Carb refeeds

Älskar poddar! Lyssnar ofta när jag är ute och går, eller tar mig från ett ställe till ett annat. Tror att jag har lyssnat på all av Kiefer nu. Vet inte riktigt vad jag känner för honom. Ibland är han väldigt saklig och vettig, för att i nästa visa på raka motsatsen. Lite beroende på vem han blir intervjuad av har jag kommit på. Anyways, är inne på tredje dagen av projekt carbnite nu och livet känns precis som vanligt. Inte så konstigt eftersom jag är van vid att äta lite kolhydrater. Morgonblodsockret är på väg ner igen. 4,8 i morse. Jag ska inte bli långrandig idag. Det är strålande sol och 25 grader varmt ute! Helt sjukt, vi är inne i oktober. Ska bara dela med mig av några intressanta artiklar om carb refeeds, viknedgång och leptin.

Carb reloading
Increased carb intake and weightloss
Leptin
Mer om leptin
Falsk insulinresistens

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 reaktioner till “Carb refeeds

  1. Woe, detta ‘r precis cad jag behöver! Jag hänger på.. Önskar att jag hade läst det här lite tidigare. Jag körde en carb refeed i går efter att ha läst lite om detta på mark´s daily apple. Där skulle man egenligen försöka komma upp i 300-350 g men det gjorde jag nog inte.Tyckte det var svårt att få i sig glutenfria kolhydrater.. det blev glutenfria knäckebröd, banan, sushi, stekt ris och lite gummigodis på kvällen. Men inga 300 gr 🙁

  2. Nu är jag här och skriver igen… 🙂
    Jag behöver lite tips och råd nämligen! Under flera år har jag ätit lågkolhydratskost och tränat hårt, vilket ledde till toppform, jo jag tackar! Men efter en graviditet (med lite mer kolhydrater, tänk mer Paleo än lchf) och inte alls någon viktuppgång att prata om så var det ändå jättesvårt att bli av med de tre sista kilona. Trots lågkolhydratkost, periodisk fasta, ja du vet stilen. Jag började skala bort det mesta och det i kombination med dålig sömn (små barnsförälder) och stress i kombination med träning blev så klart inte så bra. När jag läser om leptin så inser jag att min nivå förmodligen är katastrof och det mesta stämmer in på mig.

    Så nu till min fråga, jag undrar vad du tror är bäst för mig när det gäller att återinföra kolhydrater. Är det carb refeeds att öka långsamt under en längre tid eller carbnite? Jag har ökat på kolhydraterna och ligger just nu kring 70 g om dagen och kör samtidigt periodisk fasta 5 dagar i veckan. Jag har minskat lite i omfång och – 3kg på vågen (målet är ju att bli kvitt det sista lilla gravidkilona kring magen) och känner mig mycket gladare och piggare över lag. Träningen kan jag inte uttala mig om just nu pga av skada. En viktigt del i detta är också att min menscykel inte har kommit igång efter graviditeten trots att mitt barn är 1.5 år och jag och min sambo skulle gärna vilja bli gravida igen snart. Kanske carbnite är lite väl tufft då? Eller så är det helt rätt att fylla på ordentligt med kolhydraterna när man ändå håller på liksom 🙂

    1. Hallå Ida!
      Fenx för ditt utförliga mail 🙂 Med tanke på att jag är helt grön på det här med att kolhydratladda får du ta mitt svar med en nypa salt. Jag tror inte att carbnite är något för den som vill bli gravid. Nu är jag absolut ingen expert i ämnet, men läs gärna vad Kresser skriver om low-carb och fertilitet. Fastan hade jag också lagt på hyllan så länge din önskan är att bli gravid. Att din mens inte kommit igång kan vara en obalans mellan östrogen och progesteron. Är du fortfarande stressad och sover dåligt? Eller var det tidigare?
      Jag hade kört på att öka kolhydraterna långsamt, skippat fastan och kanske tom ätit oftare men mindre mål. Mindre stress för kroppen. Hoppas mitt svar var till någon hjälp!

  3. Tack för att du tog dig tid trots ett långt mail, far too kind! Det låter vettigt det du skriver, det är ju lite dubbelmoral från min sida också, strävar efter att hitta tillbaka till toppformen samtidigt som jag vill bli preggo. Sömnen är bättre nu, men stressen har ökat sedan två månader tillbaka då jag börjat jobba heltid med en arbetsbörda som är enorm. Jag kände direkt att jag är i riskzoonen när jag precis som du läste om effekterna av att äta strikt lågkolhydratkost under längre tid. Därför vill jag ”ställa allt till rätta” på bästa sätt. Försöker hitta bra/naturliga kolhydratskällor just nu. Balansen är svår också, hur mycket kolhydrater borde jag komma upp i osv… Keep up the good work med bloggen!

  4. Hej!

    Några tips på bra poddar med Kiefer?
    Följer med intresse med ditt Carb Nite experiment. Jag har själv precis börjat carb backloada och bläddrat igenom Kiefer’s böcker, men har tyvärr inte tid att läsa dem grundligt just nu så skulle gärna lyssna på några podcasts.

    Kram!

    1. Han har en egen pod som heter body io. Där finns några poddar om cbl och cns. Abel James (the fatburning) har en pod där Kiefter är med. Annars är youtube ett bra forum. Sök bara på John Kiefer så får du upp en mängd alternativ 😀 Enjoy!

  5. Hej, kan du snabbt förklara hur det här går till med Carb Nite…hur mycket kolisar ska man äta på sin kolisdag tex?

    1. Det finns ingen övre eller undre gräns vad gäller kolhydraterna under en carbnite. Det är ett väldigt enkelt koncept och jag känner att det passar mig utmärkt. Under 6 dagar äter man max 30 gram kolhydrater per dag – och den sjunde dagen laddar du med så många kolhydrater som passar dig och din livsstil. Carbniten börjar sen eftermiddag, så majoriteten av dagen ska fortfarande vara low carb. Ätfönstret för den refeed är öppet 6 timmar och det bästa att få i sig är ren stärkelse (ris och potatis) men det går att kalasa även på socker och vetemjöl om man nu vill det. Det handlar om att man ska få insulinget till att skjuta i höjden och lagra energi, därav inga långsamma kolhydrater. Jag höll koll under mina två första refeeds hur mycket carbs jag fick i mig under en kväll och det blev runt 200 gram. Sugen på att testa?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *