Fettdriven?

Jag har antagit att jag drivs av fett, eftersom jag baserar mitt energiintag på detta. Ju minde kolhydrater man äter, desto mer fett används som energi. Right?

Under detox månaden började jag för skojs skull lägga in min mat  några dagar i veckan på Matdagboken. Bara för att se om min energifördelning stämde överens med den jag trodde mig ha. Jag snittade dessa dagar 76 % fett, 5% kolhydrater och 19 % protein baserat på 1800-2200 kcal. En annan sak som jag började med, var att mäta mitt blodsocker och mina blodketoner. Detta gjorde jag av ren nyfikenhet, men också för att jag räknade med att få ett slags kvitto på att det jag höll på med var bra för kroppen och skulle resultera i ett lägre och stabilare blodsocker. Vad gäller ketonerna är referensramen för nutritional ketosis (då kroppen drivs av fett) mellan 0,5-3.0 mmol. Minns att jag innan första mätningen gissade vad jag skulle ligga på. Resultatet kom som en surprise. Mätaren visade på LOW, vilket är det samma som inga, eller ingen mätbar mängd i blodet. För mig har det varit en självklar tanke att man har ketoner i blodet om man äter tillräckligt lite kolhydrater och äter tillräckligt med fett. Äter jag för mycket kolhydrater? Det kan inte vara så, ligger i snitt runt en 20 g per dag – för att vissa dagar komma upp i 40-50 gram.

This got me thinking. Nu var det i och för sig första dagen på detoxen och antagligen hade jag lite för mycket socker kvar i kroppen från det tidigare unnandet och gottandet – men ju längre jag fullföljde detoxen, desto mer förvirrande blev det med ketonmätningarna. Att äta mycket fett, lagom med protein och träna är faktorer som sägs öka ketonerna. Well, jag kan säga som såhär, det gick inte att urskilja ett mönster. Jag åt som jag beskrev ovan, många dagar visade mätaren på noll – i övrigt var det spridda skurar. En sak kunde jag dock utläsa och det var att under  24 timmars fasta ökade de markant och det högsta värdet uppmättes då. Även de dagar då jag åt för lite (helger då det oftast bara blir två mål mat vilket resulterar i ett gravt energiunderskott)  ökade ketonerna. ”Svält” ökar alltså ketoner – check!

Blodsockret var inte lika förvånande, men inte heller lätt att sätta ett samband mellan kostintag och de värden jag uppmätte. BS låg högre på morgnarna jämfört med kvällarna (pga kortisol – dags att vakna) och låg högt efter träning (kortisol). Att fasta enligt 16:8 påverkade inte blodsockret, däremot blev det bra mycket lägre än normalt av en 24 timmars fasta. Man skulle också kunna tänka sig att BS mätningarna och ketomätningarna skulle följa varandra mer åt – lågt BS höga ketonvärden, högt BS låga ketonvärden – men det gjorde de alltså inte.

I mitt sökande efter förklaringar och svar dök den här boken upp ”The art and science of low carbohydrate performance” av Stephen Phinney och Jeff Volek. Jag har inte läst den än, men i runda slängar handlar den om att man kan träna och uppnå fantastiska resultat genom att vara totally keto-adapted. Något jag trott mig va, men kanske inte är?!  Jag har inte läst boken än, inväntar skickebud från USA – men är grymt sugen på att se vad den har att ge.

I min skalle har det redan börjat smidas planer. Är sugen på att testa detta upplägg, för att se om det lever upp till vad som utlovas. Då pratar vi strikt LCHF – 80-85% fett, 12-15% protein och 3-5% kolhydrater. Det bär mig lite emot, eftersom jag gillar grönsaker och att kunna variera min mat. Med ovan nämnda ekvation blir det svårt att lyckas med detta. Samtidigt sitter det en liten jävel på min axel och säger att det är klart att jag ska testa det här med tanke på vad jag kommer kunna prestera på gymmet 😉

Det är klart jag vill prova! Frågan är bara om jag kan och orkar hålla mig till spelreglerna? Är det någon där ute som läst boken, mätt sina ketoner och kunnat prestera och fått de resultat som utlovas?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 reaktioner till “Fettdriven?

  1. Jeg har læst bogen og set interviewet med en af forfatterne og A Eenfeldt på you tube . En sf mine favoritbøger. Jeg spiser selv efter fordelingen i nogen og har været i ketose siden marts måned ( lige på nær 3 uger i sommerferien ) men ellers kører det bare. Jeg er nødt til at holde proteinernr i ret kort snor, rigeligt med fedt og ok med grønt. Ketosen gør at jeg er mæt, glad, tilfreds og sover vildt godt. Ketosen har faktisk så mange fordele både ved træning og alment velvære at jeg ikke vil være foruden. Ret nemt at spise sådan egentlig – bare en vane som alt muligt andet her i livet. Den energi man får i ketose er svær at beskrive andet end great

    1. Spännande! Mäter du dina blodketoner för att se hur du ligger till? Den där intervjun har jag missat, tack för tipset 😀 Får kolla på den i väntan på min bok.

      1. Ja jeg målte i en periode hver dag men måler nu 2 gange ugentligt ( blodketoner) da sticksne er alt for dyre. Jeg ligger på ca 84% fedt, 4% kulhydrat og 12% fedt dagligt og ligger i gennemsnit på 2-3 mmol daglligt. Jeg kører for det meste 8/16 PF med en ugentligt lavkalorie dag( 500 kcal) Jeg har snorlige og lavt blodsukker og har kæmpe træningsudholdenhed og føler aldrig sult 😀

        1. Intressant! Är som sagt sugen på att se vad det kommer att bidra med vad gäller träningen. Vad har blivit bättre rent träningsmässigt? Starkare? Mer uthållig? Kortare vilotid? Många frågor, grymt nyfiken 😀

          1. Helt ok 😀 det var jeg også. På træningsdelen har jeg oplevet meget større udholdenhed ved cardio – har følelsen af at kunne løbe/cykle forever, bare på vand og salt.. Når jeg kører styrkepas synes jeg, at jeg har mere energi til træningen, mindre syre i musklerne og kortere restituitionstid. Jeg kan tage flere gentagelser uden at holde pause – overvejer derfor at starte GVT træning inspireret af dine indlæg om det. Jeg er blevet lidt langsommere i løb.. tænker at det er mangel på raketbrændstof, men mere jævn og stabil energi pga ketosen. Jeg træner desuden også meget bedre på tom mave og er ikke specielt sulten bagefter. Ketosen giver en jævn energikurve i træningen altså ikke udsving i blodsukker og træthed på samme måde som ikke ketogen. Håber det gav lidt svar 😀

          2. Jag ska prova det där! Vill bara läsa boken först – kommer inte förrän om två veckor 🙁 eller kör jag igång så smått innan.
            Tack för att du orkade svara 😀 Verkar lovande!

  2. Men.. varför? Du verkar ju prestera bra på träningen som det är nu och utvecklas och du äter ju redan väldigt strikt? Jag känner mig väldigt skeptisk till att köra ännu striktare, det finns ju en hel del dokumenterat kring negativa effekter av långvarig ketogen diet t ex att man fuckar upp sin ämnesomsättning så man måste tillföra T3 (tror jag det är) som tillskott, markant högre risk för njursten, tappa hår, frusenhet, torra slemhinnor osv. Hade du läst ”Perfect Health Diet” av Jaminet? Jag blev övertygad om en mer liberal lchf/lågkolhydratkost efter att ha läst den men å andra sidan så har jag inte läst så många andra böcker om strikt lowcarb så jag kanske inte ska uttala mig för mycket. Och den är ju inte riktad mot att optimera sin träning heller utan mer vilken fördelning av nutrienter som är det optimala för hälsan.
    Tid och tålamod och att hålla sig till en plan är det jag tror ger bäst resultat, inte att förvänta sig mirakel bara för att man mäter ketoner, det finns tyvärr inga genvägar till att bli fit, you got to work it girl! (som du ju redan gör)
    Oj, vilken partypooper jag känner mig som nu. Men läs boken först iaf! 😉

    1. Du är ingen partypooper Beate 😀 Jag gillar din input och tycker det är intressant att höra andras åsikter!
      Jag gillar ju att experimentera och prova nya träningsupplägg och se hur kost, tillskott, fasta etc. påverkar humör, sömn, prestation m.m.
      Är nyfiken på hur en ketogen kost och nutritional ketosis skulle påverka prestationen. Detta är absolut inget jag tänker göra under en längre tidsperiod – men skulle kunna ge det en sex veckor för att bedöma om jag upplevde några fördelar eller inte.
      Jag känner inte heller att jag har något behov av att leva strikt ketogent – jag är inte sjuk, jag har ett aktivt jobb och gillar att röra mycket på mig. Det finns gott om utrymme för bra kolhydrater 🙂

      Jag tror inte heller på genvägar och snabba lösningar när det kommer till kost och träning, men jag provar gärna nya vägar. Dels för min egen skull, men även för att kunna vägleda och hjälpa klienter som är intresserade och vill prova på olika former och nischer inom lågkolhydratkost.

      Uppskattar verkligen att du tog dig tid att skriva ner dina tankar! Big fenx <3

      1. Ok, tänkte inte på att du rådgiver andra och sånt, då kanske det är bra med lite egen erfarenhet. Men lova att du avbryter om du inte mår bra av det! Kan ju inte experimentera sönder dig ju! 🙂

        Efter en extra gottig helg/månad/sommar så inser jag att det gått för långt, nu måste jag styra upp min kost. Och träning. Jag har en bra grund men det har blivit alldeles för mycket avsteg. Kan ju inte göda ett litet sockermonster i maggen ju!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *