Leucin

Idag har jag köpt mig en burk leucin i tron att jag ska bli biff 🙂 Nä faktiskt inte därför. Som en del i the carbnite solution nämns leucin som ett trick att ta till för att få en bra insulin spike.  Jag tänker att det kan vara bra att ta till om man inte orkar/vill äta stora mängder kolhydrater under en carbnite. Lite mindre kolhydrater, 5 g leucin i samband med måltiden – spike!

Man kan också använda sig av leucin direkt efter ett träningspass då det är den mest uppbyggande aminosyran.  Är lite kluven till det här med tanke på att det ger ett rejält insulinpåslag – något som bör undvikas alla dagar besides carbnite. Fast den käre Kiefer vet antagligen vad han pratar om och han rekommenderar till och med det här, i alla fall om man tränar tidigt på morgonen och på fastande mage. Jag kommer antagligen ta leucin efter några pass, andra inte.

Vad tror ni om det här?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 reaktioner till “Leucin

  1. Kan säkert vara ett bra alternativ ifall viktminskningen inte fungerar så bra som man vill. Hur hög spike bör man komma upp i? Hur kände du dig på kvällen? Blev du helt däckad? Hur känner du dig i kroppen, nu 5 dagar efter din carbnite? Några förändringar ang energi, vikt och mått? Sockersug? Finns det risk att man åker ur sin ketos?

    1. Jag tänker mer att det kan hjälpa kolhydraterna på traven.Jag märkte ingen som helst skillnad mot hur jag mår vanligtvis under carb kvällen. Jag gick upp 0,9 kilo efter den kvällen och har i dagsläget tappat 0,5 av dem. Ska ta nya mått och väga mig lördag morgon för att se vilka resultat veckan gett. Det känns bra 🙂
      Har inga ”men” ifrån kvällen. Inget sockersug etc. Jag tror absolut att det här påverkar ketosen och dagen efter är man definitivt inte i ketos 🙂 Fast det är ju inte viktigt, då man inte behöver vara i ketos för att tappa i fettvikt.

  2. Har aldrig hört att Leucin skulle spika insulin.
    Låter helt bakvänt.
    Har hört att Leucin stimulerar muskelproteinsyntesen och mTOR men inte stör ketosen.

    Vore kul att mäta…

    1. helt riktigt att det stimulerar mTOR och muskelproteinsyntesen, men visst höjer det insulinet. Det gör alla aminosyror, även protein vi får i oss från ägg kyckling, fisk och kött 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *