Går det att punktförbränna fett?

Är Biosignature Modulation svaret på den frågan?  What is? Först och främst kan det vara bra känna till vad Biosign handlar om 🙂 Hittade en bra förklaring på Hallvars.com – så texten under är hämtad därifrån. Det är mycket att läsa, men bara gör det! Galet intressant!

Biosingnature modulation är ett vetenskapligt förhållningssätt till punktförbränning som Charles Poliquin har utvecklat under 20 år genom att utföra blod-, urin- och salivtester medan han arbetat med världsrekordhållare, professionella idrottare i alla stora sporter och OS-medaljörer i sexton olika evenemang.

Hela hans yrkesverksamma liv har han ägnat åt att finna sätt att förbättra prestationsförmågan bland eliten, och längs vägen har han hittat innovativ och otroligt effektiva sätt att hjälpa den icke-atletiska befolkningen i området av fett förlust.

Baserat på hans prover; visar det att anledningen till att så många människor har envisa problemområden är på grund av obalanser i kroppens biokemi, särskilt med hormoner. Tvivlar ni på makten som hormoner har? Se bara på vad steroider har gjort med så många idrottsmän, förvandlat män till supermän och kvinnor till superkvinnor (eller män;)). Precis som steroidhormoner kan bygga muskler, kan andra hormoner orsaka oönskade fettdepåer på rygg, ben, höfter och – ja, ni förstår tanken.

Så här fungerar Biosignature Modulation

Det finns 12 stora kroppsfett punkter som snabbt och exakt kan testas med en kaliper av en erfaren BioSignatureutövare. Dessa områden omfattar:

  • Kinden
  • Hakan
  • Bröstet
  • Triceps
  • Skuldran
  • Sidan på bröstkorgen
  • Höften (kärlekshandtag)
  • Magen
  • Framsida lår
  • Rumpan
  • Knät
  • Vaden

Även om det finns många andra metoder för att testa kroppsfett, såsom vägning i vatten och bodpod, tror han att testning med kaliper är den bästa metoden som skall användas för Biosignature Modulation eftersom det kan avgöra exakt hur mycket fett det finns på varje punkt istället för andra testmetoder som bara berättar din fett procent på hela kroppen.

Mätningar från varje punkt jämförs sedan med din triceps resultat och detta identifierar vilka områden av kroppen som har för höga halter av fett i förhållande till de andra 11 kroppsfett platserna. Vissa människor kan ha överdrivet mycket fett på bara ett område, medan andra kan ha flera problemområden. De flesta klienter har redan en god uppfattning om var deras problem områden är och en erfaren läkare inom Biosignature Modulation kan ofta göra en noggrann visuell bestämning av problemet, men kaliper är snabbt, enkelt och tillförlitligt.

Hormoner BioSignature tittar på

 
Punkt Hormon Förekomst
Magen Kortisol Mycket fett på magen, rubbat sömnmönster
Skuldran
Höften
Insulin Mycket fett på ”kärlekshandtagen” och på övre delen av ryggen
Framsida lår
Rumpan
Östrogen Mycket fett på höfter och ben
Bröstet
Triceps
Testosteron Androgen obalans, ackumulerade fett i bröstet för män
Knät
Vaden
Tillväxthormon Reflekterar sömnmönster och övergripande fettförbränning
Sidan på bröstkorgen Sköldkörtel Funktion av sköldkörtel, ackumulerade fett 20 cm ned från armhålan

När biosignaturepunkterna har analyserats, är nästa steg att fastställa ett särskilt protokoll om kost, motion och tillskott för att lösa problemet. Låt oss säga att efter att ha testats, upptäcktes det att det finns en överdriven mängd fett på låren (återigen, i förhållande till de andra stora fettpunkterna). Detta indikerar att det finns ett problem med östrogen nivåer. Om problemområdet är triceps, har du problem med androgen nivåer. Om problemområdet är skuldran eller höften, har du problem med dina insulinnivåer.

Efter att ha fastställt orsaken till fett, är nästa steg att göra lämpliga ändringar i din kost och träning. För skuldran och höften, kontrollera blodsockernivån i kroppen med tätare måltider, reducerat med dagliga kolhydrater och låg GI mat val är avgörande. För lägre bukfett, är nyckeln att minska kortisolet genom att begränsa konsumtionen av koffein och socker. För rumpan, är det viktigt att avgifta östrogen genom att konsumera grönsaker som broccoli som har biokemikalier att utföra denna viktiga uppgift. Många av dessa kostrekommendationer överlappar varandra, ingen av dem innebär någon metod som är skadlig för kroppen, och i själva verket kommer alla av dem förbättra den allmänna livskvaliteten.

Nästa steg är tillskott. För det fett på baksidan av armarna (triceps), är växtbaserade produkter som lakritsrot, ginseng (som är mest effektiva när det tas 45 minuter före måltid) och Rhodiola rosea som kan rekommenderas. För fett som lagras runt nedre delen av ryggen, rekommenderas ett kosttillskott på guggul, Coleus rot och blåstång alger; eftersom den innehåller jod som stärker sköldkörteln. För fett som lagras runt skulderbladen och höfter, rekommenderas corosolic syra, alfaliponsyra och fiskolja för att kontrollera insulinet. För lagring av fett på låren, rekommenderas indol-3-carbinol. Att ta multivitamin/mineraltillskott brukar inte orsaka några skador, men det är tveksamt om någon produkt kommer att ha exakta mängder näringsämnen som behövs för att korrigera ett specifikt problem, särskilt med de fett-lagrings problem som involverar hormon obalans.

Det sista steget är att bestämma en lämplig träningsform. Till exempel för dem med lägre kroppsfett kommer spinning sannolikt göra mer skada än nytta. Spinning kommer att öka lagringen av intramuskulär och underhudsfett i höften och låren för att ge en mer lättillgänglig bränslekälla för musklerna. I stället skulle ett styrketräningsprogram med höga reps (10-15) och korta vilor (cirka 30 sekunder mellan seten) vara ett mycket effektivare val.

Vad säger ni? Kan man genom denna mätning ta reda på och styra om de hormoner som ställer till det för en? Guess what – I´m gonna find out 🙂 . Mr PT är numera  qualified BioSignature practitioner och denna dame kommer såklart att testa detta. Klart man ställer upp för forskningen liksom – mohoho. Vad säger ni? Tror ni på detta eller är det bara trams?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 reaktioner till “Går det att punktförbränna fett?

  1. Intressant inlägg. Jag dricker mycket kaffe och det är väl framför allt magen jag har mitt fett på, det verkar ju stämma. Men det handlar väl inte om att punktvis förbränna fettet utan att minska inlagringen av fett till problemområden. Ångrar nu lite att jag satte igång kaffebryggaren precis innan jag läste det här. Håll oss uppdaterade. Gillar verkligen din blogg.

    1. Hej StarkaPappan 🙂 Visst blir det en minskad fettinlagring till det önskade området, och på så sätt även en punktförbränning – right? Anyways, det ska bli sjukt spännande, även om jag inte behöver bli mätt för att veta vilka ”problemområden” jag har (typs höft/rumpa, som de flesta girls.) Däremot ska det bli galet intressant att se om man via förändrad kost/tillskott/träning kan ändra hormonerna och styra dom i ”rätt riktning”, så man blir av med dessa ”problemområden”.

      Kul att du gillar vad jag skriver 🙂 Positiv feedback gör mig glad, inifrån och ut och hjälper mig hålla motivationen på topp! Big fenx!

      1. Grejen är att det faktiskt går att förändra väldigt mycket ”bara” genom kost, livsstil och kosttillskott… 🙂
        Ett väldigt intressant område!!
        Är det din PT som är inne på Biosig, eller läser du på själv? 🙂

  2. Jag ställer mig lite tveksam till det. Mäns kroppar gillar ju som bekant att lägga fettet runt magen men att det skulle bero på att män är generellt mer stressade tror jag inte. Både män och kvinnor verkar stressa likvärdigt nu för tiden rent psykiskt. Fysiskt ska vi inte ens tala om. Sitter just nu på Espresso House och dricker kaffe och förundras över vad folk faktiskt beställer och äter på daglig basis. Även vid 09 på morgonen. Inte konstigt att folk mår dåligt.

    Men nu ska jag inte vara enbart negativ. Att du testar detta (högst vetenskapligt förstår jag 😉 ) är ju intressant. Om det sker en förändring tror jag kanske dock att det beror på att kroppen kanske får lite variation, men kör hårt och återkom med rapport! 🙂

    1. Reagerade ungefär som du första gången jag läste Biosign artikeln, men det är ändå något där som kittlar mig. Vi får se vad det ger, och OM det ger något. Kommer självklart att följa upp allt här på bloggen, det här är ju galet intressant!!!

      Usch ja, man blir mörkrädd när man ser vad folk äter på morgonen. En av mina ”favoriter” är Red Bull och kanelbulle! Kittlar döds skönt i kistan 😉

      1. Noterade en mamma som bjöd sin femåring på Coca Cola vid 07.00 på morgonen. Det var provocerande att se. Själv testar jag att äta LCHF igen och låta bli träningen en vecka för att låta lederna vila upp sig. Har ätit Paleo ett tag nu och tränat hårt. Det är alltid intressant att experimentera och se vad man får ut av det. Själv har jag otroligt svårt att få i mig tillräckligt med energi på strikt Paleo och kommer nog tvingas fortsätta med mejerier för att inte stanna av helt i utveckling. Stått still länge nu.

  3. Blev så besviken när jag läste att mitt största problemområde innebär att jag måste sluta med koffein. Kan jag inte bara få äta mer broccoli? 🙂

  4. Hej! Jättegammalt inlägg:) men jag måste bara fråga om du märkte nån skillnad när du testade?

    Mvh Helen

    1. Visst gick jag ner i fettvikt, men inte punktvis. Det var en väldigt kostsam historia, med tanke på den mängd tillskott man måste ta. Inte värt det och går att genomföra utan tillskott och med rätt kost, träning och stresshantering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *