Träningsmotivation

maj 24, 2016 i Träning

Motivation

Hur håller du träningsmotivationen uppe? Vad är det som gör att du väljer att träna flera gånger i veckan, vecka ut och vecka in, år efter år? Är du en gruppträningsperson, eller tränar du helst ensam? Gymmar du eller kör du crossfit? Eller du kanske är en sån som gillar att springa? What keeps you going?

Jag började träna väldigt sent i livet. Tror jag var 34 det år jag tecknade mig på SATS. Innan dessa hade jag rört på mig sporadiskt i korta perioder, men det rann alltid ut i sanden. Det fanns alltid något annat, något roligare (och mindre jobbigt) som kom emellan. Sen hade jag inte heller hittat en träningsform som jag tyckte var rolig och det är lite A och O för att man ska fortsätta och vilja göra ett om och om igen. Det finns många sätt att hålla motivationen uppe och här kommer några av mina motivationshöjare:

  1. Hitta en träningsform som du tycker är kul! Sannolikheten att du vill göra om ett (igen och igen och igen) blir garanterat väldigt stor
  2. För träningsjounal! Det är alltid kul att slå resultaten från föregående pass. Framsteg ger dessutom mersmak
  3.  Sätt upp mål! Både kortsiktiga och långsiktiga. Ex idag ska jag öka och göra minst en chin mer än vad jag gjorde på mitt senaste pass (kortsiktigt). När detta året är slut ska jag kunna göra 10 chins (långsiktigt).
  4.  Gör träningen till en vana! Hjärnan gillar rutiner och träningen kommer även ge dig en endorfinkick – en belöning…så att du ska vilja göra om det här igen och igen och igen 😀
  5. Musik! Det finns inget som får mig så pepp som rätt musik i lurarna!

Vilket är ditt bästa motivationstips?

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...