Ökad fettprocent och aningen mer stressad av periodisk fasta

april 23, 2013 i Periodisk fasta

Två veckor med 16/8 metoden har gjort kroppen fetare och mer stressad . Inte riktigt de resultat jag förväntat mig. Rent logiskt borde kropps-sammansättningen vara den samma som innan projekt fasta inleddes, då jag ätit samma mängd mat – fördelat på färre timmar. Samma mängd mat är förresten inte riktigt sant, då jag under en del kvällar gick och små åt efter middagen på grund av den uteblivna mättnadskänslan. De mätpunkter som jag ökat mest på var de som hänger ihop med sämre insulinkänslighet och kortisl (stress). Insulin+kortisol=stressad kropp =utebliven vikt/fett-nedgång. Antagligen har den ökade energimängden också spelat in, men mycket extra har jag inte käkat :)  Positivt är att lean bodymass ökat. På dessa två veckor har jag ökat:

+1.2 kg
+1% fett
+0.4 kg lean bodymass                                           

Slutsatsen av dessa två veckor med bibehållet (något ökat) energiintag blir att det är stressande för kroppen att fasta (it´s a fact and not a thought)  och det påverkar i sin tur viktnedgång och fettreducering. Jag har styrketränat under dessa veckor, vilket bör ha reducerat kortisolet och stressen i kroppen. Undrar vilka resultaten skulle blivit utan träning?! Antagligen har även styrketräningen bidragit till att jag inte tappat i lean mass.Vad drar ni för slutsatser? Skulle va kul att höra era tankar och funderingar om saken.

Projekt ”svältfasta” är nu igång och jag är HUNGRIG! Inte så konstigt med tanke på att jag skippar en måltid om dagen utan att kompensera för denna senare, och tränar på som vanligt. Utgången kan bara bli allt annat än bra. Jag tror att jag kommer tappa på samtliga. Största tappet kommer vara vikt, sedan lean mass och sist fett. Om tolv dagar vet vi svaret.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...