Brist på träning – a downward spiral

Jag  börjar se slutet på en period som varit allt annat än lugn. Kostrådgivarutbildningen -som visade sig vara mycket djupare och tyngre än vad jag förväntat mig – och massor av självstudietimmar på detta. Ssamtidigt ett heltidsjobb som kräver både planering, struktur och tempo från mig. Jag klagar absolut inte, det är självvalt och har varit lika kul som tufft – men självklart har andra viktiga saker bortprioriterats. Matlagning (vad är det?) och TRÄNING – vadå?

Suck.

Jag känner mig själv så väl vid det här laget – och jag vet så väl vad som händer när jag börjar släppa på kontrollen, rucka på principer och börjar bortprioritera saker som är viktiga för mig i det vardagliga livet. Jag har sagt det förut, men säger det igen.

TRÄNING är A och O  för mitt välmående och  hälsa. Om jag tar bort träning (delvis, eller helt – som det nästan har blivit nu) kommer det att bli följder av detta. Så är det bara.

  1. Jag äter sämre. Det slinker ner både nötter, frökex, ost, rotfukter, bär med grädde och kesella, mörk choklad och vin.
  2. Jag äter mindre ”mat”. Dvs äter mindre portioner vid varje måltid, men äter mer av ovanstående – och då oftast kvällstid 😉
  3. Mindre / ingen träning påverkar såklart humöret. Blir lätt irriterad, får mindre lust, mindre energi, blir apatisk och har inte lust att göra nåt!
  4. Påverkar en rad hormoner – i NEGATIV riktning såklart. Jag kommer sova sämre, vilket ökar  kortisolet i kroppen och på så sätt ökar jag insulinet, som då saktar ner ämnesomsättningen – och vips så löper en hel armada  fettinlagrande signaler amok i kroppen.

Jag gör mig själv en stor otjänst då jag bortprioriterar träningen – och ändå har jag medvetet ”valt” att bortprioritera denna? Ja! Men endast för att jag visst att det skulle bli en kort period av mitt liv. Det här är inte hållbart i längden – varken fysiskt eller psykiskt. Sonja vet precis vad jag pratar om.

Om tre dagar är det över. Sorgligt och skönt på en och samma gång. Jag besitter en helt annan kunskap än vad jag gjorde tidigare och det här kommer jag självklart att implementera vad gäller min kost, träning och återhämtning.

Hejdå volanger – hej skivstänger!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 reaktioner till “Brist på träning – a downward spiral

  1. Jag känner SÅÅÅ väl igen mig!
    Fungerar precis likadant och har varit nere i en liknande svacka jag också.
    Men tänk vad härligt att vi hör till den gruppen av få, som faktiskt har insett tjusningen med träning och vet hur bra vi faktiskt kan må ifall vi prioriterar mat och träning på ett mer kroppssnällt och måendevist sätt! 🙂
    Kram!

  2. Är det verkligen så farligt med nötter, ost, rotfukter, bär med grädde och kesella, och något glas vin? Det kanske får en negativ inverkan på kroppen om man samtidigt inte tränar? Upplever inte att jag haft problem med ovanstående men det kanske är individuellt.

    1. Hallå Johan. Nej ovanstående är såklart varken farligt eller dumt att stoppa i sig av. Det beror nog mest på ”hur mycket och hur ofta”, det slinker ner lite för mycket av det goda 🙂 Jag kan äta av ovanstående då och då – men inte varje dag. Det hade jag inte kunnat även om jag tränade. Kanske att volangerna varit något mindre, men jag gissar på att jag haft dom ändå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *