När fastan inte fungerar

Kvällstidningarna visar dagligen löp om hur fantastiskt det är att fasta, hur man rasar i vikt och förlänger sitt liv. På sociala medier taggas 5:2, periodiskfasta, intermittentfasting friskt och maten är utbytt mot energidrycker, kaffe och cola zero. Den ena solskenshistorian avlöser den andra, men är det bara guld och gröna skogar? Eller har medaljen en baksida? Jag såg ett löp (det enda negativa jag sett om fasta) för ett par dagar sedan där en tjej hävdade att periodisk fasta kan leda till ätstörningar. Sant eller falskt? ”Experter” säger nej, men verkligheten visar en annan sida.

Jag vet att fasta fungerar för väldigt, väldigt många, men jag hör och ser även dom som inte lyckas. Det är lätt att se på fastan som en quick fix, ett snabbt och förhållandevis enkelt sätt att bli av med några kilon. Det kan det vara – men jag tror att bagaget man har med sig, livsstil, träningsvolym, stress,  ålder och kön spelar stor roll huruvida man kommer få en positiv effekt av fastan – i alla fall när det kommer till viktminskning.

När ”alla” runt omkring en fastar och den ena efter den andra visar upp strålande viktminskningsresultat är det lätt att bli förälskad och glömma bort att vi är unika och  att vi kommer få olika resultat av fastan – precis som vi uppnår olika effekt på exakt samma träningsprogram.

Stress är en annan sak som kommer påverka. Att fasta i sig är en stress för kroppen. Lägger vi sedan till chronic cardio (vilket många som vill gå ner i vikt roar sig med), ett alldeles för lågt kaloriintag under ätardagarna,  har vi lagt till ytterligare två stressmoment. Många har ett stressigt jobb, en tärande relation, många känner att de inte räcker till,  inte duger. Ytterligare stress. En stressad kropp är ingen samarbetsvillig kropp….

Oftast rör sig vikten neråt.  I alla fall till en början, men sedan händer något. Vikten står still i både en, två kanske till och med  TRE veckor! Då kommer paniken och det är nu det kan bli farligt. Eftersom man inte längre går ner i vikt måste man göra något fel? Eller så fastar man kanske inte tillräckligt mycket? AHAAAA!!!! Man kommer då på att man kan lägga till ytterligare en fastedag i veckan och börjar fasta 4:3 med insikten ju mer desto bättre. Man behöver inte vara ett snille för att räkna ut hur utgången kommer att bli.  Ätstörning?

Mår du bra och får du de resultat du förväntar dig av fasta – fortsätt. Om inte så sluta eller hitta ett sätt som passar just dig. Skit i alla regler om att man ska äta enligt ditten eller datten. Du kan köra 5:2,6:1, 16:8, 14:10, ett mål om dagen, två mål om dagen, tre mål om dagen, 500 kcal på fastedagar, eller kanske tom 1000 kcal på fastedagarna – det är upp till dig! Du bestämmer vad som funkar för dig!

Blev ett långt inlägg, men jag var tvungen. Ta hand om er!

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

19 reaktioner till “När fastan inte fungerar

  1. Kloka reflektioner och bra skrivet:) Resultaten är precis som du skriver högst individuellt och man måste lyssna till sin kropp och utgå från sina egna förutsättningar. Dock ska man akta sig för att hamna i en negativ spiral när resultaten inte blir vad man förväntat sig. I den bästa av världar borde vi lägga mer fokus på långsiktig hälsa där inte enbart de fysiska faktorerna står i centrum. Hälsa är så mycket mer än bara kost och träning, det är betydligt fler faktorer som är inblandande och måste balanseras.

  2. Bra skrivet1 Jag är rädd för att fastan kommer få mycket negativ kritik när fler och fler inte lyckas. Tidningarna kommer slå upp det stort och så kommer vi ”LCHF:are” få ännu mer att försvara om vi nämner att det är naturligt att fasta och att det är lättare om man går på fettdrift!

  3. Viktigt med en balanserad bild när det gäller fasta! Kommenterade på din blogg för ett tag sen när jag kände att mitt eget fastande höll på att spåra ur, troligtvis mest pga en redan stressad kropp och ett lite för lågt matintag. Började få en konstig inställning till mat osv. Slutade med 16:8 varje dag, och gör det nu bara emellanåt när jag tycker det passar och känns rätt. Tänker fokusera mer på träning och bra mat och att få lite mer balans i livet, vilket jag redan har mer av nu än då, väldigt skönt! 🙂

    1. Jadå, jag minns din kommentar till detta! Det är väldigt bra att du var så pass lyhörd att du insåg att det du höll på med inte var bra för dig. Det är en stor vinst. Ta hand om dig och fortsätt lyssna till din kropp!

  4. Igen mange gode pointer fra din hånd:0) stærkt vanedannende at læse din blog. Har forresten fundet MCT olien på nettet. Glæder mig til at teste? God weekend fra en fan

    1. Sluta, jag blir ju alldeles generad 🙂 Jag vet inte om du kommer märka av några resultat från MCT oljan, men det är i alla fall bra mat för de goda bakterierna i tarmen! Fenx för att du tar dig tid att kommentera så ofta!

  5. Mycket bra skrivet! Jag håller med dig helt och hållet, man måste lyssna till sin egen kropp och göra det man själv känner är rätt. Visst är det frustrerande ibland när vikten står stilla trots att man skött sig exemplariskt, men är vikten så viktig egentligen? Är det inte viktigare att få vara frisk och må bra? Jag tycker det i alla fall. Sen är det ju skillnad på hur stor övervikt man har, men att hålla på och mixtra för mycket med kosten kan aldrig vara sunt. Mixtra hellre med träningen skulle jag råda till och ändra upplägget i träningspassen samt längden på dessa, i stället för att vara tokfokuserad på maten.

    1. Att må bra borde vara det primära, men väldigt många jagar kilon och hamnar i en ond nedåtgående spiral. Det gäller att hitta ett kost och träningsupplägg som funkar i längden, men ofta är det tyvärr snabba resultat som gäller.

  6. Jätte bra skrivet! Följer din blogg ständigt. Provar 16:8 nu, ca 5 dagar i veckan, lite som det passar, olika tider beroende på natt jobb eller ledigt. Känner själv att det finns tendens att äta och äta oavbrutet det andra målet efter fastan. Äter en lchf/paleo variant som passar mej bra men suget efter mat blir ibland väldigt stort. Provar ett tag till då jag trots detta mår riktigt bra av det. Intressant att se om några veckor om det stabiliserar sig med suget…Tror också att risken är stor att man utökar fastan för mycket med 5:2 om det primära är att gå ner i vikt.

    1. Känner igen mig i det där med att det var det andra målet som spårade ur ofta, tappade mättnadskänslan och bara fortsatte med småätande och annat.. 😛 Äter också LCHF men hyffsat liberal.

  7. Har sagt det innan, men tåls att säga igen, du skriver så bra och jag kommer verkligen ”ner på jorden” när jag läser dina texter. Lätt att bli fixerad och jag tillhör en av dom som inte lyckats med 5:2 fasta eller 16:8 eftersom jag blir för matfokuserad. Nu äter jag när jag är hungrig istället och många gånger blir det längre förmiddagsfasta. Småäter inte, inget behov av det och försöker lyssna på kroppen. Fortfarande lite tyngd av tankar kring intag/dag etc. men försöker jobba bort dessa och fokusera på att äta bra för att må som bäst. Du ger inspiration till ett hälsosamt liv, tack!!!

    1. Vad gör du uppe i det blå Maja 😀 Skoja bara. Superkul att jag lyckas inspirera till ett sunt tänk runt kost och hälsa. Det är precis vad jag vill åstadkomma med den här bloggen. Balansen däremellan kan vara hårfin och jag har sett hur snett det kan gå om man inte lär sig lyssna på sin kropp, utan fortsätter göra som ”alla andra” gör.
      Fenx för att du tog dig tid att kommmentera. Trevlig helg tjejen!

  8. Kloge ord! Jeg bliver også nervøs, når unge (stressede og spiseforstyrrede) piger kaster sig ud i faste som 5:2. Det er svært at argumentere for, at faste kan være godt for nogen og katastrofalt for andre..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *