The cost of getting lean

What´s the cost of getting lean? Alltså really lean!  Infographic från precisionnutrition.com. Cost of getting leanÄr det eat less exercise more som gäller? För att köra strikt LCHF och styrketräna 3-4 helkroppspass i veckan verkar i varje fall inte fungera. Det upplägget har jag testat relativt många år, ganska exakt lika många år som den här bloggen har funnits. Hur mycket måste man offra? Vad måste man tillföra eller ta bort?

Nu har jag förvisso inte haft som mål att bli sådär rippad, men det ger ju lite att tänka på, om en nu skulle vilja´t menar jag. Vad krävs för att uppnå detta? Om man redan äter och tränar bra, hur mycket mer måste man finjustera och trixa för att nå dithän?  Är det bara till att säga hejdå till nötter, mörk choklad och rödvinet till helgen? Eller måste man dra ner på fettet? Mindre mängd mat? Eller kanske rent utav mer mat?  Man kanske måste börja träna på ett annat sätt? Köra både cardio och styrketräning? Steady state cardio (God forbid 😉 ? HIIT? En mix?

“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”

Albert Einstein

Check!Jag har inte svaret på hur man når dit, men en måste ju bara ta reda på det 😀 ! Om fyra dagar åker jag, syrran och hennes kid till Gran Canaria för en vecka som antagligen kommer innehålla på tok för mycket sol, bad, mat och cava – så att påbörja ett projekt innan dess är inte att tänka på. När jag väl är hemma igen, då mina vänner är det ganska exakt 90 dagar till jag blir 40 😮 och det hade ju varit ganska kul att att vara i sitt livs bästa form då. Både fysiskt och psykiskt. 

Känns som att det var väldigt länge sedan jag gjorde ett n=1 experiment. Är både taggad och motiverad men samtidigt förskräckt över den (offentliga) utmaning jag precis gav mig själv. Men det är väl så vi växer som människor. Att göra sådant som vi normalt inte brukar göra och ta oss utanför vår comfortzone? 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 reaktioner till “The cost of getting lean

  1. Det blir ju spännande med experimentet! Egentligen trist att upplägget med LCHF och regelbunden bra träning inte funkar för dig och för många andra, och ändå är det många som påstår att LCHF räcker och kalorier måste inte räknas. BS! Jag har läst många såna erfarenheter och folk som påstår det med kalorier räknas inte är naturligt smal och det spelar ingen roll vad de äter. De kanske är inte hälssamt med mycket carbs, men de kan äta vad de vill ändå! Jag har fettgenen, det spelar ingen roll vad jag gör egentligen…men jag fightar ändå, jag vill inte blir riktigt fet och har diabetes och sånt. men en gång har jag lyckats gå ner lite i fett%, det krävdes 6 månader, träning varje dag (20 km cykel, styrketräning), nästan ingen mat förutom 1 dag/veckan typ, och dessutom rökte jag på den tiden vilket betyder mindre hunger och lite högre ämnesomsättning. MEN, så har det kommit tillbaks ganska snabbt efter jag har ätit lite mer mat, vill säger som en normal människa.Nu undrar jag förstås om jag lyckas gå ner nu igen, även om jag har lite mer muskler nu vilket skulle ju förbränna LITE mer, tänk om jag kan bli lean, men vad ska jagäter då för att behåller den kropp? Det känns allt so hopplöst och jag kämpar oxo sen flera år för bara lite bas 🙂

    Vad tänker du mer om det? Jag skulle vilja verkligen diskutera mer om ämnet med dig!

    1. Du får inte missförstå mig, LCHF och regelbunden träning räcker gott och väl för att komma i bra form och se vältränad ut. Jag pratar om att gå från vältränad till rippad – och där tror jag inte LCHF fungerar fullt ut. MÅnga faktorer spelar in här, och självklart är det inte bara kosten – även om det är en stor bit av den. Att ligga på en alltför låg fettprocent året runt är inte heller sunt och absolut inget som bör eftersträvas. Men jag är som sagt nyfiken på vad som krävs för att nå dit. Hur mycket man behöver ”offra”, hur mycket man måste göra ”rätt”. Carbnites har absolut hjälpt till och varit mycket effektiva, men det känns som att det tar stopp även där. Om du inte testat carbnites kan det kanske vara en början?
      Sen håller jag med dig, vi har olika grundförutsättningar beroende på hur vi från början ser ut. Jag kan ex aldrig få en ectomorph kropp – jag är helt inte skapt så. Det börjar ju forskas en del på hur övervikt hänger ihop med för mycket dåliga tarmbakterier. Intressant!

      1. Tack för svaret! Men kjag menade inte rippad lean som en tävlingsform utan med sund %procent, men tyvärr är jag fortfarande överviktigt (typ 10-15 kg för mkt), trots allt jag gör/gjorde vad jag beskrev ovan. att bli med en mindre %BF än typ 20% kommer jag väl inte nå i detta liv.
        Jo, har testat carbnites, refeed, IF och allt till svält som jag skrev ovan. Det hjälpte lite, men bara lite…

  2. Ska bli väldigt intressant att följa!
    Jag känner igen mig i din beskrivning och i dina frågor. Jag både äter och tränar bra och visst har jag förändrat min kroppskomposition. Men vad krävs för att även låren ska se tränade ut och för att magrutorna ska synas och inte bara skönjas?? Både jag själv och min omgivning börjar tröttna på alla mina olika nycker med kosten: alltid low carb, men i vilken utsträckning? Fasta eller inte? Carb Nite?
    Lycka till, jag följer med spänning! Och TACK för en mycket trevlig blogg!!

    1. Tackar! Det handlar ju mycket om vad man har för kroppstyp, men en låg fettprocent krävs för att visa vad som döljer sig därunder 🙂 Men ja, hur mycket måste man trixa och hur mycket måste man ”offra”? Vi få se 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *