13 dagar Bulletproof

När jag och Fantastic kom hem från semestern bestämde vi oss för att vi skulle gå Bulletproof i två veckor. Göra en vårstädning helt enkelt. I stora drag betyder det inga mjölkprodukter (undantag smör), växtoljor (undantag oliv) inga nötter/frön, charkprodukter, inga sötningsmedel/socker och ingen alkohol. Inget extra liksom. Bara ren mat. Mycket grönsaker, mycket fett och lagom med protein. Vi har ätit två mål per dag och inget snaskande mellan måltiderna. Båda måltiderna ska ätas inom 6 timmar, dvs man har ett ätfönster på 18:6. Varje morgon startas med en Bulletproof coffee, fettkaffe- som består av 1,5 msk MCT olja och 1 msk smör. Inget kaffe efter 14:00 så sömnen inte påverkas. Vi har även proteinfastat en dag i veckan.

Jag trodde aldrig att jag skulle få med mig mannen fullt ut, då han inte gillar fett i kaffet (det ska vara mjölk) och ofta använder grädde eller creme fraiche som fettkälla. Proteinfasta känns inte heller som hans grej – men han har gjort det. Med bravur! Igår ställe han sig på vågen och den visade -4,5kg. Mycket av detta är vatten men det spelar mindre roll. Han har blivit sjukt taggad och kommer fortsätta med den här kosthållningen, med några finjusteringar och undantag. Han mår bra helt enkelt! Störst skillnad märker jag på hans sömn. Det här är mannen som vanligtvis somnar mellan tolv och två på natten. De senaste veckorna har han somnat runt elvatiden och sover hela nätterna igenom. Snarkar mindre gör han med, till min stora glädje 😀

Jag har varit lite mer hardcore än mannen och även tänkt på bitar som tillagning och tarmhälsa. Har ätit mer kokt mat än stekt (då det är mer hälsosamt), ätit mycket soppa med benbuljong och kokosmjölk som bas. Jag har även börjat varje dag med 1/2 tsk himalayasalt i ett glas vatten för att hjälpa binjurarna på traven. Vet inte om detta har hjälpt mig på något sätt, men jag planerar att fortsätta. Jag mår ju inte dåligt av det och mineralsalt är ju bara bra. Mitt morgong BS ligger runt 4,5 och det har det inte gjort sedan jag experimenterade med optimal ketos. Mitt humör är bättre, tänker mer positivt än negativt and I sleep like a baby 😀 Jag brukar i och för sig inte ha problem med att sova, men jag brukar vakna ett par gånger under natten, vilket jag inte gjort nu.  Om jag ska dra upp något jag upplevt som negativt så är det det här med att starta varje dag med en fettkaffe och ha ett ätfönster på 6 timmar. I och med att jag går upp ganska tidigt, runt 6 på morgonen, så blir det många timmar utan mat (7-8) fram till lunch. Mest sugigt har det varit de dagar jag tränat på morgonen.  Detta kan man naturligtvis reglera själv, men kände att under dessa två veckor ville jag köra fullt ut och by the book.

Jag vägde in på 65,9 kg – och idag 13 dagar senare visar vågen 62,8.  Hälften vatten, hälften fett skulle jag tro. Oavsett så visar sig resultaten ganska snabbt, så länge man tankar rätt bränsle.  Jag skulle definitivt rekommendera den här kosthållningen. Framförallt till den som har någon form av inflammatorisk sjukdom, problem med blodsocker eller tarmsjukdom då den tar hänsyn till dessa faktorer. Men även till dig som står och stampar och inte får några resultat på LCHF, både vad gäller välmående och vikt.

Under dessa 13 dagar har jag även legat lågt vad gäller kolhydrater. Räknar inte, men skulle tippa på runt 20-30 gram. Inget bra att ligga så lågt för länge, så idag är det dags CARBNITE!!! Vet ni vad jag längtar efter? Potatis, ris och nicecream (glass på banan, kokosmjölk och valfri smaksättning). Ganska justa cravings 😀

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 reaktioner till “13 dagar Bulletproof

  1. Det här inlägget är verkligen inspirerande. Tycker alltid att du har så intressanta saker att komma med.
    kan du inte utveckla lite hur du tänker kring binjurarna

    1. Hämtat från Aspreys blog:

      Hack #2: Add More Sea Salt To Your Diet
      There is a reason that stressed women crave fatty and salty foods—adrenal exhaustion. Like with hunger, it’s important not to just ignore these cravings or try to use willpower to overcome them.
      Remember, the adrenals produce the hormone that balances sodium and potassium levels—critical for proper cell function—so if you are stressed, consuming enough salt will help ease the burden on your already taxed adrenals. Your body is craving these foods for a reason. Listen to it and add more Himalayan sea salt to your diet. And if you crave fat, skip the potato chips and make it the good kind.
      Protocol: add 0.5-1 teaspoons of sea salt to a glass of water and drink it when you first wake up.

          1. Vad säger Asprey angående koffein och binjurar? Alltså, jag förstår ju att olja/fett ”slowar” ner koffeinabsorptionen, det har jag nog märkt själv 😀 men om man bara tänker på binjurar och binjurestress, är inte bara en kaffe med lite fett o-optimalt på morgonen? Skriver han om detta? Rekommenderar du boken om man vill testa hans kostplan eller räcker det att köra på utifrån dina guidelines/hans sida?

          2. Han tror inte att det är koffetinet som har en negativ inverkan på binjurarna/stress, utan möglet som ofta finns i kaffebönor.
            Jag tycker nog det räcker med att ladda ner Bulletprood pdf:en och läsa bloggen/lyssna på hans pod för att greppa kostplanen.

  2. Hej, Vilken MCT olja använder du i ditt Bulletproof kaffe, någon av de ”äkta” Bulleproof varianterna eller t ex Olimp’s?

    1. Nej, jag kör inte någon av Bulletproof varianterna. Kan inte motivera det dubbelt så dyra priset 🙂 utan kör Olimp eller PVL Essentials. Såg att Somanordic också släppt en MCT olja så den tänker jag också prova.

  3. Provade Bulletproof IF några gånger denna vecka, av nyfikenhet, men jag vet inte… det funkade OK de flesta dagar men upplevde försämrat humör m.m fast jag tog min lunch tidigare! Det är väldigt bekvämt (och gott) på morgonen, men jag märkte att jag kände efter om jag blev hungrig hela tiden. Däremot var det en bra grej innan träningen! Hur gör du i vanliga fall när du tränar, helt fastande, kaffe, eller något annat? Äter du frukost som normalt efteråt? Jag undrar för att jag nojjar lite, BF-kaffen tar ju bort aptiten en del, och jag vill inte hamna på för lågt kaloriintag för länge heller utan att märka det. Jag gjorde en kostrådgivning en gång där jag lärde mig att äta pre-post-workout (whole30-ish). Gör du det, eller slår du ihop det med frukosten/lunch?

    tacksam för svar 😀

    1. Jag tänker att det är en vanesak. Jag är ju van vid att fasta, så jag upplever det inte(längre) som jobbigt. Jag tränar alltid tidigt på morgonen och alltid på fastande mage – eller ja, jag dricker en stor kopp kaffe med en msk smör och en msk MCT olja i. Det brukar dröja en timme efter träning innan jag äter frukost.
      Det här med att man ska eller bör äta precis innan/efter träning är inget jag tror på. Vi har ju redan energi lagrat i våra muskler/fettceller så jag ser ingen anledning till att fylla på med ännu mer energi innan ett pass. Det tar ju dessutom ett par timmar innan maten bryts ner och används till energi. Att vänta lite med att äta efter ett pass ökar även tillväxthormonet GH. Inget viktigt, men det kanske kan vara skönt att ha i bakhuvudet när någon säger att man ”måste” fylla på med energi direkt efter träning.

      1. Tack för ditt svar! Jag har provat det några fler gånger och det är super innan träning, och sen äter jag frukost eller lunch när jag kommit hem och blivit hungrig 🙂 Håller med, det där med pre och postworkout fungerar heller inte i längden för mig, det blir för petigt, jobbigt och stressigt med att planera…och framförallt jobbigt i magen, den funkar verkligen inte när jag inte är hungrig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *