Sötpotatis vs. vanlig potatis

april 29, 2015 i Hälsa

Potatis

I går slog förkylningen till med full kraft och jag låg däckad med feber, snuva och den ondaste halsen av dem alla. Tappade även rösten så det var en tyst dag som spenderades i soffan med datorn som enda sällskap. Men det var inte det jag skulle skriva om utan något helt annat som jag länge funderat på.

Hör man en sak tillräckligt många gånger, från många och trovärdiga källor,  så tror man att det de säger stämmer. Som det här med sötpotatisen till exempel. Denna knöl hyllas till skyarna av många hälsomedvetna, medan den vanliga potatisen står i skamvrån och skäms.  Jag har faktiskt aldrig kollat upp om det stämmer. Har bara antagit att det gjort det, men hur är det egentligen? Det enda positiva med att vara sjuk är att man har obegränsat med tid till att kolla upp saker och ta reda på hur det faktiskt ligger till.

De främsta anledningarna till att den vanliga potatisen har så dåligt rykte beror till stor del på att den innehåller solanin (ett gift som även finns i andra grönsaker i nattskatte-familjen så som ex. tomat, aubergine, paprika). Potatisen innehåller även lektiner (precis som baljväxter, nötter och frön) som till stor del förstörs vid uppvärmning (eller blötläggning). Om man har någon form av autoimmun sjukdom eller inte tål nattskatteväxter kan det vara klokt i att låta bli den vanliga potatisen, precis som att den som är känslig för oxalater bör undvika sötpotatis då dessa innehåller höga halter av detta.

Om man ser till innehållet är de ganska likvärdiga näringsmässigt. Potatisen brukar falla på att den innehåller mer kolhydrater. Tittar man på vilken form av kolhydrat det är,  stärkelse eller socker, så tycker i alla fall jag att potatisen är en vinnare då den innehåller betydligt mindre socker.

Kokt potatis Kokt sötpotatis
Kcal 87 90
Kolhydrater 20 g 20,7 g
Fett 0,8 g 1,3 g
Protein 5,2 g 5,6 g
Socker 0,9 g 6,5 g
Sukros 190 mg 2280 mg
Glukos 370 mg 570 mg
Fruktos 300 mg 500 mg
Fiber 1,8 g 3,3 g
Ser man till GI och GL finns det inte någon vinnare. Bilden är tagen från precision nutrition.
gi-and-gl-of-potatoes-and-sweet-potatoes
Det brukar även heta att sötpotatis innehåller betydligt mer vitaminer och mineraler, men börjar man se efter så är de väldigt likvärdiga även här. Det stora undantaget här är sötpotatisen som sticker ut rejält vad gäller A-vitamin vilket är svårt att få i sig via maten om man inte äter lever.
Om man ser till ovanstående, är det inte dags att släppa ut den vanliga potatisen från skamvrån? Jag ser ingen anledning till att hålla honom kvar där, eller är det något jag missat?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...