Ut ur mitt kök!

Hejdå! Idag säger jag tack och adjö till rapsoljan. Vet inte riktigt hur jag tänkt (antagligen inte alls), när jag hängt kvar vid just denna industrialiserade växtolja. Som bekant innehåller alla frö/växtoljor (med några få undantag) rikligt med omega-6, vilket verkar inflammatoriskt i kroppen. Att de dessutom framställs på ett fult sätt gör inte saken bättre. Rapsolja innehåller mindre omega-6 än vad ex. solros-, soja- och majs-olja gör, runt 20% mot 50-75% men ändå. Varför välja en dålig olja när det finns bättre alternativ?

I boken ”The perfect health diet” rekommenderas man att inte få i sig mer än 2 gram omega-6 per dag. Med tanke på att det finns i protein, nötter, frön och oljor är det ganska enkelt att komma upp i dessa siffror. Väljer man att äta kött, fisk och ägg från icke KRAV-uppfödda djur blir siffrorna ännu högre. Färdiga såser, röror och majonnäs bidrar till att ytterligare öka omega-6 halten. Fast det var inte det jag skulle prata om, det var ju rapsoljan i sig 😉

Nu är jag ingen storkonsument av denna olja. Använder det endast när jag gör majonnäs och då har valet fallit på just raps då den är neutral i smaken, men nu är det slut med det. Jag välkomnar macadamianötoljan som endast innehåller 2,6% omega-6, den är hyfsat värmetålig och har en lång hållbarhet. Den smakar nötigt och smörigt. Tänker att man kan mixa kokosolja med macadamia för att få en mild majjo. Vad tror ni om det?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 reaktioner till “Ut ur mitt kök!

  1. Det funkar jättebra att blanda macadamia och kokosolja. Jag gör min majonnäs på hälften macadamiaolja och hälften kokosolja eller så blandar jag kokosolja och ghee. Gheen gör att det får en ännu godare och smörigare/kolaaktig smak

    1. Jag har provat kokosolja och smör tidigare men den blev ganska hård i konsistensen. Gheee är ju smart! Men ja, nu blir det till att testa macadamian blandat med kokos 🙂

  2. Jag själv gjorde mig av med rapsoljan för nästan 1½ år sedan av samma orsaker som du. Inte har jag saknat den heller. Alla blodprover är perfekta som hos en vältränad 20-åring.

  3. Det låter som en bra idé! Har inte vetat macadamiaoljan, men den borde vara grym! Jag har även använt både hampafröoljan (som ska vara en bra och jämn fördelning mellan fettsyrorna) och chiaolja (den senare är också väldigt neutral i smaken, men tyvärr är oljan ganska dyr).

  4. Om det blir för dyrt i längden med macadamiaolja, kör på olivolja, zeta har en mild men tror den är raffinerad…dock bättre än raps, och det blir jättegod majjo! eller kör på virgin olivolja blandat med neutral kokosolja, den blir okej om man är okej med olivolja-smaken 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *