Fullt hus!

Kul att så många var intresserade av viktklubben! Platserna är numera fyllda så det går inte längre att anmäla sig. Ni som är med på båten kommer få ett mail under kvällen (om tiden är med mig;) alternativt någon gång under morgondagen.

Ser fram emot att få hjälpa er nå era mål!

Dags att avsluta förhållandet med ersättningsprodukterna

 

Händer det inget med vikten trots att du äter LCHF? Kanske att lösningen ligger i dina portionsstorlekar, ditt val av råvaror eller valet och mängden av mjölkprodukter?! Idag kommer vi prata om ersättningsmat. 

När jag själv började med LCHF (eller Atkins som det var då) för snart åtta år sedan fanns det inga ersättningsprodukter. Det var till att sluta med ris, potais, mjöl, bröd, kex, pasta, gryn, godis och choklad cold turkey. Då var det till och med sparsamt tillåtet med mjölkprodukter, vilket med facit i hand kanske inte var helt fel?.

Idag ser verkligheten helt annorlunda ut. Det går att hitta ett substitut till varje ”saknad” produkt, men i min roll som kostrådgivare så ser jag ju också att detta har sina konsekvenser. Främst i:

  • Utebliven viktnedgång 
  • Fortsatt sug efter viss sorts mat ger
  • Fortsatt dålig mag/tarmhälsa

Vi kan äta bröd och kex gjorda på nötter och frön. Vi bakar pajskal, gör musli och granola av nötter och frön. Vi kan till och med baka kakor av detta, och ändå hamna inom ramarna för vad som är godkänt!  Vi tillsätter söta droppar i kaffet, kvargen och yoghurten/grädden  i  form av steviaglykosisder. Vi äter Questbars istället för riktig mat. Vi ersätter chips med fläsksvålar. Vi äter smör som är gjort på nötter – och trots  alla dessa smarta val ser vi ändå inga resultat på vågen! (Eller på hur vi mår!) Är det så konstigt? Det är inte undantagen och det tillåtna vi ska fokusera på. Det är den riktiga maten som kommer bygga den kroppen du vill ha. Det vill säga kött, fisk, skaldjur och ägg. Smör, ghee, kokosolja, olivolja, rapsolja (ost, kefir och creme fraiche om du tål laktos) avokado och oliver.  Grönsaker, sparsamt med bär och nötter/frön. Inte allt det andra.

Det finns absolut utrymme för både nötter, frön, nötmjöl, nötbröd och nötsmör. Detsamma gäller för LCHF bakverk, sötningsmedel, mörk choklad och fläsksvålar. Men det är ibland. Det är sällanmat som vi ska äta vid väl valda tillfällen. I alla fall så länge du har viktnedgång som ditt primära fokus.

Är du intresserad av att delta i en viktklubb som kommer leda till både viktnedgång och bättre  hälsa så maila mig på info@optimal-hlsa.se. Det är helt kostnadsfritt och fritt från förbindelser med undantaget att du kommer få ett ett lättare och hälsosammere liv ;D

Två böcker till samlingen

Pausar lite med de två sist inläggen om utebliven viktnedgång, men de kommer inom kort. Idag fick jag hem mitt senaste bokköp.  ”Bättre mage” av Louise Sjöbäck och ”Your personal paleo code” av Chris Kresser.  Har stora förväntningar på båda två. Någon som läst dessa?

Den första boken handlar om allt som har med matsmältning och tarmhälsa att göra. Hur viktigt det är med en bra saltsyraproduktion, att vi har enzymer som kan spjälka maten och att vi förser tarmen med bra mat som gynnar de goda bakterierna och på så sätt håller oss välmående och friska. Ni vet väl att 80 % av vårt immunförsvar sitter i tarmen?.

”Your personal paleo code” handlar såklart om kosten och dess inverkan på oss, samt hur vi kan finjustera kosten och vår livsstil så att vi uppnår de hälsomål vi har. Jag gillar verkligen Chris Kresser. Han är väldigt kunnig, duktig på att granska forskning och har slagit hål på många hälsomyter.

Har inte tid att skriva mer nu. Ska sätta mig och påbörja någon av böckerna. Beslutsångest över vilken jag ska börja med!

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...