Fiskolja – hiss eller diss?

november 10, 2015 i Hälsa

fiskolja

Jag har under många år ätit fiskolja på ren rutin. För att det är hälsosamt och ”det skadar ju liksom inte.” Hellre mer än mindre right?

Sedan läste jag ”The perfect health diet” och började se på detta kosttillskott med lite andra ögon.

”Omega-3 and -6 polyunsaturated fats are termed ”essential” fatty acids. This word does NOT imply these fats are desireble. ”Essential” is a scientific term; it means that the human body cannot manufacture these fats from other foods, so any omega-6 or -3 fats in the body must be obtained from diet. It says nothing about how many are needed. In fact, it implies that they are rarely neede: if dangerous deficiencies had ever developed, the body would have evolved a way to make them”.                                                                  
Paul Jaminet

Kort därpå skrev Chris Kresser ett inlägg om fiskoljans påstådda hälsofördelar och det var nog då jag bestämde mig för att sluta. Bara sådär cold turkey ;D Nä men skämt åsido, det är fullt möjligt att få i sig tillräckligt med omega-3 via kosten, så varför supplementera? Vet du varför du äter du tillskott med fiskolja, eller går det på rutin där med? 

Visst är det viktigt att ha ett bra ratio mellan omega-3 och omega-6, men man får inte glömma att dessa fettsyror (även omega-3) är väldigt ostabila och lätt oxiderar. Vi behöver inte heller inta några mängder av dessa, så att överdosera omega-3 har kanske en negativ effekt på hälsan, snarlikt den ett alltför stort intag av omega-6 har? 

I förrgår lyssnade jag på ännu en pod med Kresser där han än en gång tog upp det här med att ta fiskolja som kosttillskott (och fick vatten på min kvarn) och huruvida sådana här tester som mäter ratiot mellan omega-3/omega-6 är tillförlitliga. Han hänvisade till tester han själv gjort på patienter och menade på att de kan vara bristfälliga och ge missvisande resultat. Lyssna gärna på podden och dela dina åsikter och synpunkter med mig. 

Jag har som sagt inte ätit fiskolja i tillskottsform på drygt ett halvår. Däremot äter jag fet fisk flera gånger i veckan. Jag äter inga växtoljor (förutom kokosolja och olivolja) men äter avocado och nötter. Jag ska inom kort göra ett ratiotest mellan omega-3 och -6 och det ska bli spännande att se resultatet. Fast med tanke på hur jag äter kommer jag nog luta mig mot Kressers tolkningar av dessa tester, om de nu skulle visa på ett dåligt ratio menar jag. 

Det finns forskning som visar på hälsofördelar med ett ökat intag av omega-3. Det finns även forskning som visar på inga eller tom nackdelar med ett högt intag. Som vanligt är väl lagom bäst. Jag tänker i varje fall hålla mig till fet fisk, skaldjur och kött från vilda djur och de som fått beta gräs. Vilka är dina tankar om omega-3?

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...