Likt snö i plusgrader smälter fläsket bort….

Plötsligt händer det! Vi är nu under 20 % kroppsfett. Hade tappat 1% sen förra veckan och landade idag på 19.7% Vet inte vad jag ska säga om det där. Har gått igenom vilka förändringar jag gjort beträffande kosten och svaren är likvärdiga de jag hade redan förra veckan.

  • Det är andra veckan på ”the gut rebuilding protocol (ska förbättra näringsupptag och mag/tarm-flora).
  • Får i mig mer kolhydrater än normalt, från kosttillskotten jag sörplar i mig
  • Äter tre gånger om dagen, ibland två, småäter INGENTING där emellan.
  • Har inte fastat dessa veckor, eftersom jag måste slurpa i mig en häxbrygd på risprotein, vitaminer, mineraler och aminosyror first thing in the morning.

Träningen är den samma. På en vecka tränar jag styrka tre gånger och kör ett konditionspass i form av intervaller. Summa summarum vad gäller förändringar:

  • Mer kolhydrater
  • Inget småätande mellan måltiderna
  • Fastar inte

Varför tappar jag mer fett nu jämfört med tidigare? Är det mina magiska potions som gör susen 😉 Har vi några snillen som känner för att att spekulera?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 reaktioner till “Likt snö i plusgrader smälter fläsket bort….

  1. Hej.
    hemsk tanke men.. tänk om de är kolhydraterna..

    JAg gjorde ett expriment förra året, där jag hade lite mer kollisar i mat en efter träning och faktum är att det var under den tiden som jag förlorade mest fett.. mycket svårare nu när jag är mer kräsen i mina kolydrater..
    Kan de vara så att lite, lite kolhydrater ändå gynnar en fett nedgång?
    hmm..

    1. CK! Vad roligt att just du svarar:) satt och läste en massa gamla kommentarer, däribland dina och tänkte att det var längesedan man hörde något från dig- och så kommer det en 🙂
      Ja du, det är lustigt det där med maten/kolhydraterna. Vet inte riktigt vad jag ska tycka än. Fast fortsätter jag tappa i samma utsträckning, så är ju inte strikt LCHF svaret för mig 🙂

      1. 🙂
        joo jag finns här i bakgrunden.. har inte lämnat dig 🙂

        ska efter påsk köra 2 veckor fakir, mest för att se hur jag mår och hur kropppen fungerar.. efter det tänkte jag återigen kolla med mer kolhydrater för att se vad som på mig ger snabbast resultat..
        Har ju ätit LCHF i 1 år nu och bara ner eller helt stilla 🙂 inget upp i vikt.. så själva grunden har jag i livet nu 🙂 det känns bra 🙂

        stor kram till dig och din blogg!

        1. Kul att du är kvar 😀
          Det är intressant, att se hur kroppen svarar beroende på vad man stoppar i den. Dela gärna med dig av dina erfarenheter efter fakirandet.
          Kram på dig!

  2. Spekulation: Det tillfälligt ökade kolhydratintaget kan ses som en form av ”Carb-cycling”. De extra kolhydraterna ökar leptinnivåerna som ökar metabolismen.

    Min egna erfarenhet vid lågkolhydratdiet är att ett temporärt tillskott av kolhydrater ibland kan verka positivt vid överkommandet av platåer.

      1. Jag tänker mig att kolhydraterna ökar insulinnivåerna som i sin tur stimulerar leptinnivåerna.

  3. Grattis till finfina resultat! Jag tror det är lite mer carbs som gjort susen, verkar inte vara bra att köra för strikt (för dig som är frisk och tränar iaf).

    1. Vet du förresten ungefär vad du liggerpå i energiintag och kolhydratintag?
      Och hur går det med magrutorna? 🙂

      1. Kul att höra från dig med Beate! Det var ett tag sen 🙂
        Jag har ingen aning om vad jag ligger på för energiintag. Skulle tippa på runt 50-70 g kollisar per dag, men inget säkert där heller.
        Di kära magrutorna ja 🙂 Det som en gång var ambitionen har nu blivit en trevlig bonus. Jag vill ha hela paketet – må och se bra ut inifrån och ut.
        Men för att svara på din fråga, i spänt läge ser man den raka magmuskeln tydligt, men något sex-pack ligger jag inte inne med 😉

  4. Jag funderar på att lägga till mer kolhydrater i min kost, har ätit lågkolhydratskost i nästan ett år pch har på sätt blivit lite ”kolhydratsrädd”…. Vilka kolhydrater är bra att lägga till tror du? 🙂

    1. Rädd hurdå? Du som tränar, är ung och frisk behöver antagligen inte köra superstrikt. Om jag själv skulle öka mängden kolhydrater hade jag främst ätit mer grönsaker, sen rotfrukter, nötter och bär.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *