Att återinföra kolhydrater

I min varukorg återfinns numera sötpotatis, morötter, rödbetor, bananer och nötter. Övervägde att slänga ner en påse ris med men bestämde mig för att det får vänta ett tag till. Har hunnit prova bakad sötpotatis och en wheyshake med banan, kakao och kokosmjölk, vilka båda två var över förväntan. Nästan till och med lite för goda.

Om man ätit begränsat med kolhydrater under en lång tid går det inte att ösa på med några stora mängder kollisar på en och samma gång (blodsockret går berserk, magen blir uppblåst och man samlar på sig vätska). Jag tror det blir snällast för kroppen att successivt införa kolhydrater igen och i små mängder. Börjar med 30 g denna vecka och kommer öka med 10 gram per vecka. Det blir som sagt mest i form av rotfrukter, någon frukt och nötter. Potatis, ris och quinoa väntar jag lite med – men de kommer införas de med.

Jag vill se om/hur kroppen reagerar på den ”nya” kosten. Kommer jag gå upp eller ner i vikt? Hur påverkas mitt blodsocker?  Nyfiken på om jag kommer prestera bättre på träningen. De här tre sakerna går ju att mäta och det ska bli intressant att se svart på vitt vilka resultaten blir. Jag gissar på att kroppen kommer kommer svara bra och välkomnar denna förändring. Det skulle ha varit sjukt intressant att ha mätt TSH, T4, T3 och reverserat T3 innan och efter – men jag är osäker på om man kan göra alla dessa tester här? Oavsett så är det lite sent påtänkt 😉

Nu ska jag ta och fixa till morgondagens frukost. Det blir banan/kakao-plättar med lite jordnötssmör on the side.

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 reaktioner till “Att återinföra kolhydrater

  1. Följer med spänning! Väldigt bra inlägg. Själv fick jag väldigt bra resultat av att tillsätta kolhydrater.

    1. Ja det känns som att de tjejer som tränar mycket eller intensivt mår och lyckas bättre med mer kolhydrater i maten. Får se om det även gäller mig 🙂

  2. Spännande! Varför inte minska på fettet om du mu inte vill gå upp i vikt..? Eller du gör en omfördelning kanske? 🙂

    1. Om man lägger till mer av något får man äta mindre av något annat – i det här fallet mindre fett. Kommer fortfarande basera energiintaget på fett, men ökar kolhydraterna och proteinet.

  3. Ska bli intressant att höra vad du får för resultat. Personligen verkade jag inte kunna bli av med mina trivselkilon på LCHF. Tog bort mejerier förutom smör, minskade animaliska produkter som kött och började dricka massor med grön juice och även äta mycket raw food som sallader och hemmagjorda dressingar.. Då började kilona smälta av mig praktiskt taget..

  4. Spændende forsøg du har gang i der – og modigt ved ikke helt om jeg ville turde gøre det. Jeg følger spændt med 🙂 Lycka til !

  5. Först och främst hoppas jag att du inte börjar äta ris. Rotfrukter är mycket bättre. För min del blir det lite potatissallad och lite morötter eller så. För att kroppen ska bibehålla processerna för blodsockerreglering så tror jag att man bara behöver äta lite mer kolisar en eller två dagar i veckan alltså inte varje dag.

    1. Det blir svårt att komma upp i kolhydrater om jag bara ska äta rotfrukter. Det blir flera kilo om dan 🙂 Riset kommer, men det får vänta. Det finns många skolor om hur och när man ska äta sina kolhydrater. Jag kör på vad jag tror blir bäst för mig

  6. Nu beror det ju på vilket ris man väljer att äta. Vitt avsvalnat ris är bra på grund av sin resistenta stärkelse som är i sin tur är bra för att göda de snälla tarmbakterierna. Dessutom kan vitt ris vara en bra kolhydratskälla för de som tränar mycket. Vitt ris är inte skadligt för tarmen som andra spannmål, så blanda inte ihop dessa!

    Jag tycker absolut att du ska införa ris, jag har själv gjort det och ångrar det inte. Det har haft goda effekter som kolhydratskälla vid hårdträning. Men det är definitivt inget jag äter dagligen. Har även inhandlat ekologiska riskakor som ”in case of emergency”, fungerar väldigt bra som en avokadotoast före eller efter träning.

  7. Klokt! Ungefär hur stor mängd kolhydrater tänker du att under en dag? Känner mig själv lite vilsen i detta att gå ifrån lågkolhydratskost trodde jag aldrig att jag skulle göra, men tiderna förändras 🙂 Känner mig dock lite vilsen och vill gärna hitta en bra balans i intaget.

    1. Hallå Ida!
      Jag kommer successivt införa mer kolhydrater i kosten. I början var tanken att dunka på med 10 gram per vecka, men med tanke på hur första veckan gått ska jag ta det lugnare. Mellan 5-10 gram per vecka och lite fasta på det.
      Har inte bestämt någon övre gräns, får se hur jag känner mig samt se hur mitt blodsocker reagerar.
      Planen är att komma upp i så många kolhydrater som möjligt utan för den sakens skull påverka blodsocker, humör, ork, sömn och vikt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *