Plocka inte bort – lägg till!

Gav du några nyårslöften? Sluta äta socker, köra strikt LCHF,  gå ner x antal kilon på si och så lång tid? Än så länge är det inga problem att hålla det där löftet, men kommer du vara lika pepp om ytterligare två veckor?

Att sätta upp ett mål är inget svårt. Att vara konsekvent och ta sig hela vägen fram är svårare. Min erfarenhet är den att nyckeln till framgång handlar om att sätta realistiska mål och att våga belöna (inte beröva) sig själv under resans gång. Ska berätta hur jag tänker och dela med mig av mina erfarenheter.

Det är få förunnat att hålla en strikt diet/kosthållning under en längre tid och lyckas. Till en början är vi hur pepp som helst. Att avstå och välja bort saker är inget svårt alls. En vecka går förbi, två veckor, kanske till och med tre veckor – men sen händer något. Det blir inte lika självklart att avstå den där chokladbiten- den där skålen med nötter, det där glaset rödvin eller yoghurtfrukosten med hemmagjord granola och bär som ÄR SÅ GOTT!!!

Vi börjar ljuga för oss själva. Vi ”förtjänar” något gott efter alla uppoffringar  vi har gjort! Speciellt om vågen inte visar de resultat vi vill se. Vi inleder en lömsk förhandling med oss själva. Vad tjänar det till att avstå allt gott när resultaten uteblir? Varför ska vi behöva offra när vi inte ser plus på kontot?
”Jag har faktiskt varit duktig” och ”jag förtjänar” – tänket tar över. Och det är här det börjar gå utför.Vi börjar kompensera för det som gått förlorat under dessa veckor…med råge!

Vi är skapta för att njuta och det kan man göra på många olika sätt.  För många är detta förknippat med god (och inte alltidå så nyttig) mat.Det borde
kanske inte vara så, men nu är det som det är och det är  bara till att gilla läget. Med ena handen i chipsskålen och den andra i godispåsen kompenserar vi för det vi förlorat.  Med en given ångest och baksmälla dagen efter. Vi frågar oss varför vi gjordesom vi gjorde. Vad var det som hände? Du hade ju lovat dig själv att det inte skulle hända igen!

Svaret är att vi orkar inte. Vi letar hela tiden genvägar,söker snabba och ohållbara lösningar på våra problem – vilka leder oss i direkt motsatt riktning! 

Förbud är till för att brytas. Hur länge man kan stå emot ett förbud består av hur envis man är, samt hur mycket självdisciplin man har. Förr eller senare ger de flesta upp – men kan man på något sätt undvika detta? Well, alla har vi olika mål – men om ditt primära mål är hälsa och viktnedgång, i
lagom takt kan ”lägg till dieten” var något för dig. Vi ska inte fokusera på att ta bort – utan på vad vi kan lägga till! Vi kan inte lägga till varje dag och vi kan inte lägga till hur mycket som helst, men lägga till – det kan vi! Det handlar inte om att kompensera för något vi gått miste om under veckan – att lägga till något, EN DAG I VECKAN handlar om att du ska orka hela vägen fram i mål. Hur mycket och vad du vill lägga till bestämmer du och bara
du! Jag upplever att de flesta har små eller inga problem med att ”live by the book” måndag till fredag. Men en dag i veckan sitter det fint med något extra. Något man kan tänka på och längta efter när det känns tufft – ”på lördag får jag”…Det handlar inte om att överäta eller frossa. Vi ska välja något litet som sätter guldkant på vardagen, något som ger oss tillfredsställelse och kicken samt viljan att orka/vilja fortsätta resan mot vårt mål. Det kan vara den där frukosten med fet yoghurt, bär och granola – en rotfruktsgratäng till middagen, eller en chokladbit eller ett glas rödvin. Du bestämmer! Måhända att det kommer ta lite längre tid för dig att nå ditt mål, men sannolikheten ATT du kommer nå dit är bra mycket större <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 reaktioner till “Plocka inte bort – lägg till!

  1. Mycket bra skrivet!! 🙂
    Jag läser alltid fina inlägg men är dålig på att kommentera.

  2. Precis det har jag tänkt mig som ett slags nyårslöfte inspirerad av Nia Shanks som skrev om det här runt nyår. Min inriktning är att jag tänker mig att lägga till nyttigheter som jag annars är rätt dålig på. Jag började igår med att koka egen buljong som ju ska vara så näringsrikt. En till sak jag tänkt mig att lägga till oftare är musslor och ostron!

    Annars funderar jag fortfarande på en Whole 30 för att se om jag blir av med mina finnar om jag skippar mjölkprodukterna Det är inte kul att snart vara 40 och ha lika mycket finnar som rynkor…Men jag veeeet inte om jag fixar det.

  3. Hur man kan sluta med socker på bara 5 dagar

    Genom Adelma Lilliston

    Vid det här laget , har du säkert hört det överallt – det finns en lång rad skäl att sluta med socker .

    Några av de mest övertygande är:
    • Socker skapar en beroendeframkallande cykel av hunger , trötthet och dåligt humör .

    Den spikar initialt blodsocker , vilket gör att vi kanske känner oss energiska och glada . Men eftersom det saknar riktig näring , rasar blodsockret snabbt ner igen och lämnar oss trötta, hungriga, lynniga och eventuellt på dåligt humör.

    Och då ligger det nära till hands att vi vill ha ännu mer socker.

    • Socker orsakar överflödig upplagring av fett . Det triggar kroppen att producera insulin , som påverkar fettcellerna så att de lagrar upp mer fett . Usch !
    • Socker orsakar inflammation . Detta orsakar smärta och ses som en föregångare till hjärtsjukdomar , diabetes och cancer .
    Den goda nyheten är att det bara tar fem dagar att dramatiskt minska kroppens beroende av socker , genom att eliminera raffinerat socker ur kosten . Det inkluderar de flesta förädlade livsmedel ( eftersom de innehåller massor av tillsatt socker ) , kryddor , godis , bakverk och sötade drycker , inklusive de med konstgjorda sötningsmedel . Se också upp så att du inte frossar i frukt – sikta på högst 1 portion om dagen .

    Nackdelen är att socker begäret kan vara intensivt under dessa fem dagar . Vissa livsmedel kan minska suget och balansera kroppen , så att du kan komma över puckeln mycket lättare .

    Här är vad man kan äta för att rensa kroppen från socker och förbli nöjd och frisk

    1 . Proteinrika , fett- och fiber livsmedel
    Varför är detta bra?
    Det är mycket tillfredsställande och ger en skön mättnadskänsla . Det hållerockså kroppen mätt längre.

    Se till att varje måltid och mellanmål innehåller detta . Sikta på ca 25% av din måltid skall komma från protein med bra fetter , som Omega 3 fettsyror . Tvärtemot vad många tror , minskar faktiskt mättade fetter kolesterolhalten i blodet
    Bra alternativ : ägg , nötter , avokado , olivolja , hummus , lax eller antibiotikafri kyckling .
    2 . Gröna bladgrönsaker i stället för bröd , pasta och raffinerade kolhydrater
    Varför är detta bra? Bröd omvandlas snabbt till socker , vilket skapar nytt bröd/socker- begär efter ett tag , men grönsaker är komplexa kolhydrater , som håller oss mätta i timmar . De tar längre tid att spjälka och ta upp . Räkna med att du känner dig mätt hela 30 minuter efter att ha ätit en sallad .
    Bra alternativ : Arugula och grönkål är bra för avgiftning .
    3 . Sura livsmedel
    Varför skall man åta sura livsmedel? Jo de slår ut en sockerbegäret.
    Bra alternativ : Surkål och kimchi .
    4 . Ren mörk choklad
    Varför? Det frigör endorfiner utan att höja blodsockernivån .
    Bra alternativ : Bakers matlagnings choklad, vilket är 100 % kakao .
    5 . Drick mer vatten
    Varför? Det gör att du känner dig otörstig och det spolar överskott av socker ur kroppen , vilket minskar begäret .

    Som en extra bonus kan det hjälpa dig att gå ner i vikt .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *