Träningsmotivation

Motivation

Hur håller du träningsmotivationen uppe? Vad är det som gör att du väljer att träna flera gånger i veckan, vecka ut och vecka in, år efter år? Är du en gruppträningsperson, eller tränar du helst ensam? Gymmar du eller kör du crossfit? Eller du kanske är en sån som gillar att springa? What keeps you going?

Jag började träna väldigt sent i livet. Tror jag var 34 det år jag tecknade mig på SATS. Innan dessa hade jag rört på mig sporadiskt i korta perioder, men det rann alltid ut i sanden. Det fanns alltid något annat, något roligare (och mindre jobbigt) som kom emellan. Sen hade jag inte heller hittat en träningsform som jag tyckte var rolig och det är lite A och O för att man ska fortsätta och vilja göra ett om och om igen. Det finns många sätt att hålla motivationen uppe och här kommer några av mina motivationshöjare:

  1. Hitta en träningsform som du tycker är kul! Sannolikheten att du vill göra om ett (igen och igen och igen) blir garanterat väldigt stor
  2. För träningsjounal! Det är alltid kul att slå resultaten från föregående pass. Framsteg ger dessutom mersmak
  3.  Sätt upp mål! Både kortsiktiga och långsiktiga. Ex idag ska jag öka och göra minst en chin mer än vad jag gjorde på mitt senaste pass (kortsiktigt). När detta året är slut ska jag kunna göra 10 chins (långsiktigt).
  4.  Gör träningen till en vana! Hjärnan gillar rutiner och träningen kommer även ge dig en endorfinkick – en belöning…så att du ska vilja göra om det här igen och igen och igen 😀
  5. Musik! Det finns inget som får mig så pepp som rätt musik i lurarna!

Vilket är ditt bästa motivationstips?

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

En reaktion till “Träningsmotivation

  1. Mitt bästa knep är absolut att göra det som man tycker är roligt. Jag älskar själv löpning, men så vore det ju bra att köra liiite styrketräning också. Jag satte därför upp vissa mål om hur mycket jag skulle styrketräna varje vecka, men usch vad det tog emot och träningsglädjen försvann helt. Då bestämde jag att det viktigaste är träningsglädjen i sig och att passen verkligen blir av, utan dåligt samvete(!) för att jag faktiskt körde ett löppass istället för ett styrkepass. Nu är det roligt att träna igen! Dessutom finns det några styrkeövningar jag tycker det är OK att göra, så då försöker jag lägga in dem efter löpningen istället, typ tre varv av en minicirkel med 3-4 övningar.

    Jag tänkte passa på att fråga dig en grej också, när jag ändå är igång. 😉 Jag har ätit LCHF/paleo i 4 år nu och mår jättebra på den här typen av kost, framförallt för att sockersuget hålls i schack. Däremot har jag fått problem med en för det mesta ganska ordentligt svullen mage. Den har aldrig varit av den platta sorten ;-), men nu är det illa. Efter att ha läst lite här och där på nätet har jag förstått att det är ganska många som får sådana här problem efter några månader med den här kosten. Är det något du har erfarenhet av? Några råd vad man kan göra åt det? Jag har testat alla obvious grejer, som att utesluta mjölkprodukter, skippa kål, osv, så jag tror inte att det är någon enskild matvara som ger mig de här problemen. Jag läste om någon som tog Aloe Vera och någon som tuggade fänkål- eller kumminfrön, men hittade inget som verkade vara något generellt, bra, tips. Nyfiken på vad du har för kommentar! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *