Advanced German Volume Training

januari 21, 2013 i Träning

Äntligen dags att skruva upp volymen på träningen! De senaste sex veckorna har jag kört ett 3-split GVT program. Kommer fortsätta med  GVT och spliten, men upplägget kommer bli lite annorlunda. Är redo för förändringen, då de sista träningsveckorna  har varit  ganska sega.  Det är svårt att hitta motivationen till att göra 10 reps x 10 set varje gång man tränar…Variation vänner, that´s the key. Nu lägger vi de många repetitionerna bakom oss, behåller seten och kommer lägga mer fokus på den excentriska fasen. Fortfarande endast fyra övningar per pass, där övning ett och två är fokusövningarna. Downunder har vi bröst/rygg-passet.

Först kör man bänkpress, med tempot 4 sek i den negativa fasen, 5 reps sedan vilar man 60 sek innan man gör ett set  med chins. Sedan går man tillbaka och kör bänkpress igen. Alternerar alltså bänkpress/chins – 10 set totalt av var.  Nästkommande vecka ökar man vikterna, kör på i samma tempo, men gör 4 reps x10 set – för att veckan efter detta öka vikten ytterligare, men bara köra 3 reps per set. Fjärde veckan är man tillbaka på 5 reps igen, men då ska man ta samma vikt som man gjorde när man gjorde 4 reps…Hänger ni med? Jobbigt att förklara på ett enkelt sätt, men hoppas ni fattar vad jag menar. Känner mig i alla fall grymt motiverad  och längtar till imon då vi kör igång med ben/mage 😀

Jag nämnde innan att det inte blivit någon konditionsträning på det senare, och det håller ju inte. Innan har jag fått min beskärda del  i och med att jag tränat metabolic combinations – men sedan GVT introducerades i mitt liv har det som sagt blivit noll. Känns osexigt. Inte för formens skull, utan för insidans skull. PT:n rekommenderades som vanligt HIIT och inget annat. Får rysningar när jag tänker tillbaka på vad han tycker jag ska göra.  Hör på det här…..

Sledpushes kombinerat med roddintervaller. Hahahahaha, de två kräkigaste och  jobbigaste konditionsövningarna ever 😀 Men jag måste göra det. Jag ger det sex veckor. Intressant att se hur många rundor man pallar första gången, jämfört med efter sex veckor. Hur har ni lagt upp träningen för tillfället? Vad tränar ni, och hur tränar ni? 

 

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...