Fettdriven?

oktober 2, 2013 i Ketos

Jag har antagit att jag drivs av fett, eftersom jag baserar mitt energiintag på detta. Ju minde kolhydrater man äter, desto mer fett används som energi. Right?

Under detox månaden började jag för skojs skull lägga in min mat  några dagar i veckan på Matdagboken. Bara för att se om min energifördelning stämde överens med den jag trodde mig ha. Jag snittade dessa dagar 76 % fett, 5% kolhydrater och 19 % protein baserat på 1800-2200 kcal. En annan sak som jag började med, var att mäta mitt blodsocker och mina blodketoner. Detta gjorde jag av ren nyfikenhet, men också för att jag räknade med att få ett slags kvitto på att det jag höll på med var bra för kroppen och skulle resultera i ett lägre och stabilare blodsocker. Vad gäller ketonerna är referensramen för nutritional ketosis (då kroppen drivs av fett) mellan 0,5-3.0 mmol. Minns att jag innan första mätningen gissade vad jag skulle ligga på. Resultatet kom som en surprise. Mätaren visade på LOW, vilket är det samma som inga, eller ingen mätbar mängd i blodet. För mig har det varit en självklar tanke att man har ketoner i blodet om man äter tillräckligt lite kolhydrater och äter tillräckligt med fett. Äter jag för mycket kolhydrater? Det kan inte vara så, ligger i snitt runt en 20 g per dag – för att vissa dagar komma upp i 40-50 gram.

This got me thinking. Nu var det i och för sig första dagen på detoxen och antagligen hade jag lite för mycket socker kvar i kroppen från det tidigare unnandet och gottandet – men ju längre jag fullföljde detoxen, desto mer förvirrande blev det med ketonmätningarna. Att äta mycket fett, lagom med protein och träna är faktorer som sägs öka ketonerna. Well, jag kan säga som såhär, det gick inte att urskilja ett mönster. Jag åt som jag beskrev ovan, många dagar visade mätaren på noll – i övrigt var det spridda skurar. En sak kunde jag dock utläsa och det var att under  24 timmars fasta ökade de markant och det högsta värdet uppmättes då. Även de dagar då jag åt för lite (helger då det oftast bara blir två mål mat vilket resulterar i ett gravt energiunderskott)  ökade ketonerna. ”Svält” ökar alltså ketoner – check!

Blodsockret var inte lika förvånande, men inte heller lätt att sätta ett samband mellan kostintag och de värden jag uppmätte. BS låg högre på morgnarna jämfört med kvällarna (pga kortisol – dags att vakna) och låg högt efter träning (kortisol). Att fasta enligt 16:8 påverkade inte blodsockret, däremot blev det bra mycket lägre än normalt av en 24 timmars fasta. Man skulle också kunna tänka sig att BS mätningarna och ketomätningarna skulle följa varandra mer åt – lågt BS höga ketonvärden, högt BS låga ketonvärden – men det gjorde de alltså inte.

I mitt sökande efter förklaringar och svar dök den här boken upp ”The art and science of low carbohydrate performance” av Stephen Phinney och Jeff Volek. Jag har inte läst den än, men i runda slängar handlar den om att man kan träna och uppnå fantastiska resultat genom att vara totally keto-adapted. Något jag trott mig va, men kanske inte är?!  Jag har inte läst boken än, inväntar skickebud från USA – men är grymt sugen på att se vad den har att ge.

I min skalle har det redan börjat smidas planer. Är sugen på att testa detta upplägg, för att se om det lever upp till vad som utlovas. Då pratar vi strikt LCHF – 80-85% fett, 12-15% protein och 3-5% kolhydrater. Det bär mig lite emot, eftersom jag gillar grönsaker och att kunna variera min mat. Med ovan nämnda ekvation blir det svårt att lyckas med detta. Samtidigt sitter det en liten jävel på min axel och säger att det är klart att jag ska testa det här med tanke på vad jag kommer kunna prestera på gymmet 😉

Det är klart jag vill prova! Frågan är bara om jag kan och orkar hålla mig till spelreglerna? Är det någon där ute som läst boken, mätt sina ketoner och kunnat prestera och fått de resultat som utlovas?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...