Kvinnor, östrogen, LCHF och viktnedgång

Livet är inte alltid rättvist och vi tjejer har svårare för att gå ner i vikt jämfört med det motsatta könet. Vi är skapta för att ha lite mer hull vilket inte alltid är önskvärt. Därmed jobbar vi också lite i motvind när det kommer till viktnedgång. Lägger vi till ålder och stress blir det ännu svårare och detta beror delvis på våra kvinnliga hormoner östrogen och progesteron, men även våra binjurar och sköldkörtel har ett finger med i spelet då de samspelar i samma axel (OAT-axeln) och påverkar varandra.

Redan i 35 års åldern kan vi börja komma in i, hemska ord,  förklimakteriet. Till följd av detta sjunker progesteronet, vilket gör att östrogenet ökar och vi får en östrogendominans. Balansen mellan dessa två horoner är väldigt viktig, man kan se dem som yin och yang. När den ena tar över (vilket med stigande ålder naturligt blir östrogen kommer vi uppleva symptom som hör ihop med östrogendominans – smärtsamma menstruationer, spända bröst i samband med ägglossning/mens, humörsvängningar, ängslighet, depression och ungefär tusen andra saker, men mest intressant då inlägget handlar om viktnedgång är att östrogendominans gör så att vi har svårare för att gå ner i vikt och bli av  med kroppsfett. ”Muffinsmage”, stora fettdepåer på rumpa och bak på låren,  kan vara relaterat till östrogendominans.

Förutom ålder är det många andra saker som påverkar oss och kan leda till östrogendominans, bland annat

  • Långvarig stress, kan bidra till östrogendominans då stresshormonet kortisol ökar. Prehormonet pregnolon (ska hålla det enkelt) väljer att göra mer kortisol och mindre progesteron (dessa båda kommer från pregnolon)
  • Xenoöstrongener, är en kemisk form av östrogen som härmar den sort som kroppen tillverkar. Xenoöstrogener finns bland annat i plast, kvitton, hudkrämer, bodylotions, schampo, parfymer, rengöringsmedel med mera.
  • Övervikt, produceras främst i äggstockarna, men även i fettcellerna. Mer kroppsfett = mer östrogen.
  • P-piller, då de innehåller syntetiskt östrogen
  • Phytoöstrogener, är östrogen från växtriket. Återfinns främst i sojaprodukter som innehåller stora mängder av dessa.
  • Alkohol

För att minska på mängden östrogen behöver vi:
Stressa mindre (lätt att säga) och aktivt jobba med stresshantering.
Undvika plast (både mjuk och hård) så långt det går. Förvara ex inte mat i plastkärl. Använd oljor som hudvård istället för ansiktskräm och bodylotion. Välj shampo, balsam och duschcreme  som är fria från SLS, ftalater-peg och parabener. Enklast är att köra no-poo.
Minska i fettvikt
Skippa p-piller
Undvika produkter gjorda på sojabönor
Hålla nere alkolholkonsumtionen
Öka progesteronet naturligt med hjälp av progesteronkräm

Som jag skrev tidigare så samspelar äggstockarna,  binjurar och sköldkörtel och påverkar varandra,  vilket gör att om ett av dessa hormon är i obalans blir även de andra två påverkade. Himla otacksamt!

Många kvinnor har svårt att gå ner i vikt med LCHF  trots att de ”gör alla rätt”. Vad jag vill ha sagt är att svaret inte alltid ligger på tallriken! Det finns andra, större orsaker (läs ovanstående 😉  som ligger bakom utebliven viktnedgång. Det hjälper inte att minska på kolhydraterna, ”nolla”, köra Skaldeman eller fettfasta. Det gör antagligen saken ännu värre, då vi får i oss ännu mindre fiber och på så sätt gör det svårare för kroppen att göra sig av med  östrogenöverskottet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 reaktioner till “Kvinnor, östrogen, LCHF och viktnedgång

  1. Virkelig spændende indlæg! Har du viden eller erfaring med hvad det betyder at bruge hormonspiral? Altså en, som frigiver små mængder syntetisk progesteron i livmoderhalsen. Sådan en har jeg nemlig og jeg vakler lidt fra side til side mht. om det er en god idé eller ej… :-/

    1. Jag är ingen vän av syntetiskt framställda hormoner. Syntetiska hormnoner har ju en annan struktur och är kroppsfrämmande. Jag är absolut ingen expert i ämnet, men skulle själv inte använda vare sig spiral eller p-piller med tanke på att det inte är bioidentiska hormoner.

          1. Det er også i overvejelserne, helt bestemt. Men før man gør det, synes jeg, man skal være parat til at tage konsekvensen af en graviditet, dvs. enten at få barnet eller at afslutte graviditeten. Jeg er jo tidligere ufrivillig barnløs (tal lige om de hormoner, jeg har taget i mine år i fertilitetsbehandling. usch!!) og jeg vil ikke have flere børn, men jeg ville også have svært ved at afslutte en graviditet. Jeg overvejer lidt pessar – rimelig old school men i hvert fald et alternativ…

    1. Är intresserad av natural cycles men är lite osäker på hur effektivt det är, särskilt när man inte har någon menscykel alls (har inte haft mens på 1,5 år efter att ha slutat med p-piller plus att jag blev utbränd ca ett år innan) Kroppen har länge varit i obalans och känner mig lite osäker om hur det funkar att hålla koll på tempen när den är ständigt låg (sällan över 36.0) och måendet varierar ännu mycket även om jag håller på att återhämta mig från utmattningen. Läste på nätet att det kan visa felaktigt om man t.ex. sovit med varma kläder eller sovit för lite och jag lider av sömnproblem av och från vilket kanske påverkar tempen och resultatet då. Känns lite som natural cycles funkar bättre för mer ”stabila” och friska personer men vore intressant att prova eftersom jag söker efter ett preventivmedel utan hormoner. Aldrig mer p-piller! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *