Socker och sötning – här står jag

socker-och-so%cc%88tning

Socker, honung, sirap, sockeralkoholer, artificiella sötningsmedel eller frukt – vad ska man välja? Och ska man ens äta något som är sött och innehåller socker och sötningsmedel?

Bra fråga – och svaret kommer variera beroende på vem du frågar.  Jag kan bara ta mig själv som exempel. För bara ett år sedan hade jag svarat sockeralkoholer och innan dess hade jag svarat artificiella sötningsmedel (!!!).
Idag svarar jag honung eller frukt, men det händer att jag använder vanligt vitt socker med (exempelvis i kombuchan)…

En fråga jag brukar få är vilket som är ”bäst” av vitt socker och kokossocker? Jag säger pest eller kolera. Förstår ärligt talat inte varför det ena har fått godkänt och inte det andra. Kokossocker innehåller mer fruktos än vanligt socker – och det är ju inte bra…

Förr valde jag sötning efter vilket som skulle påverka mitt blocksocker och min vikt minst. Idag väljer jag sötning efter vad jag anser vara mest naturligt och tänker inte så mycket på vare sig blodsocker eller vikt. För en frisk och aktiv kropp klarar ju faktiskt av hantera söta saker då och då – i rimliga mängder. 

Ska man äta sött då? Det ska ”man” kanske inte göra och antagligen inte på en daglig basis. Det är inget kroppen behöver, men som Colting uttrycker det; det är gott med lite kolhydratnjutning ibland ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 reaktioner till “Socker och sötning – här står jag

  1. Hur ser du på björksocker/xylitol? Det är ju också en sockeralkohol, men med lite andra egenskaper än t ex erythriol, bl a att det är antiinflammatoriskt.

    I övrigt håller jag helt med dig; socker/sött ska vara så naturligt som möjligt, så jag använder huvudsakligen frukt & torkad frukt som sötning, vid de få tillfällen jag vill ha något sött. Känns som lite dubbelmoral ibland hos vissa lågkolhydratkostförespråkare, som säger att maten ska vara naturlig & lagad från grunden från rena råvaror & så använder de glatt olika typer av sötningsmedel. :-/

    1. Inget jag skulle använda själv då det är en sockeralkohol. Känner inte till att det skulle vara antiinflammatoriskt, fast jag är inte så påläst om xylitol heller 🙂

      Ja jag har ju själv varit en sån LCHF:are. Var och en får självklart göra hur den vill, men det blir lite skevt när man ska hålla det ”naturligt”, precis som du säger

  2. Kokossocker innehåller mer vitaminer och mineraler, så säkert därför det anses vara bättre än vitt socker.

  3. Finns ju en variant på kokossocker nu som heter Sugavida. Den ska vara mycket batt och innehåller tydligen B12 också. Har för mig att den innehåller mindre fruktsocker också, om jag inte minns fel. Intressant i vilket fall.

  4. Xylitol används t ex i tandkräm just pga sina antiinflammatoriska egenskaper, om jag fattat det rätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *