Falsk insulinresistens

augusti 18, 2014 i LCHF

 

Kan man bli insulinresistent om man äter begränsat med kolhydrater under en längre tid? Det verkar så.  Det kallas falsk eller fysiologisk insulinresistens. Äter man begränsat med kolhydrater så nedreglerar kroppen förmågan att ta hand om stora mängder glukos. Då jag själv ätit hyfsat strikt (10-25 g) under många år undrade jag såklart hur det låg till med min egen kropp. Tänkte det kunde var intressant att mäta mitt blodsocker efter intag av utvalda kolhydratkällor. Jag testade effekten av nedanstående livsmedel under tre olika dagar, med några dagars mellanrum då jag åt som vanligt.

  • 250 g rotfrukter (morot och rödbeta)
  • 1 kula glass
  • 0,5 dl kokt ris, 100 g mjölkchoklad

Inte helt oväntat gick mitt blodsocker bananas och pendlade upp och ner under flera timmar efter intagna måltider. Bäst gick det för rotfrukterna där BS (blodsocker) ökade,  men inte lika mycket som för övriga och det hoppade inte heller upp och ner utan steg för att sedan dala. Värsta resultatet levererade  dagen jag åt ris och choklad (hoppande BS) och där jag även följande morgon uppmätte siffror som kan räknas som pre-diabetes 6,7. Andra symptom jag kände av var hjärtklappning och uppblåst mage. Det sägs att fysiologisk insulinresistens går att ”bota” med några dagars kolhydratätande. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och har inte hittat något som någon som är villig att prova heller 😉 Nu

Blir kroppen känsligare för socker ju längre tid man är utan det? Man hör ju ofta att folk inte ”tål” kolhydrater längre. De flesta brukar ju börja med normal LCHF (20 gram kolhydrater per dag) och går ner i vikt. Efter ett tag avstannar viktminskningen och man måste ta bort ännu mer socker från kosten. Mjölkprodukter och grönsaker försvinner. Kvar finns bara kött och smör. Det fungerar för ett tag, men sedan måste man ta bort ännu mer socker (protein i detta fall) från kosten för att fortsätta tappa vikt. Sedan kommer fettfastan (vad är nästa steg?) Jag förstår att kroppen blir bättre på att göra socker av fett och protein (glukoneogenesen) då inga kolhydrater tillförs via maten, men blir man även mer insulinresistent/får sämre insulinkänslighet? Är det så, hur påverkas då ämnesomsättningen då insulin verkar behövas för att sköldkörteln ska fungera optimalt?

Jag måste leta vidare för jag har fortfarande inte hittat ett bra svar. Någon som vet?

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...