Less is more – I think

Efter att ha velat runt mellan olika träningsupplägg har jag äntligen bestämt mig för att köra vidare på  ”less is more”. Det vill säga inte så många övningar per träningstillfälle, och ganska basic övningar. Med lite extra fokus på de saker jag vill bli bra på – och lite extra fokus på benen och rumpan (som ska lyftas en centimeter eller två 😉  Jag har ju väldigt bra erfarenhet av GVT (German Volume Training) upplägget, så jag kommer fortsätta köra på en mix av styrka och volym.  Gnistan är tilbaka! Jag VILL träna! Känner mig som ett barn på julafton, full av förväntan, rastlös och redo att sätta igång med mitt program. Den evighetslånga förkylningen är på tillbakagång. Mår mycket bättre idag så jag ska jobba imorgon, men tar ytterligare en dag utan träning.

De senaste tre veckorna tror jag att jag tränat max 4 gånger. Fattar ni?! Dagsformen är inte tip-top direkt och jag ser stor skillnad på speciellt armar, axlar och mage. Är laddad till tänderna för…vet inte om jag vågar uttala ordet högt, så jag viskar det bara… s*u*p*e*r*m*e*g*a*d*ö*d*s*f*i*t*n*e*s*s*p*å*a*l*l*a*p*l*a*n. På riktigt. Inte avvika från planen.  Bara göra det liksom. Eat clean, inga pulver och potions – bara ren, bra mat (och lite fasta däremellan)  och träning. Men jo förresten, jag kommer visst poppa ett par sorters piller. Omega-3, zink och magnesium. It´s a must.

Såhär kommer träningen se ut:

Måndag- legday

  • Knäböj
  • Step-up med hantlar
  • Utsida höftdrag i kabelmaskin
  • Enbens höftlyft på boll

Onsdag- chest and arms

  • Bänkpress
  • Armhävninar
  • Dips
  • Framåtlutade hantellyft åt sidan

Fredag- back

  • Marklyft
  • Chins/pull-ups
  • Framåtlutad skivtsångsrodd

Lördag- cardio

  • Boxjumps
  • KB swings Burpees
  • Froggers
  • Medicine ball slams
  • Split jumps
  • Russian twist

Känner mig taggad till tänderna, vill börja med detta NU! Helst igår 😉 Det blir en mjukstart och en testrunda av  alla övningar på fredag, så jag vet på ett ungefär hur jag ligger till. Jag har gjort upp vissa mål med träningen, som jag vill uppnå inom en snar framtid. Vissa är till hundra procent mätbara, andra lite mer diffusa. De kanske bli tydligare under resans gång?! Några mål är såklart av en mer feelgood karaktär.

  • Kunna göra oassisterade pull-ups
  • Klara 5 pistoler på varje ben (vänster ben hänger inte riktigt med i utvecklingen)
  • Göra 30 perfekta armhävningar in a row
  • Bli allmänt starkare och sikta på att öka vikterna vid varje pass
  • Få rumpan att lyfta ett par centimeter
  • Få en mer enhetlig kroppskomposition (idag är ovankroppen weigh ahead)
  • Bli lugnare, stressa ner
  • Sova bättre (inte mer, har insett att det är omöjligt, men sova bättre i all fall)

Kosten kommer jag inte göra så mycket åt. Kommer fortsätta med min ekologiska PALCHF lifestyle. LCHF med mindre mejerier och paleo utan frukt (en eller två slinker säkert ner nu i sommar).  Fortsatt fokus på bra mat, det vill säga inga stressade grisar, inget importerat kött etc. Fi fan – i övermorgon kör vi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 reaktioner till “Less is more – I think

    1. Får inte i mig tillräckligt av omega-3 via kosten, och då det är essentiellt, med otaliga hälsofördelar knaprar jag gladeligen dessa piller. Magnesium tar jag för mina ”oroliga ben”. Zinkbrist är väldigt vanligt och jag får sälla mig till skaran som lider av detta 🙂 Har testat vid ett par olika tillfällen. Zink har betydelse för oändligt många funktioner i kroppen – känns inte bra att ha låga halter av detta.

      1. Testa att smaka på ditt zink, smakar det inget har du brist. Annars får man det lätt från både nötter och kött. Käkar man inte fet fisk typ makrill eller lax. Magnesium är bra för det mesta när det kommer till träning och muskler. ;D

  1. vart köpte du dessa kosttillskott ? =)
    Poul, ”smaka på ditt zink” , vad menar du ?? om man har zinkbrist, tappar man smak-funktionen ??

    1. Hello!
      Tror jag köpte på Body store eller hos Gymgrossisten. Han menar att om man gör ett zink test och om du inte känner av smaken har du brist.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *