Bieffekter av en strikt lågkolhydratskost

Det här är ett högst spekulativt inlägg om huruvida ett för lågt kolhydratsintag över tid kan ha en negativ inverkan på vissa hormoner och därmed även form och vikt. Det hela började när jag läste Youre personal paleo code och fastnade i det här: Insulin is required for proper thyroid-hormone conversion. Very low carb diets may decrease thyroid function by inhibibiting the conversion of the less active form of thyroid hormone T4 into the more active form – T3. 

All right, so there are a number of studies that have shown that carbohydrate restriction or fasting or calorie restriction can decrease thyroid function, and they tend to show a decrease in T3 in the serum and an increase in reverse T3.  T3 is the active hormone, and reverse T3 is kind of an antithyroid hormone.  If we look at what insulin does, we find that there is evidence from humans, from cells, and from rats that insulin cooperates with thyroid-stimulating hormone, or TSH, to increase the production of the enzymes and proteins involved in making thyroid hormone, and we find that it contributes to the enzymes that activate thyroid hormone from T4 into T3, the active form.  So, I think what we’re seeing here is when we have insulin operating in its optimal conditions, then insulin is again sort of acting as a messenger that the body is in a state of abundance, and it’s contributing to the production of thyroid hormone and to its activation into T3.  There isn’t very much evidence that insulin actively prevents the production of reverse T3, but by promoting the conversion into the active form, that in itself tends to prevent T4 from being converted into the inactive form, reverse T3.  I think the best way to test for this is to look for a decreased ratio of T3 to reverse T3. If you find that T3 or reverse T3 are out of whack, probably the best way to address that is to try increasing the carbohydrate intake — not necessarily meaning you have to go on a high-carbohydrate diet, but, you know, like, Paul Jaminet had sort of concluded at the end of that series that he still advocates a low-carbohydrate diet, but it’s possible to go too low for some people, and that’s when you might get deficiency in thyroid signaling.

Ovanstående är hämtat från en pod med Chris Kresser och Chris Masterjohn. Vill du grotta ner dig ytterligare kan du läsa Paul Jaminets inlägg om kolhydrater och sköldkörteln  och om euthyroid sick syndrome. Kan det vara så att en kost med för lite kolhydrater över lång tid sänker ämnesomsättningen och ökar stressen i kroppen? Om nu insulin behövs för att omvandla T4 till T3, hur bra fungerar den processen på strikt lågkolhydratkost?  Och om skölkörteln är i obalans så är även binjurarna och kortisol inkopplade. Vad händer om man lägger till fasta och energireducering (ytterligare stress) på lågkolhydratkosten? Och träning ovanpå detta? Kaos! Binjurarna går på högvarv och  producerar kortisol – och kortisol blockerar konverteringen av T4 till T3 som redan är lågt på grund av för lite insulin…Kan detta vara en bidragande orsak till att många har svårt att gå ner i vikt efter en tid på LCHF? Och vad gör vi när vikten står still? Jo vi plockar bort ännu mer kolhydrater. Tänk om lösningen ligger i att göra precis tvärt om, dvs lägga till mer kolhydrater?!

 Keeping your total daily carb intake below 50 grams for months on end may be problematic for some.  For most this will not be an issue, but if your getting lots of exercise, are fairly lean and otherwise healthy, this could be causing thyroid imbalance. 

Jag tycker det här är väldigt intressant och är sjukt nyfiken på om det stämmer. Då jag själv ätit en hyfsat strikt form av LCHF sedan 2006, tränar mycket och använder mig av fasta känns det som ett ypperligt tillfälle för ett n=1 experiment i form av mer kolhydrater i kosten. Det blir till att öka kolhydraterna successivt med tanke på hur mitt  blodsocker  reagerade på stärkelse och socker när jag senast experimenterade med dessa. Mer om tillvägagångssätt  i ett senare inlägg.

Är hemskt nyfiken på hur ni tänker runt det här. Skicka gärna en kommentar!

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 reaktioner till “Bieffekter av en strikt lågkolhydratskost

  1. Intressant! Och det är ungefär det jag kon fram till efter en tid på lchf. Och även nu när jag lägger mig på lägre nivå av kolhydrater för att deffa. Så fort jag äter mer kolhydrater en dag, har två fyllnads dagar i veckan, så står vågen på mer minus än vad den gjort de andra dagarna. Känner mig dessutom mer fyllig i musklerna och slätare skinn! Så länge man väljer bra råvaror så är det inget som är farligt. Ska på hälsoundersökning imorgon och det ska bli riktigt intressant att se vad de får fram!

    1. Jag tror det är effektivt att använda very low-carb under en tidsbegränsad period. Om man är fullt frisk och tränar en hel del kanske det inte är det smartaste sättet att leva på, liksaå om man redan har problem med sköldkörteln eller har utmattade binjurar.
      Sa bli intressant att se hur kroppen reagerar.

  2. Det här ämnet är så intressant så jag kunde inte somna igår efter att läst ditt inlägg och länken 🙂 Det ska bli otroligt intressant att följa hur du går vidare med informationen och hur du kommer att reagera på ökat intag av kolhydrater. Skriv gärna mer om detta!!! Jag har själv ätit lågkolhydratskost under flera år, men ökat intaget vid tävlingar (multisport och långdistans), jag har märkt stor skillnad på min uthållighet. De kolhydtrater jag har fyllt på med är rotfrukter, frukt och grönsaker. Jag har det senaste året ätit mer kolhydrater över lag pga av att jag ammat min dotter och det har verkligen inte varit någon nackdel när det kommer till träning eller min ”kroppsform”. Jag har dessutom funderat på att införa ris och potatis (hemska tanke) i min kost och efter att ha läst din länk så stärks min teori där. TACK! Detta känns logiskt och samtidigt väldigt skrämmande med tanke på alla som är livrädda för minsta lilla kolhydrat, to be continued!

    1. Hej Ida!
      Ja visst är det lite småjobbigt att släppa på tyglarna och låta potatis och ris få sin givna plats 😀 Jag ska gå lugnt tillväga, börjar med att införa rotfrukter, frukt och mer nötter i kosten.
      Det verkar som att många tjejer mår bra av och presterar bättre med något mer kolhydrater i kosten. Ska som sagt bli intressant att se hur det kommer påverka form och hälsa.

  3. Superintressant ämne! Har också funderat över detta. Har själv trötta binjurar och hormonerna i obalans efter en utbrändhet och har funderat en del på vad den bästa sammansättningen i kosten egentligen är för min kropp. Äter väl ganska normal till liberal lchf men det varierar förstås också. Vissa dagar mer strikt. Äter inte så stora mängder mat , särskilt inte de perioder då matsmältningen är sämre än vanligt, så kan hända att kolhydratmängden ändå blir ganska liten. Tror också att jag kanske får i mig för lite protein eftersom jag äter så små portioner kött. Har inte direkt haft problem med sköldkörteln men sköldkörtelhormonerna påverkas ju också av utmattade binjurar. Nog viktigt att tänka på det här när man som kostrådgivare ska ge råd åt klienter som lider av stress och utmattning som ofta också medför sköldkörtelproblem. Man råder ju att folk ska lära sig lyssna på sin kropp men det är verkligen inte så enkelt,alla gånger att veta vad man behöver mer eller mindre av.

    Intressant också som du skriver, att orsaken till att man hamnar på en ”platå” efter ett tag trots strikt lågkolhydratkost också kan ha att göra med att kroppen faktiskt behöver lite mer mängd kh. Men det är ju så individuellt hur varje kropp reagerar. För vissa funkar säkert strikt lchf under en längre tid medan det för andra kan krävas andra lösningar. Jag har också läst på en del om Leptin och där verkar också ett alltför lågt kolhydratintag påverka leptinet negativt för vissa även om leptinkänsligheten ofta förbättras på lågkolhydratkost.. Exempelvis om man inte går ner i vikt på lågkolhydratkost eller går upp i vikt (eller en annan tanke som jag fick: om det tar väldigt lång tid för kroppen att övergå till fettförbränning från glukosförbränning, alltså att ”övergångssymtomen”,inte verkar gå över och man fortsätter känna sig energilös kan det kanske vara ett tecken på att metabolismen fungerar så dåligt att endast strikt lågkolhydratkost inte funkar utan man måste hitta andra sätt också som stöder hormonbalansen och ämnesomsättningen )

    Ursäkta den långa kommentaren men blev så ivrig över ämnet, ha ha, kostnörd som man är 😉

    1. Hej!
      Här är en till som kämpar med trötta binjurar osv, är nästan i mål efter snart 2 år med biokemisk reparation, hårmineralanalys osv. Är också inne på det här spåret och testar med mer rotfrukter i kosten, för tidigt att utvärdera men det känns bra.
      Kunde inte låta bli att kommentera när jag läste det du skrev om matsmältning – har du testat om du har saltsyrabrist? Lätt att testa själv hemma med bikarbonat. Jag upptäckte nämligen ganska nyligen att jag har det, vilket är otroligt vanligt att man har om man haft problem med stress. Har gjort stor skillnad för min matsmältning att ta tillskott av saltsyra!!
      Lycka till med ditt tillfrisknande!

      1. Jo jag har nog för lite saltsyra, äter också saltsyretabletter 🙂 Det har hjälpt till viss del men när jag får ”skov” med dålig mage oftast när jag är i en svacka med mindre energi så är matsmältningen usel trots att jag stoppar i mig enzymer och saltsyretabletter,och försöker underlätta matsmältningen på olika sätt.. Ibland hjälper inget så då vet man att det är hormonerna som spökar 🙂

        1. Ah men då har du ju full koll, så bra 🙂 Såg att du också pluggat hos Anna 🙂 Har du testat L-glutamin för att läka tarmen?

          1. Jo för ett par år sedan testade jag L-glutamin under en tid. Kanske skulle vara bra med en ”kur” igen men tar redan så mycket kosttillskott så man får prioritera lite, det blir så dyrt annars 🙂

        2. Du kanske skulle testa att dricka färska gröna juicer gjorda på mycket ekologiska bladgrönsaker, gurka och selleri ex. Massor av levande enzymer och gör underverk på energin (och vikten med om man nu vill det).

          1. Nja, jag inget big fan av att dricka mat. Sen gör jag ju inte detta i syfte att minska i vikt, utan för att se hur kroppen och hormoner svarar på mer kolhydrater i kosten efter att man levt strikt en längre tid. Men det är nice att du hittat vad som fungerar för dig!

    2. Har du testat att äta mindre portioner men äta oftare (5-6 mål per dag)? Stressade binjurar och högt kortisol kan bli bättre av detta. Kanske även blir lättare för dig att komma upp i tillräckliga mängder protein om du äter på det här viset (samt att mindre mängd protein per måltid kanske är bättre för dig om har för lite magsyra och pepsin?!)

      Håller som bäst också på och grottar ner mig i leptin just nu 🙂

      1. Jo kanske mindre mål skulle vara bättre men jag tycker det är så skönt då man nu med lågkolhydratkosten håller sig mätt längre och klarar sig på 3 mål om dagen, ibland med ett mellanmål. Tänker att det kanske inte är så bra heller att äta för ofta då kroppen inte får vila tillräckligt mellan måltiderna då. Men det är klart att det är skillnad på en frisk kropp med bra matsmältning och bra blodsockerbalans jämfört med en kropp med trötta binjurar och hormonell obalans. Då kanske lång tid mellan måltiderna inte alltid är det optimala, särskilt inte de perioder jag får lågt blodsocker. Får prova lite och känna efter 🙂

        1. Visst är det bra att kunna äta få gånger per dag och låta mage och tarm få vila, men om det försvårar att få rätsida på stressen och binjurarna får man kanske kompromissa lite 🙂

  4. Måste bara få slänga in en spontan hyllning – har inte läst din blogg på mer än ett år, då jag tittade in en kort stund men kände att den nog inte var riktigt i min smak, men jisses vad bra den har blivit! Superintressant och precis lagom långt inlägg så att frågetecken lämnas till läsarna och diskussionen kan ta fart i kommentarerna – jättekul!

    Vad gäller själva ämnet för inlägget så är det väldigt spännande. Det skulle kunna vara förklaringen till att EN DEL som går på LCHF upplever sänkt ämnesomsättning efter ett tag. Rent spekulativt kanske det då är så att de som inte upplever sådana problem klarar sig fint med de insulinmängder som utsöndras även vid LCHF-kost, medan dessa nivåer inte blir tillräckligt höga för thyroideahormonkonvertering hos individer som så småningom upplever nedsatt ämnesomsättning.

  5. Sjukt intressant! Jag har både autoimmun hypotyreos och tar både T4 och T3 tillskott för det. När jag haft sjukdomen i några år fick jag utmattade binjurar, ordentligt det var fruktansvärt. Blodtryck på 60/50, otrolig yrsel mm. Mitt kortisol var alltså för lågt och jag fick äta tillskott av det en period. Vid den här perioden så åt jag ”hälsosamt” med kaloritänk, äta var tredje timme mm. Och jag blev bara större och större, fattade ingenting. Hungrig jämt också. Hittade LCHF och gick ner 14 kg på 10 månader. Det har tagit några år men nu äter jag strikt-liberalt beroende på hur aktiv jag är eller vad jag är sugen på. Mycket rotfrukter men i princip aldrig frukt. En dag i veckan äter jag precis vad jag vill, och jag har märkt att ha en sån dag i veckan hjälper mig att hålla vikten.

    1. Skönt att du mår bättre och har hittat vad som fungerar för just dig och din kropp! Det är viktigt att våga experimentera och inte bara följa vad normen säger.

  6. Fast jag menar inte att man ska ersätta maten med de gröna drinkarna. Jag dricker grön juice en stund innan maten. Utan fibrerna tar kroppen upp näringsämnena väldigt snabbt och man får ju massor av vitaminer, mineraler och enzymerna som garanterat är involverade i en massa processer i kroppen. Men man får göra som man vill givetvis. Tror dock att vi i vårt samhälle väldigt lätt får för lite av dessa näringsämnen.

  7. Har du læst Jimmy Moores Keto-Clarity? Han tager dette emne op og mener, at det fald i aktivt T3, man kan måle hos nogen efter en tid på ketogen LCHF skyldes en helet metabolisme. Skjoldbruskkirtlen skal arbejde mindre, når kroppen er keto-adapted og derfor tilpasser den niveauet. Samtidig peges der på, at det niveau, som vi har accepteret som ”normalt” måske i virkeligheden er sat for højt, fordi det tager udgangspunkt i en belastet kulhydratdrevet krop.
    En krop, der konstant er i energiunderskud, får derimod problemer med forbrændingen, men det er jo en anden snak.
    Jeg vælger ikke side her, jeg refererer bare fra bogen 🙂

    1. Nej jag har inte läst boken, däremot såg jag en debatt med Moore, Rosedale (grundaren av Rosedale dieten, LCHF med mindre protein), Kresser och Jaminet om ämnet. De två senare hävdar som jag skrev att bukspottkörteln inte fungerar optimalt på en kost med få kolhydrater – medan ”den andra sidan” Jimmy Moore och Rosdale hävdar att det är så som du beskriver.
      Själv har jag ingen aning om vad som är ”rätt”, men tycker det är både intressant och viktigt att ta upp ämnet och visa på att myntet har två sidor 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *