Post Primal 30 days – part 1

Imorgon är sista dagen på min primal månad. Shit vad tiden går fort! Upplever att den går ännu snabbare med alla dessa delmål jag lägger upp. Det är såklart på gott och ont…Well well,  where do I start?!

Den senaste månaden har jag ätit primal, tränat primal, rört mig primal och klätt mig primal (mohoho). Mycket finns att säga om detta sätt att leva. Här kommer min utvärdering part 1.

Maten: Jag hade hängt upp mig på hur mycket mjölkprodukter jag dagligen fick i mig. Det var en eller flera olika sorter, till i stort sett varje måltid. Varför ingår inte dessa produkter i stenålderskost? Svaret är helt enkelt för att de inte fanns då. Alltså räknas de inte till den naturliga ursprungliga kosten. Under min månad har jag upplevt både för och nackdelar med att inte äta av detta.

+ Ätit mycket ”ren” mat, dvs grönsaker – råa eller stekta, kött, fisk och ägg.

+ Kommit ifrån grädd och crème fraiche träsket 😉

+ Förändrat min syn på mjölkprodukter. Några har jag bestämt att jag verkligen behöver, andra inte (eller jo, men mindre)

Svårt att variera maten. Det blir som sagt mest grönsaker, stekta eller råa med en bit fisk eller kött. Till detta lite kryddad majjo.

Svårt att laga god mat. Jag kan laga paleomat, men jag kan laga skitgod LCHF mat 🙂

Jobbigare när man ska äta på restaurang

Svårt att göra rätter som man kan frysa in.

Kokos är gott. Men inte i allt och hela tiden

Får i sig mindre protein.

Summering: Jag kommer äta mindre grädde och crème fraiche. Blir lätt för mycket av det goda. Kommer återigen införa keso och kesella i mitt liv. Bra proteinkällor och gör så att jag kan laga fler rätter, dvs kreativiteten kommer återigen flöda i mitt kök. Sist men inte minst välkomnar jag OSTEN tillbaka! Om jag så bara fick välja en endaste dairyprodukt, så skulle det vara osten. Den kan göra vilken skitmiddag som helst till en dröm :D. Tänkte på det här med protein – när man väljer bort dairy minskar ju även protein intaget. Om jag bara höftar lite skulle jag tippa på att jag minskat det med 25-30 gram om dagen. Inget bra för muskeluppbyggnad och återhämtning. Mjölkprodukter säger jag absolut ja till, men i en mera ”lagom” daglig dos än tidigare.

Träningen: Att träna enligt the primal fitness innebär just vad pyramiden ovan visar. Basen i ens träning ska vara att röra sig i zonen 55-75%. Därefter ska du styrketräna tungt 2-3 ggr i veckan och sist och även minst ska man ägna sig åt intervallträning. Typs ett pass räcker. Jag har verkligen följt det här under min paleo månad och har i stort sett ägnat 2-3 timmar i veckan åt punkt ett. Skitsölig jogg varvat med PW. För mig funkar det bra så länge vädret tillåter. Det är sunk och depp och ge sig ut när det är kallt, blåsigt och regnigt. Visst, man kan gå till gymmet och gå en timme på löpbandet….Eller helst inte!!! Styrketräningen rullar på – 3 pass i veckan. Har inte kunnat ta ut mig som innan, men nu vänder det. Har även kört ett intervallpass per vecka. Antingen i roddmaskinen eller i AMT:n.

Summering: Jag tycker absolut att det är viktigt att röra på sig, men jag känner inte att basen, dvs PW:S/ den skitsöliga joggingen har gjort något för formen. Däremot kanske välmåendet. Vad som stör mig lite är att mannen som skrivit the Primal Fitness bor i Californien…Liiiiite andra förutsättningar där. Hade det varit 25 grader och sol året runt i det här  landet med,  hade kanske även jag tyckt att det var kul och skönt att få komma ut och röra lite på sig….Sen har jag ju ett jobb där jag inte sitter still (förutom på lunchen, så jag får ju lite gratis.)  Jag kommer fortsätta med styrketräningen  3 ggr/vecka, för jag tycker att det ger så himla mycket. Både vad gäller humör och kroppsformen.  Ska lägga till ett intervallpass, så det blir 2 lpass/vecka istället. Kommer minska ner PW passen till kanske 1/2-1 timme per vecka. Här är det vädret som får bestämma om det ska bli något eller inte.

Periodisk fasta: Kör lite enligt WHEN (ät när du är hungrig). I snitt PF:ar jag 2 ggr i veckan och det blir oftast på helgerna. Fantastic är bra på att sova, jag är morgonpigg :). Blir ofta så att jag går och gymmar mig och när jag kommer tillbaka äter vi frukost…eller mer lunch kanske man skulle kalla det. Tror som sagt inte på att PF:a varje dag och speciellt inte så som många gör – att dom inte äter ordentligt under resten av dagen. Vad gäller styrketräning på tom mage är det nog fan det bästa! Eller nja, det är nog en sanning med modifikation. Jag fungerar helt enkelt som bäst på morgonen, så genom att lägga passet då och utföra det på tom magen är helt enkelt det bästa för mig! Power!

Sömn: Man ska försöka sova 8 timmar per natt, och bara det gör mig stressad. Det går inte. Såvida dygnet inte får fler timmar. Dom säger att för lite sömn gör en stressad och bryter ner kroppen. Vill jag ju inte. Jag sover alldeles för lite nu, och har gjort så ett bra tag. Snittar en 6-6.5 timmar per natt. Märker av det främst på mitt humör. Bör ta tag i detta snarast!

Stress: Ni vet om att stress minskar era chanser för att gå ner i vikt va? Ska skriva ett längre inlägg om detta senare, så vi går inte in mer på det idag. Känner jag mig stressad? Japps. . Stressad över att tiden inte räcker till och lite andra grejjer. Tror inte det är bra någonstans att gå runt med känslan av stress. Laddar ur varje gång jag tränar, men det kan man inte göra 24/7 😉 Det var en nyttig månad. Har lärt mig ännu lite mer om mig själv. Vad min kropp behöver och vad den kan vara utan. Det största är nog ändå att jag börjat ifrågasätta mjölkproduktens vara eller icke vara. Handen på hjärtat, LCHF grundar sig ju på naturlig artegen kost, mat som våra förfäder åt. Men om man nu ska vara kritisk så är ju varken grädde, crème fraich, keso och youghurt något som dom åt….Jag kommer fortsätta äta LCHF men lägga till lite Paleo. Man kan säga att från och med nu kör jag Palchf 😉

Nu får det räcka för idag. Foton, mått och vikt kommer upp imon eller på lördag. Suss gott där ute!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 reaktioner till “Post Primal 30 days – part 1

  1. Kul att läsa! Jag har också kört liknande tidigare när det kommer till maten och jag håller med dig angående mjölkproduktsträsket, man får en annan bild när man har hoppat över det ett tag. Jag tycker att det är lätt att fastna i att laga nästan all mat med mjölkprodukter för att det är så enkelt. Men jag upplever att jag blir mer behagligt mätt utan eller med mindre mjölkprodukter.
    Nu blev jag inspirerad att köra en månad mer paleo-style igen jag med 🙂

    1. Ja shit vad man konsumerar mjölkprodukter! Läste en artikel i sydsvenskan idag om att vi i Norden är ganska tåliga när det kommer till detta, men 70% av jordens befolkning tål det inte. Crazy! Ja som sagt, en kombo av LCHF och paleo (palchf ;)) är mitt nya. Känns som att vi har samma tänk. You go girl!

  2. Men gällande mejerier, är grädde, craime fraiche värre än typ keso? Alltså ur ett tappa-viktsynpunkt?

    1. Tror att det är väldigt individuellt, men om man inte märkt av någon förändring på kroppen på ett bra tag brukar man rekommendera att dra ner på grädden och crème f:en. Dessa produkter innehåller främst fett, och jag kan tänka mig att man lätt överdoserar av dessa. Keso innehåller främst protein, vilket mättar bra, samtidigt som det hjälper till med muskeluppbyggnaden. Man får prova sig fram. Vill man inte minska i omfång kan man såklart äta mer grädde. Det beror lite på vad man har för mål med kroppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *