Kill the monster

Hej sockerbrukare! Hur har din dag varit? Fylld med socker fastän det inte var tänkt så från början? I feel ya sister, för jag har också varit där. Nuförtiden hör sockersug till ovanligheterna, och det brukar infinna sig ungefär that time of month. Kan numera hantera det och trillar jag dit, då stillar vi det med saker som ändå får räknas som ok (bär och grädde, minanull, eller LCHF glass)

Många gånger, senast idag fick jag beröm för hur ”duktig” jag var som inte tog för mig av kakorna och godiset som serverades. Hur bara lyckas jag stå emot allt gott som det bjuds på? Well, med facit är det ganska enkelt. Nu svarar jag såklart inte på hur det känns eller är  för resten av världen utan hur det varit för min egen del. Kanske att jag skänker lite hopp till girlsen där ute som fortfarande brottas med sockermonstret 🙂

Såhär är det – för att bli av med the cravings, you have to kill the monster! Finns inga genvägar, inget nertrappande – bara stryp tillförseln av socker cold turkey! Hur menar jag nu? Jo, genom att sluta äta allt dåligt socker (godis, kakor och junk) och göra sig av med de ”tunga” kolhydraterna (pasta, bröd, flingor och ris) och undvika det dolda sockret (frukt, sylt, yoghurt m.m) så stryper man de källor som göder sockermonstret. Det tar inte ens speciellt lång tid innan suget börjar ge med sig. Så länge man matar honom (yeppps, it´s a he) kommer han att finnas där. Men när man väl  stryper källan, blir hans närvaro svagare och svagare – och en dag finns han inte längre där! He is gone!

FREE AT LAST 😀

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 reaktioner till “Kill the monster

      1. Robert Lustig säger i en av sina föreläsningar att det kan ta upp till 5år att bli kvitt sockersuget helt – men så är det nog för alla junkies! Det kommer säkert ligga där och tugga ett tag, men det lugnar sig desto mindre man ger det till dem! Så är det iallafall för mig – sockerberoende med cravings under kontroll iaf!

  1. Tack för en toppenblogg! 🙂 Det här var precis vad jag behövde läsa! 🙂 Har (enligt mig själv) varit jätteduktig i ca 3 veckor utan något socker. Har gjort som dig med grädde och bär eller en ruta mint choklad 70% och det har funkat JÄTTEBRA: Men så idag… Tårta! Farfar fyllde 87 och jag skulle vara snäll och bjuda honom och pappa på kalas så han slapp sitta själv. Tanken var att jag inte skulle äta något… Men hur gick det…? Åt skogen. Så besviken på mig själv. Men det bevisar ju bara att jag inte kan ha sån themma. Utan måste ta bort alls socker. Pasta, ris, potatis, börd och frukt = inga problem. Godis, tårta och kakor= inte bra…

      1. Vet ju egentligen vad min fällor är… Skall ”bara” lära mig att kontrollera dem och lära mig att inte falla dit. Om man bara slapp den där veckan. 😉

  2. Haha känner mig träffad. Inget socker och typ 10g kolisar per dag första två veckorna denna månad.. Och så nu, ja.. godis croassainter och allt möjligt har slunkit ner idag. Åhhh. Det värsta med lchf tycker jag är att tankarna blir såhär ”Nu är jag ändå ute ur ketos så nu måste jag passa på att äta allt kolhydratigt jag vill äta. Och så slutar jag imorgon” Oftast blir det dock några dagar eftersom sockersuget kommit upp igen..

  3. Har aldrig blivit helt kvitt sötsuget trots halvårslånga perioder helt utan någon form av socker. Detta trots att jag aldrig varit någon junkie. Snarare tvärt om.

  4. Jag har kört lchf i ungefär 1,5 månad med mycket inspiration från dig. Så fort jag insåg att man kan äta i princip allt om man anpassade det lite grann eller lagade allt från grunden kändes det inte som ett stort steg. Min stora last är bröd, smågodis och fika. Nu kan jag gå förbi godishyllan utan att känna mig sugen eller gråtfärdig. Bröd har jag lärt mig att baka och fikat har jag nästan slutat med helt, eller bakar med mandelmjöl och skippar sötningsmedel. Tack för grym inspiration!

  5. Härligt!
    Jag och sambon körde en tävling där vi inte fick äta godis, läsk och fika. klarade över 50 dagar innan vi blåste av tävlingen (pga lite socialt jobbigt på kalas m.m)
    Men efter det har jag faktiskt bara ätit nötter, gjort kakor och muffins med nötmjöl och stevia strö och kakao. så jag har ju fikat och ätit gott men ändå inget supersockerigt eller med vitt mjöl. Känns riktigt bra!
    Sötningsmedel i mindre mängder fungerar så mycket bättre för mig än vanligt socker.
    Blir jätteorolig i kroppen av socker och vill bara äta, äta och äta.
    Med sötningsmedel och ”ok” lchf-godis mår jag bättre.
    Så himla glad! Försöker dock vara måttlig. Har inte alls samma sug som innan tävlingen. Vågar dock inte köpa hem mörk choklad än, kan inte hantera det. Slutar aldrig vid en ruta.
    Det är gött att känna att man inte vill äta godis och fika. Att få bort vanan är ett stort steg.

    1. Gomorron Hanna!
      Ha ha ha, jag förstår det där med att du inte vågar köpa hem choklad. För finns det där, är risken större att man kommer äta av det – right?! Men jag fattar känslan du fått – du behöver inte godis och fika längre och den känslan är fantastisk! Kul tävling med sambon förresten, blåste båda av samtidigt eller gick någon ut som vinnare?

      1. Vi gjorde ett gemensamt beslut och det blev oavgjort. Men det tävlingen har verkligen sporrat mig! Han klarar sig länge utan sötsaker och är nöjd efter en bit. Nöjd finns inte i min tankebana. Så bäst att låta bli haha 🙂

        Förresten, jag kör lchf nu men tänkte köra lite mer paleo. Försöka dra ner rejält på mejerierna, blir grymt mycket ost och grädde för min del. Ska dock försöka att inte äta särskilt mycket frukt. Har du några tips? Blir det enformigt? Du körde väl det ett tag förut? 🙂

        1. Verkar som att män har lättare för att stå emot sockersuget 🙁
          Vad gäller att dra ner på mjölkprodukter säger jag bara grattis! Jag hade ju en ”primal månad” för ett halvår sedan typs och det var väl då jag själv kom till insikt hur mycket mjölkprodukter jag verkligen åt on a daily basis. Numer äter jag en blandning av LCHF och paleo -PALCHF där jag plockar/ tar bort lite vad jag känner funkar för mig.
          När jag körde strikt paleo kommer jag ihåg att jag kände mig begränsad. Inte för att man behöver mjölkprodukter i allt, men många måltider funkar helt enkelt inte utan dom – och då får man välja bort en hel del…Så, med PALCHF är jag alltså medveten om min mjölkkonsumtion samtidigt som jag fortfarande kan äta och njuta av mat som jag känner är bra för mig. Luddigt svar eller?! 😉 Good luck anyways!

          1. Haha lite luddigt men ungefär så jag tänker också! Känns som det kan bli en aning begränsande.. Får försöka att inte använda grädde och ost i allt iallafall. Testa hur jag reagerar utan 🙂 Utgår från LCHF så får det bli Paleo om det vill. Svårt att sätta en exakt stämpel på det man äter.

            Kan tycka att det blir mycket ”är det där LCHF?” Men det är ju faktiskt mat. Inte någon speciell beteckning..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *