LCHF och träning för en vältränad kropp

Det finns  en miljon olika tips på kostupplägg och lika många vad gäller träningsupplägg. Till att börja med får man bestämma sig för ett mål. Vad vill jag uppnå med min träning?

För min del är det fortfarande 6-packet som gäller 🙂 . Självklart vill jag att resten av kroppen ska vara i samma goda form. Jag vill helt enkelt ha en stark, funktionell och vältränad body. Hur gör jag för att komma dit?

Jag var absolut på rätt väg innan semester avbrottet. Körde 3 helkropps-pass tung styrketräning i veckan. Kompletterade med ett och ibland två kortare konditionspass och då oftast i intervallform. Kändes som ett bra upplägg med tanke på resultaten jag uppnådde. Samtidigt är man som man är…Tänker att det kanske finns något sätt som är ännu bättre…Något sätt som man får ännu bättre resultat med….Gräset är väl grönare på andra sidan? Eller?

Det var då jag började snegla på andra tränings- sidor och bloggar. De flesta träningsvana verkar köra på ett split upplägg. Så gör nog de flesta på mitt gym också… Först kändes det som en bra ide´, fast ju mer jag tänkte på det, desto mer osugen blev jag.  Såg mig själv stå där och göra lite bicepscurls, göra lite dips, lite magövningar – kolla mig lite nonchalant runt omkring, smaska lite på tuggumit och pilla lite med mobilen – sen lite fler bicepsövningar på det…..NEEEEJ! Det kommer inte funka för mig. Jag vill det ska kännas i hela kroppen att man tränat! Inte bara i mina biceps 🙂

Anyways, boken av Jonas Bergqvist jag läste igår talar också till helkropp programmets fördel. Han är ju utbildad LCHF kostrådgivare och PT – och har egna erfarenheter av just den sortens kost och träning. Enligt honom ska man styrketräna helkropp 2ggr/vecka och intervallträna 1 gång/v. ”Bara” träna 3/ggr i veckan…

En annan styrketräningssida jag snöade in på var också för helkropp- och det viktiga var att man tränade tungt och gjorde övningar som tränade flera muskler samtidigt – marklyft, bänkpress, knäböj, militärpress och skivstångsrodd (alternativt chins). Det låter bara så jäkla logiskt och rätt.

Min plan ser ut såhär

  • helkropp med ovanstående övningar 2 ggr /vecka.  6 reps x 5 set alternativt 9 reps x 4 set
  • ett kortare intervallpass
  • en timme med PT – tror han föreslog dynamisk cirkelträning

Det är dock inte spikat än. På onsdag nästa vecka är det dags för första mötet med PT:n. Vill såklart ha hans syn på upplägget.

Kosten kommer jag inte ändra något på. Det är fortfarande relativt strikt LCHF som gäller. Bergqvist föreslår att man ska äta lite långsamma kollisar (20-60g) och protein innan träning och lite snabba direkt efter (20-60 g) . Jag känner dock inte att jag har något behov av detta, så jag kör på som vanligt.

Snart lägger jag upp nya foton och mått på både mig och Fantastic. Måste ju bara dokumentera denna träningsresa. Är sjukt taggad!

By the way, strong is the new skinny!

I´m psyched!!!

Äntligen har den kommit!!! Jag har bestämt mig för att gå en kostrådgivarutbildning  och idag kom kursmaterialet. Har bara ögnat igenom den som hastigast, men shit o my God vad jag bara vill sätta mig ner och sträckläsa den!

Två kapitel kommer jag kasta mig över redan nu ikväll. Det ena är ”LCHF mat för en vältränad kropp” och det andra berör träningslära. Känns väldigt på tapeten med träningsläran.  Har fortfarande inte bestämt helt hundra hur jag ska lägga upp träningen de närmsta månaderna. Har mailat lite med PT:n, vad han anser, har kollat runt på olika träningssidor och bloggar och nu kommer boken  med ytterligare alternativ…Det blir en lååång kväll och jag räknar inte med många timmars sömn. Är som ett barn på julafton 🙂

Dags för soffa, grönt te och ”the book”! Bye bye, nu ska jag gå och grotta ner mig i styrketräning och LCHF. Fan vad jag gillar det!

 

Introducing…Fantastic!!!

Nu är det dags för mannen i mitt liv (Fantastic)  att börja med LCHF. I tre månader framöver är han helt i mitt våld, vad gäller mat och  träning!

Han är inte helt främmande inför kosten, eftersom han har ätit samma middagar som jag (LCHF). Men –  han har även haft ett långvarigt förhållande med Estrella och Marabou 😉 Inte längre dock. Från och med idag har han två nya fräscha vänner. Say hello to Ägg och Grädde.

När det kommer till träning vill jag få honom till att  börja styrketräna två dagar i veckan Jag har tänkt mig ett  helkropps program och övningar som involverar många muskler samtidigt.  Konditionstränar gör han redan, men kanske inte så regelbundet.

Man hör alltid hur mycket lättare det är för killar att gå ner i vikt och bygga muskler. Dom har helt enkelt bättre förutsättningar. I alla fall när det kommer till muskelbyggandet. Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen på det här!!!

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...