inte gynnat mig vikt/mått-mässigt tidigare. Nu äter jag tre mål per dag och det ger ett ”spontant” ätfönster i form av 15:9. Brukar äta frukost vid 10 och äter sista målet vid 17,30-18. Ser det inte som att jag fastar, eller tänker inte på att jag fastar i och med att jag aldrig hoppar över en måltid. Känslan? Bra val! Less stress.

 

 

 

Ut ur mitt kök!

Hejdå! Idag säger jag tack och adjö till rapsoljan. Vet inte riktigt hur jag tänkt (antagligen inte alls), när jag hängt kvar vid just denna industrialiserade växtolja. Som bekant innehåller alla frö/växtoljor (med några få undantag) rikligt med omega-6, vilket verkar inflammatoriskt i kroppen. Att de dessutom framställs på ett fult sätt gör inte saken bättre. Rapsolja innehåller mindre omega-6 än vad ex. solros-, soja- och majs-olja gör, runt 20% mot 50-75% men ändå. Varför välja en dålig olja när det finns bättre alternativ?

I boken ”The perfect health diet” rekommenderas man att inte få i sig mer än 2 gram omega-6 per dag. Med tanke på att det finns i protein, nötter, frön och oljor är det ganska enkelt att komma upp i dessa siffror. Väljer man att äta kött, fisk och ägg från icke KRAV-uppfödda djur blir siffrorna ännu högre. Färdiga såser, röror och majonnäs bidrar till att ytterligare öka omega-6 halten. Fast det var inte det jag skulle prata om, det var ju rapsoljan i sig 😉

Nu är jag ingen storkonsument av denna olja. Använder det endast när jag gör majonnäs och då har valet fallit på just raps då den är neutral i smaken, men nu är det slut med det. Jag välkomnar macadamianötoljan som endast innehåller 2,6% omega-6, den är hyfsat värmetålig och har en lång hållbarhet. Den smakar nötigt och smörigt. Tänker att man kan mixa kokosolja med macadamia för att få en mild majjo. Vad tror ni om det?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...