Varför går jag inte ner i vikt med LCHF?

Ibland stannar det bara av. Fastän att man tycker att man gör allting rätt och riktigt och äter strikt. Jag har ätit LCHF i ganska många år nu. Allt från väldigt liberal till striktast av dom strikta. Nedan har jag sammanställt dom saker som jag märkt bromsat min viktnedgång och vad som har gett den en skjuts i rätt riktning. Remember, nedanstående är alltså inga regler för en lyckad viktnedgång. Vad som funkar för en annan funkar inte för en tredje. I grund och botten handlar det om att hitta sin egen balans, vad triggar dig? Hur svarar din kropp på olika livsmedel? Här kommer listan på sådant som är LCHF ”godkänt”, men som inte får plats i mitt liv när jag ska minska i omfång.

  • Grädde och crème fraiche. Visst kan jag använda lite grädde i kaffet, eller lite cf i en sås  eller i en gratäng, men sedan får det bli stopp. Likaså vad gäller turkisk yoghurt (eller vanlig mjölk för den som dricker det). Det blir snabbt många kolhydrater där.
  • LCHF”bröd”.  Mariannes rostbröd är ett av de få bröd som är superstrikta. Minimalt med mjöl. Även om mandel/nötmjöl är ok, blir det lätt en del kolhydrater.
  • Frukt. Frukt är ju godis och det kan man ju inte äta om man vill gå ner i vikt;). Bär funkar däremot, men inga mängder dock.
  • Rotfrukter. För mycket socker.
  • Nötter och frön. Samma sak där, lätt att man slänger i sig en eller tre och beroende på vilken nöt det är kan man ha fått i sig alldeles för många kolhydrater.
  • LCHF ”godis”. Hade jag bara kunnat äta en kokosboll hade det väl varit ok – men det kan jag inte…
  • Alkohol. Nästintill nolltolerans. Ett – kanske två glas vin i veckan. Mer kan förstöra en hel veckas hårt slit för mig.

Jag tänker också att det funkar ju för en tid, att välja bort ovanstående produkter. Jag ser det inte som något hållbart, att utesluta allt forever and ever ever, men för en tid – check!  Frågan är ju lite vad man är ute efter – och är det att bli mindre, då får man helt enkelt säga tack, men nej tack. För ett par år sedan vägde och räknade jag all min mat. Det var när jag var superstrikt och ville vara säker på att jag fick i mig max 20 g kolhydrater om dagen…Det går ganska snabbt att komma upp i 20 gram, även då man bara äter ovanjord grönsaker. ..

Nu kan vi väl prata om något roligare? Nämligen saker som jag märker har hjälpt mig att bli mindre 🙂

  • Styrketräning. Man får en ökad förbränning tack vare den ökade muskelmassan. Man kan gå ner massor i vikt av att bara ändra sin kost, men genom att styrketräna skyndar du på resultaten ytterligare.
  • Kokosfett  och kokosmjölk. Te med kokosfett på kvällen gör att jag inte vill snaska på något. Kokosmjölk (den tjocka massan) använder jag istället för grädde. Det går inte att överäta kokosmjölk. Det gör det med grädde.
  • Äta färre gånger om dagen. När jag åt 5-6 gånger om dagen blev det helt enkelt för mycket mat. Genom att ta bort mellanmålen och äta tre (ibland  två) mål mat får jag i mig en lagom mängd. Jag äter när jag är hungrig och inte var tredje timme för att ”det ska vara så”. Jag tror dessutom att kroppen mår bra av att få lite paus. Det kan inte vara meningen att man ska äta hela jäkla tiden.
  • (Periodisk fasta. ) Jag skulle så gärna vilja lägga till den punkten, men är inte helt övertygad. Jag tror att det är bra när man gör det rätt, men som jag skrivit i ett tidigare inlägg tycker jag att det är många tjejer som ”missbrukar” den och gör den till en ren svält istället. Otäckt! Därför får den bara ligga som en bubblare på denna listan.

Summan av kardemumman blir: Kör jag på en strikt LCHF med mindre mjölkprodukter och istället mer kokosfett och majjo kommer jag att bli mindre, that´s a fact. I kombination med styrketräningen kommer det gå snabbare, samtidigt som jag får den kropp jag så hett eftersträvar. Står valet mellan styrketräning och cardio/PW:s är styrketräning det självklara valet. Alltid!

So, this works for me. Kanske att det kan vara till inspiration och hjälp för någon därute som just nu envist sitter fast mellan två kilon 🙂

Ses i morgon va? Nu ska tanten här fixa frukost till imon. Plättar med kokosfett någon?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 reaktioner till “Varför går jag inte ner i vikt med LCHF?

  1. Hej, jag älskar kaffe men måste ha mjölk i. Är kokosmjölk ett bra substitut? Och vart kan man hitta det?
    Tacksam för svar 🙂

    1. Hallå Jennie!
      Om du bara använder mjölk i kaffet är det nog ingen fara:). Förutsatt att du inte får i dug flera dl mjölk om dagen, för då har vi ett problem. Kokosmjölk i kaffet tror jag inte är någon hit, men prova om du är sugen 😀 Kokosmjölk hittar du i vanliga affärer, oftast bland de thailändska varorna. Jag har fastnat för Kung Markattas. Den är tjock och god.

  2. Informativt och bra inlägg! 🙂

    En grej som hjälper mig att gå ner i vikt är att dra ner på fettet och öka proteinet så jag får i mig 1,5-2 gram per kilo kroppsvikt. Äter jag ren LCHF står jag bara stilla, men med mer protein händer det grejjer!

    /Dessi
    http://www.dessi.se

    1. Jepps! Jag är beredd på att hålla med dig där. Under min paleomånad har jag automatiskt minskat på fettet, tack vare the lack of dairy. Har dock smaskat i mig massor av kokosfett och majjo, men det går ju inte att komma upp i samma mängd fett som man gör när man använder mjölkprodukter- så ja, mindre fett check! Protein är fint:) Det mättar och bygger upp! Skulle tippa på att jag också ligger runt 2g per kg.
      Så lite mindre fett och lite mer protein= en vinnare.
      Grym du är på inlines 😀 ! Ha det bäst!

  3. Bra inlägg! Tror jag ska öka protein lite, kanske traditionell LCHF inte passar mig? Älskar ju mitt kött, men hållt nere pga 75 E% fett-rekommendationen. Testar!
    Vin kan vara en bov för mig med…
    Check på kokos, love it! 😀
    Fortsätt inspirera!

    1. God evening Elin!
      Många går ner på traditionell LCHF, men jag tror att de flesta av dem har ett stort antal kilon att gå ner. När man inte har lika mycket att ta av blir det svårare, och det är då man får bli lite aktsam med det goda.
      Tränar du mycket så tycker jag absolut att du ska öka på proteinintaget.
      Prova dig fram! Dra ner lite på fettet och öka proteinet.
      Good luck girl!

    1. Ja absolut! När jag äter ”obegränsat” med dairy håller jag vikten. Kommer äta mer av det efter 30 days of primal, men ändå mycket mindre än tidigare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *