Resultat 5 veckor med 5:2

Är nu färdig med mina 5 veckor med 5:2 fastan och sitter med resultaten i min hand. För er som inte hängt med från början kommer här en liten sammanfattning om varför jag testat den här dieten och mina tankar runt denna och dess uppvisade hälsovinster.

Sedan SVT sände dokumentären “Eat, fast and live longer” med Michael Mosley har fasta blivit något som stora delar av befolkningen anammat. Reportern i denna dokumentär uppvisade fantastiska hälsovinster, som ett lägre blodsocker, bättre kroppssammansättning, bättre kolesterol och även “minskad “cancerrisk – bättre IGF-1 värden.  Detta gjorde han genom att fasta två dagar i veckan, och äta som vanligt under resterande fem (5:2 fasta). Okej – det lämnar ju lite att fundera runt. Som till exempel hur åt reportern innan han började med  experiment fasta? Well, det verkade som att han  åt en i dagens mått “normal” kost. En mix av snabba/långsamma kolhydrater,  fett, protein – och junkfood/socker såklart. I mina öron låter det högst rimligt att man skulle uppvisa sådana hälsovinster som reportern gjorde, om man börjar fasta. Man äter ju helt plötsligt mycket  mindre socker, stärkelse och snabba kolhydrater. Ett lågt blodsocker, bra kolesterolvärde och mindre mängd av fritt IFG-1 hör samman med ett lägre kolhydratintag. Dessa påverkas av socker och stärkelse. Är det själva fastan eller är det det minimerade intaget av socker/stärkelse som bidrar till dessa hälsofördelar?  Jag hade velat se studier som är gjorda på lågkolhydrastkostare, då  dessa redan har ett lågt och stabilt blodsocker, förhoppningsvis ett bra kolesterol -och ett bra IGF-1 värde. Hur kommer  fasta påverka dessa människors hälsa?  Kan den bli så mycket bättre? Finns inget bättre sätt än att prova på sig själv. Jag äter och har ätit lågkolhydratkost sedan 2006, tränar mycket och lever redan “medvetet och sunt”. Allt som behöves är ett par blodprov – och att man klarar av att fasta två hela dagar i veckan. Here we go!

Så hur gick det då? Blev resultaten som jag trodde, eller blev de lika fantastiska som för Mr.Mosley?Well……*trumvirvel*….Det blev skillnad,  inte en galen skillnad, men nog för att jag själv skulle bli förvånad. Raden till vänster visar mina värden före projekt fasta och den till höger resultaten efter fem veckors fasta (referensvärde inom parentes.)

Glukos 4,1 (3,6-6,7)
4,1 
HDL 2,7 (1,0-2,7)
3,0
LDL 2,7 (1,4-2,7)
1,7
Totalkolesterol5,4(3,3-6,9)
4,7
Triglycerider0,5(0,4-2,6) 0,4
IGF-1 153 (71-239)
134

Vad säger detta då?  Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att genom att äta som jag gör (PALCHF ;)hade jag bra värden redan innan projekt 5:2  men med fastan blev de ännu bättre. Håller fast vid att skillnaden skulle blivit ÄNNU större, om jag ätit ”dåligt” (som Mosley och DN reportern) vid start. Sen har jag ju ingen direkt övervikt att bli av med heller… Det här vara bara ett intressant experiment för att se om och hur fasta påverkar en som är fettdriven och inte kolhydratdriven.

Förresten, det var ganska kul när jag pratade med sköterskan  och utbrast i wow och yes efter varje provresultat hon läste upp 😀 Det bästa var när hon nyfiket frågade vad jag hade gjort  och jag svarade att jag åt LCHF och körde 5:2 fasta. Ha ha ha dödens kul! Ja där ser man hur farligt det är att äta LCHF. Man får passa sig, för man kan ju få ett kolesterol som är helt galet bra 😀 Stay tuned, snart kommer det poster om hur det påverkade vikt och träning 😀

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 reaktioner till “Resultat 5 veckor med 5:2

  1. Det var da en utroligt forbedring af nogle i forvejen flotte værdier! Tankevækkende!

    5:2 appellerer ikke rigtigt til mig. 16/8 derimod synes jeg godt kan virke som et naturligt spisemønster. Tidligere skrev du om, at periodisk faste havde stresset dig og din krop lidt. Har det været anderledes på 5:2? Det kunne være spændende at høre om 🙂

  2. ifg-1 ska helst ligga så högt (inom ref) som möjligt, när jag fastar ökar mitt hgh således också igf-1, precis som hypoglykemi (fasta mild sådan)..

  3. wow nogle flotte værdier, kører selv 16/8 faste og trives godt på det, men er i gang med at udfordre mig selv (og min sultfølelse) Vil gerne prøve en periode her efter sommer med 5:2 faste. Glæder mig til at høre mere om hvordan du og din krop har reageret på dette :0) Venter spændt

  4. Spännande! Är jättenyfiken på de andra resultaten!
    Har du kört annan sorts fasta innan? typ 8/16 fasta? Vilken skulle du föredra nu när du har resultatet på papper?

    1. Jepps, jag har fastat enligt 16/8 tidigare. Dagligen (som ett experiment) och sporadiskt – som jag lever i vanliga fall. Att fasta enligt 16/8 dagligen var inget för mig! Det finns ett par inlägg om 16/8 här på bloggen som du kan kolla in.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *