Falsk insulinresistens

 

Kan man bli insulinresistent om man äter begränsat med kolhydrater under en längre tid? Det verkar så.  Det kallas falsk eller fysiologisk insulinresistens. Äter man begränsat med kolhydrater så nedreglerar kroppen förmågan att ta hand om stora mängder glukos. Då jag själv ätit hyfsat strikt (10-25 g) under många år undrade jag såklart hur det låg till med min egen kropp. Tänkte det kunde var intressant att mäta mitt blodsocker efter intag av utvalda kolhydratkällor. Jag testade effekten av nedanstående livsmedel under tre olika dagar, med några dagars mellanrum då jag åt som vanligt.

  • 250 g rotfrukter (morot och rödbeta)
  • 1 kula glass
  • 0,5 dl kokt ris, 100 g mjölkchoklad

Inte helt oväntat gick mitt blodsocker bananas och pendlade upp och ner under flera timmar efter intagna måltider. Bäst gick det för rotfrukterna där BS (blodsocker) ökade,  men inte lika mycket som för övriga och det hoppade inte heller upp och ner utan steg för att sedan dala. Värsta resultatet levererade  dagen jag åt ris och choklad (hoppande BS) och där jag även följande morgon uppmätte siffror som kan räknas som pre-diabetes 6,7. Andra symptom jag kände av var hjärtklappning och uppblåst mage. Det sägs att fysiologisk insulinresistens går att ”bota” med några dagars kolhydratätande. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och har inte hittat något som någon som är villig att prova heller 😉 Nu

Blir kroppen känsligare för socker ju längre tid man är utan det? Man hör ju ofta att folk inte ”tål” kolhydrater längre. De flesta brukar ju börja med normal LCHF (20 gram kolhydrater per dag) och går ner i vikt. Efter ett tag avstannar viktminskningen och man måste ta bort ännu mer socker från kosten. Mjölkprodukter och grönsaker försvinner. Kvar finns bara kött och smör. Det fungerar för ett tag, men sedan måste man ta bort ännu mer socker (protein i detta fall) från kosten för att fortsätta tappa vikt. Sedan kommer fettfastan (vad är nästa steg?) Jag förstår att kroppen blir bättre på att göra socker av fett och protein (glukoneogenesen) då inga kolhydrater tillförs via maten, men blir man även mer insulinresistent/får sämre insulinkänslighet? Är det så, hur påverkas då ämnesomsättningen då insulin verkar behövas för att sköldkörteln ska fungera optimalt?

Jag måste leta vidare för jag har fortfarande inte hittat ett bra svar. Någon som vet?

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 reaktioner till “Falsk insulinresistens

  1. Jag vet inte heller, men blir mer och mer inne på att en så strikt nivå som 20-30 g kh per dag kanske inte är det mest hälsosamma för någon som är frisk och inte strävar efter viktminskning. För någon som redan är metabolt sjuk, sockerberoende eller har en sönderbantad kropp är det kanske nödvändigt. Men alla andra, som väljer lågkolhydratkost främst för hälsans skull – gör vi oss själva en otjänst?? Intressanta och viktiga tankar tycker jag! Jag testar ju själv med att äta något mer kh nu i form av lite rotfrukter t ex. Lite tidigt att kunna utläsa något av det och jag är inte så strukturerad att jag registrerar maten och mäter blodsocker, men det hade varit intressant att testa! Var har du skaffat din mätare?

    1. Jag tänker som du, strikt LCHF är nödvändigt vid vissa sjukdomstillstånd och eventuellt för de som är sockerberoende – och att det kan fungera som en viktminskningsmetod under en begränsad tid, men för alltid?
      Jag har inte kunskapen (än) men det känns som att man (inklusive mig själv) bara tittat på insulin som ett fettinlagragnde hormon och bortsett från att det har andra funktioner i kroppen och behövs för att andra hormoner ska fungera optimalt.

      Jag tänker också experimentera med mer kolhydrater och kommer öka dessa successivt. Kommer mäta, väga och registrera allt 😀
      Har köpt min mätare hos menarini diagnostic. Tror att den kostade runt 500:- och då fick man ett paket lansetter och BS-stickor med. Dela gärna med dig om en månad eller så hur du upplever livet med mer kolhydrater. Ha det bäst!

      1. Jag har inte heller tillräcklig kunskap om detta än, men intressant och bra att det kommer upp i debatten! Jag har tänkt precis som dig vilket är konstigt, eftersom jag gladeligen accepterar att alla andra hormoner hänger ihop som dominobrickor, men inte just insulin? Inte så troligt faktiskt. Jag har också tänkt mycket på det här med rotfrukter som vi ju ätit ”alltid”, att det kanske inte är så sunt att utesluta dem ”bara för att”. Även funderat kring maghälsa när det var mycket snack om RS, att det kanske är så att vi får i oss för lite stärkelse genom att bara välja ovanjordsgrönsaker. Well jag vet inte riktigt men jag tycker att mycket logik talar till rotfrukternas försvar 🙂

        Det ska bli intressant att läsa mer om dina erfarenheter kring detta. Trodde inget annat än att allt skulle mätas och dokumenteras 😉 Det ”borde” man kanske göra men jag blir lätt stressad över att logga vad jag äter så jag tar det lite lugnt med det. Än så länge känns det iaf bra, inga drastiska förändringar precis utan nötterna på chiapuddingen har bytts mot bovetecrunch och så har jag haft lite rotfrukter som tillbehör till middag. Känns kul att lägga till saker i kosten, eftersom de senaste åren mest inneburit att ta bort saker 🙂 Vilket jag såklart är nöjd med, men det känns kul att plötsligt ”få” äta gottigheter som rödbeta, palsternacka, sötpotatis, jordärtskocka mm!

      2. Den falska insulinresistensen tror jag beror på att efter en lång tid med minimalt med kolhydrater så har kroppens processer för blodsockerreglering trubbats av. De processerna har inte behövts under lång tid och det är väl som med allt annat i kroppen ”if you don’t use it you will loose it”. Jag oroade mig för detta tidigt efter att jag började med LCHF efter att ha sett i olika forum att många får sämre och sämre fastesocker med åren trots att de är strikta. Efter att ha nått mina viktmål och fått ett bra blodsocker så ökade jag på med snälla kolisar så jag äter ca 40 – 80 gram kolisar från rotfrukter, Blodsockret fortsatte då att förbättras ytterligare lite till och är hur bra som helst.

  2. Varför äta nogot som kan leda til sockersjucka, blodproppar, övervikt mm., det ger ingen mening..! Enligt Stephanie (som är lite hyper, men vet RIGTIGT mycket om LCHF og Ketos), er det inte nödvendigt at äta nägra extra kolhydrater. http://www.stephanieperson.com/

    1. Får man verkligen diabetes, övervikt och blodpropp av rotfrukter, sötpotais, nötter och bär såvida man är fullt frisk i övrigt?

      Har sett några klipp med Stephanie och visst är hon övertygad (och hyper) i sin tro att att ketos och low(no)carb är det enda rätta och det verkar fungera bra för henne – därmed inte sagt att det funkar lika bra för alla andra.

  3. Det är inte ohälsosamt att ligga på strikt LCHF men är det nödvändigt? Nej, säkerligen inte för alla. Man ska komma ihåg att ju mindre man äter ju mer noga måste man vara med vad man äter. Strävan efter att gå ner i vikt är väldigt luddigt. Att sträva efter mindre fettmassa är mer specifikt och sammanfaller inte alltid med viktnedgång. Många som äter strikt väljer i samband med det bort mineral och vitaminkällor som i sinom tid kan ge upphov till brister. Jag triggas t ex av att äta frukt och ibland paprika, då väljer jag istället att äta broccoli och vitkål som också är bra källor av detta.

    Enda sättet att minska fettmassan är att få ett större utflöde från fettcellerna än inflöde. Där vet vi att insulinet har en viktig roll att spela. Insulinet i blodet kan öka genom att man äter för mycket kolhydrater eller för mycket protein vid en måltid. Vissa proteiner typ mjölkprotein och kyckling ger ett högre insulinsvar än t ex ägg och fläsk. Innebär det att du ska sluta äta kyckling? Nej men du kanske ska äta mindre av detta och istället mer av annat protein.
    Men sedan gäller det att öka fettförbränningen. Även om man är i ketos så ska den inte vara i mer än max 3 i mätvärde över det så dras omsättningen ner. Det gäller med andra ord att äta sig till ketos. Här kommer fördelarna med att träna in. Större muskelmassa = större förbränning. Detta med att dra ner bara mer och mer på vad man äter tror jag är fel väg att gå.

    När man ligger lågt med kolhydraterna bygger våra smarta kroppar om enzymerna i cellernas kraftstationer (mitokondrierna) till att effektivare kunna nyttja fett som drivmedel. Om man då trycker i sig en mängd kolhydrater så är kroppen sämre på att hantera detta raketbränsle i de mängderna. Därför hinner kroppen med bättre om man har förvarnat om vad som komma ska några genom att äta lite mer kolhydrater dagarna innan.

    Nej, jag tror inte heller att man får diabetes, blodproppar eller blir överviktig av rotsaker och nötter i måttliga mängder om man inte har en metabol störning. Har man däremot redan fått en störning då kan dessa behöva intas med försiktighet. Samt om man är sockerberoende.

    Sen är det inte färdigforskat på långt när när det gäller hur och varför vissa lägger på sig och andra inte!

  4. Hej!
    Jag tror att tarmfloran/mag och tarmhälsan bör beaktas mer ingående vad gäller att gå ner/upp i vikt. Enzymer och rätt svamp/bakterier är avgörande för förmågan att spjälka kolhydrater mm..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *