Hur xenoöstrogener och kemikalier påverkar vårt östrogen och vår fettinlagring

 

Om det inte hade varit för the BSM (biosugnature modulation) hade jag nog inte börjat nysta i hur hormonet östrogen påverkas av kemikalier och xenoöstrogener i dessa.  Som bekant fick jag genom BSM-mätningen svaret att jag  gärna lagrar  fett på rumpa och baksida lår, vilket för övrigt  är vanligt hos oss females. Det kan vi tacka östrogenet för 😀
Vad är det som gör att man har för mycket  östrogen? Kan man på något sätt påverka detta och kan det  gynna fettinlagringen i form av mindre fett på rumpan? För att förstå hur och varför – introducing xenoöstrogenerna.

Xenoöstrogener är ett annat ord för främmande syntetiskt östrogen. Det otäcka är att de imiterar östrogen så bra att kroppen tolkar det som riktigt östrogen. Well, it´s not och de stör den naturliga hormonbalansen. Xenoöstrogener finns i plast, kvitton, hudkrämer, lotions, schampo, parfymer, rengöringsmedel med mera. Ni känner säkert igen bisphenol-A, BPA, parabener och phtalater?! Bara för att nämna några.

Går igenom mitt smink och mina hurdvårdsartiklar. Inte mycket jag kan ändra på där. Det är längesedan jag slutade med dagkrämer, bodylotions etc. Numera är det bara olja som gäller 🙂 Avokadoolja och mandelolja till ansiktet och jojobaolja till kroppen. Duschcreme, schampo och balsam ska bytas ut så snart de jag har är slut. Inköpta på Bodyshop. Innehåller sulfater 🙁 Deodoranten är utbytt till en utan aluminium. På gott och ont 😉
Plast är det största dilemmat. All förvaring är ju av plast! All mat förvaras i plast. Köksredskap – plast. Skärbräda – plast. Matlådor i frysen – plast. Burkar i kylen – plast. Burkar överlag – plast. Plastaskit! Har googlat efter matförvaring, dvs lunchlådsförvaring i glas eller rostfritt utan framgång. Har ni några tips? Man ska inte förvara mat i plast för att gifter kan läcka ut i maten och man ska definitivt inte micra mat i plastburkar av samma anledning. Men det gör ni väl inte heller?
All rengöring (ugn, kök, bad, golv) är förvisso ekologisk, men innehåller saker som man inte kan uttala. Jag borde gå över till bättre alternativ. Bikarbonat, citronsyra och ättika kommer man långt med. Frågan är bara om man orkar.

Även fytoöstrogener påverkar vårt östrogen och den största källan till detta är sojabönor. Fytoöstrogener har även de likheter med hormonet östrogen, vilket i sin tur gör att man bör undvika sojaprodukter om man är östrogendominant. Man kan alltså påverka östrogenet och därigenom fettinlagringen på rumpa och lår,  genom att eliminera hormonstörande xenoöstrogener och sojaprodukter ur kost och miljö.

Med rätt kunskap kan även kosttillskott hjälpa till med att påskynda detoxen och få rätt på obalanserna. I alla fall om man tror på BSM.  Men det är ett helt annat inlägg 🙂

 

 

 

 

 

 


 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 reaktioner till “Hur xenoöstrogener och kemikalier påverkar vårt östrogen och vår fettinlagring

    1. Jag tänker att bakplåtspapper säkert är behandlat med kemikalier också så jag tror inte det hjälper! Jag menar, om hamburgerpapper är behandlat, bakplåtspapper har ju ungefär samma funktion.

      1. Bakplåtspapper är säkert behandlat det med. Det är som sagt sjukt svårt att undvika kemikalier överhuvudtaget. Man kan i alla fall göra vissa enkla val. Undvika plast, teflon och aluminium stekpannor, deodorant med aluminium, kosmetika och hygienartiklar som bara består av ord du inte kan utläsa, ät inte mat med tillsatser etc. Många bäckar små 🙂
        Man kan bli lätt galen när man börjar tänka på hur ”farligt” allt är. Det blir lite svårt att leva, vilket varken är kul eller hållbart. Jag förstår hur du känner dig – det är överväldigande det här.

  1. Oh, det här har jag också tänkt på men hittills inte gjort nåt åt. Måste ta tag i det. Jag har funderat på att beställa ”LunchBots” som jag läst om på en del paleosidor. Verkar bra! Vi har värmeskåp på jobbet eftersom många fortfarande använder gammaldags ”dosor” så det skulle nog funka bra.

      1. Det får nog bli några från Clas Ohlson istället som jag läste om längre ner. Blev så dyrt från USA. Däremot har jag äntligen kommit mig för och beställt ett antal glaslådor med lock från Amazon.co.uk, så tack för påminnelsen!

        1. Ja tyvärr får dom nog gå bort för min del med. Blir för dyrt. Blir nog en låda från Clas O, medan jakten på den perfekta förvaringslådan fortsätter 😉

  2. Jag slutade med alla hudkrämer för flera år sedan. Använder Mandelolja till kroppen och som ögon kräm, Jojobaolja till ansiktet och cocosolja till att ta bort smink och till håret. Mycket bättre resultat och man sparar massor av pengar.
    Några tips är att alltid besöka Apotek och livsmedelsaffärer när man är utomlands, där kan man ofta köpa olja jätte billigt. Köpte t.ex. 1 liter Mandelolja på ett Apotek på Mallorca för ca. 60 kr. och det var från de lokala Mandelodlarna. Min Cocosolja är inköpt i Thailand och den har varat ett helt år nu, och jag använder den dagligen. Cocosoljan är jätte bra till torra hårtoppar, smörj in dem några timmar innan hårtvätt och tvätta sedan som vanligt, och du får ett fantastisk hår.

    1. Hej Magri! Jag är också oljebruden 🙂 Älskar det! Har aldrig tänkt att kolla när man är utomlands, men det ska jag absolut göra. Great tip!

  3. Otroligt intressant det där! Var det genom skolan du kommit in på det här? Var kan man läsa mer? 🙂 jag är inne på just nu att iaf byta ut alla hudvårds/hårprodukter mot naturliga varianter, och använda alternativa grejer som oljor och sånt. Har precis beställt hem rasullera som man ska kunna tvätta håret med och kroppen.

    1. Ja det var där det började! Började läsa om våra hormoner (ett oändligt ämne) och hur kosten påverkar dessa. Detta ledde mig in på fyoöstrogener och sedan vidare till xenoöstrogener. Även på Poliquin som är grundaren till BSM finns en del att läsa. Läs näringsfysiologiska böcker, näringsmedicin, kost/cancer böcker – där hittar du det mesta 🙂
      Rasullera är helt nytt för mig. Är sjukt nyfiken på hur det luktar och funkar. Keep me posted!

      1. Har du några specifika boktips eller ska jag bara googla runt lite 🙂 Har iaf bookmarkat poliqiuns hemsida nu som jag ska läsa. Men är det nåt annat jag bör börja med?
        Ska berätta hur det går med rasulleran, återkommer om det 🙂

        1. Enklast är att googla på xenoestrogenes and chemicals, xenoest….and cancer, xenoest dominance etc. Där hittar du många svar 😀 Har även läst The anti-estrogenic diet av Ori Hofmekler (”skapraren” av the warrior diet), som handlar om ämnet, och hur man kan detoxa och leva as clean as possible. All info finns dock att få på nätet. Google away 🙂

  4. Jätteintressant ämne, jag måste också rensa och ändra där hemma! Skärbrädor och köksredskap kan ju bytas ut till träprylar, matlådor i plast till matlådor i metall och såpa funkar ju bra som rengöringsmedel istället för alla starka produkter… men deo, fan det går ju inte, de är ju helt ineffektiva de olika ”naturliga” som jag provat…

      1. Tips 😉 Rosenserien har bra deo, just nu använder jag deo från vedalida. gå in på deras hemsida du hittar mer bra saker för kroppen och knoppen. Lycka till 😉 Anna

    1. Ha ha ha, ja deon är jobbig! Jag är ändå hyfsat nöjd med Urtekrams deo, men tränar man så är den ju inte att räkna med. Men jag kan bara inte rolla mig med aluminium längre. Det går bara inte 🙁
      Jag hittade inga metallmatlådor hos Clas O!

  5. Fytoöstrogener finns även i tufu, linfrön och fullkornsbröd (inte för ni LCHF-are bryr er om bröd då men. ;-))

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *