10 tips för att bli lyckligare

happiness

Nedanstående text har synts i min Facebookfeed ett par gånger och jag håller verkligen med om vad som skrivs! Nedanstående text kommer ursprungligen från sidan epochtimes.se så det är alltså inte jag som skrivit ihop det här. Men jag instämmer som sagt i vad som sägs. Speciellt punkt 1, 2 och 4. Anyways, håll till godo

Visst vill de flesta av oss bli lyckligare och leva ett mer hälsosamt, friskt och meningsfullt liv.Våra egna beteenden och ovilja att släppa det vi håller fast vid kan skapa både smärta och stress. Ibland söker vi hellre en tillfällig känsla av lättnad och njutning, snarare än att ta tag i det som faktiskt ger upphov till långvarigt lidande.

Här är 10 tips på vad du bör släppa taget om för att bli mer lycklig:

1. Ge upp ditt kontrollbehov.
Det kan vara väldigt befriande att ge upp sitt kontrollbehov då man försöker styra och ställa över allt som händer en. Ibland fastnar vi i att vilja förändra andra eller att säkra en trygghet genom scheman, rutiner och genom att skapa en förutsägbarhet i vår omgivning. Självklart kan det också vara bra, men ett kontrollbehov kan också göra oss oflexibla, stela och oroliga när saker, händelser och människor inte beter sig så som vi tänkt oss. Öva på att tillåta allt och alla att vara precis som de är.

2. Ge upp behovet av att ha rätt.
Visst är det lätt att fastna i att vilja ha rätt? Det kan kännas outhärdligt svårt att ge upp när man vet att ”man har rätt i sak”. Ibland inser vi inte ens hur mycket lidande det orsakar oss. Fråga dig själv: Vad är viktigast för mig, att ha rätt eller att främja harmoniska relationer?

3. Ge upp vanan att kritisera – både dig själv och andra.
Det börjar ofta med goda, omtänksamma avsikter: vi vill motivera, inspirera eller hjälpa oss själva eller andra att bli bättre, göra bättre, eller få någonting bättre. Men det riskerar att snabbt gå utför och istället att försämra vårt välbefinnande. Istället för att fokusera på vad som är fel, tänk mer på vad som faktiskt går bra, vad som fungerar och vilka uppmuntrande ord du skulle kunna uttrycka.

4. Ge upp behovet att andra ska förstå dig.
Det här kan vara klurigt… Ibland ödslar vi massor med tid och energi på att försöka få andra att se saker ur vårt perspektiv. Frid, lugn och harmoni är i slutändan din egen sak att skapa: det viktigaste är att du förstår dig själv.

5. Ge upp din önskan att vara omtyckt.
Att försöka vara något som du tror att andra människor kommer att gilla är ett säkert recept för olycka. De flesta människor uppskattar ändå äkthet och genuinitet. Joseph Campbell, professor i mytologi och litteratur, sade ”En livstids privilegium är att vara den du är”. I det ögonblick du slutar försöka så hårt, tar bort alla dina masker, attityder och roller, och du istället accepterar och omfamnar ditt verkliga jag – då kommer människor mer automatiskt och ansträngningslöst dras till dig.

6. Ge upp ditt motstånd till förändring.
Förändring är ofta inte bara bra, det är också oundvikligt. Att motsätta sig förändring skapar lidande. Förändring kan hjälpa dig och öppna upp för förbättringar i ditt liv. Istället för att motsätta dig förändringar – acceptera dem.

7. Ge upp försöken att vara till lags.
Många människor lever ett liv som inte är deras eget – de gör istället det som deras föräldrar, vänner, lärare eller deras barn tycker är bäst för dem. De har slutat att lyssna på sin inre röst och är så upptagna med att tillfredsställa och glädja alla andra att de till sist förlorar sig själva. Gör det till en vana att kolla av med dig själv först. Låt inte andra människors åsikter distrahera dig från den väg som är rätt för dig.

8. Släpp taget om det förflutna.
Om ditt förflutna var bättre än nuet är det naturligtvis en utmaning att släppa taget om det. Ja, det kan vara skrämmande, men nuet är det enda vi verkligen har. För att släppa taget om det förflutna, behöver du sluta upprepa hur livet brukade vara. Ta ett djärvt steg nu i detta ögonblick. Om du inte gillar nuet, försök att se vilka vanor, tankar och beteenden du successivt kan börja implementera i din vardag för att på sikt förändra ditt liv till det bättre.

9. Ge upp viljan att bli bekräftad.
Vi jagar efter kärlek, godkännande och uppskattning eftersom vi tror att dessa erkännanden kommer att få oss att känna oss lyckligare, mer älskade och mer tillfreds. Men jakten på bekräftelse orsakar ofta både stress och lidande. Ju mer du ger upp ditt behov av att vara speciell, erkänd och uppskattad, desto mer kommer du kunna slappna av för att fyllas av din inre glädje.

10. Ge upp behovet av att ständigt vara sysselsatt.
Vi distraherar oss ständigt. Oavsett om vi zappar på TV’n, småäter eller surfar på nätet. Vi distraherar oss för att skapa en tillfällig lättnad. När vi slutar fylla tomrummet möter vi ansikte mot ansikte det som pågår i vårt inre. Och även om det kan kännas mer smärtsamt, så är ett stillat sinne verkligen en möjlighet att skapa det utrymme som behövs för att vi ska kunna förstå våra dolda inre smärtor. I stillhet kan vi ta smarta och väl genomtänkta beslut för en varaktig förändring.

Mandelmassa på dadlar och mandelmjöl

Den här julen har jag upptäckt hur fantastiska dadlar är! Jag har aldrig gillat vare sig smak eller konsistens på dessa (och kan fortfarande inte äta en rätt upp och ner) men alltså OMG….om man bara mixar ner dem till en slajmig massa så är de ju helt fantastiska som sötning!

Igår laborerade jag lite i köket med ambitionen att få till en julgodis med saffranssmak. Det var då jag av en slump insåg att jag precis hade gjort en paleo mandelmassa! Nu blir massan inte så ljus tack vare färgen på dadlarna, men kan man leva utan det så är den fantastilicious.

Till 10-12 kulor behöver du:
5 dadlar (använder du medjoldadlar så räcker det med 3 st eftersom de är så stora)
1 msk kokosoljaMandelmassa på dadlar
1,5 dl mandelmjöl
ev. några droppar vatten

Kärna ur dadlarna och lägg i en mixer med kokosolja. Kör till en jämn massa. Blanda därefter ner mandelmjöl och rör ihop till en jämn smet.  Tillsätt några droppar vatten om det känns för torrt. Voila! Mandelmassan är nu klar…..Och därefter kan man ju tillsätta…

1 pkt saffran
Rulla sedan 10-12 kulor och garnera dessa med…
mörk choklad och 
hackad mandel

Ställ sedan i kylen så de stelnar. Provsmaka sedan en och bjud en dadelskeptiker på en. Gläds därefter åt att dadelskeptikern tyckte att det var skitgott, men kom ihåg att det här även betyder mindre till dig 😀

Ge blod

ge-blod

Jag har tänkt på det här med att ge blod ganska länge men det har bara inte blivit av. För ett par veckor sedan gjorde jag i alla fall slag i saken och registrerade mig som ny blodgivare och fick tid till inskrivning. Kändes bra att jag äntligen tagit tag i det där och var på väg att göra något gott.

Väl på blodcentralen fick jag som ny blodgivare fylla i ett formulär om min hälsa och livsstil. Det var inga konstigheter och allt var frid och fröjd. När jag då skulle kavla upp ärmarna för att se hur kärlen såg ut fick jag ett hmm följt av ännu ett hmmm. Ytterligare en sköterska tillkallades. Det trycktes, klämdes, kändes och hmmmades – och sen kom domen.
”- Nä, jag är ledsen men du kan inte ge blod. Du har för tunna kärl. ”
Jättetråkigt!

Det är akut brist på blodgrupp A och 0 här nere i Skåne. DN skriver att det är blodbrist i hela landet och att det är vanligt att blodgivare reser bort och kanske glömmer ge blod innan de åker.  Många tror att det är olyckor och trauma som kräver mest blod, men det är faktiskt cancervården.

Har du möjlighet att ge blod?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...