Magnesium och kalcium

Många som äter LCHF har någon gång drabbats av magnesiumbrist. Mig själv inkluderat. Varför brist uppstår är kopplat till en rad olika faktorer. För min egen del gissar jag på att det var mitt dåliga näringsupptag, magnesiumfattig kost, träning och stress (vissa hävdar även att en fettrik kost samt ett högt intag av D-vitamin verkar antagoniskt med magnesium…är det så?).  Blev inte av med symptomen  förrän jag började äta magnesium som kosttillskott – och då åt jag en dos som var tre gånger högre än RDI. Men det var inte detta jag skulle babbla om, utan något viktigare som jag inte tror att många LCHF:are är medvetna om.

Många som kör LCHF äter även stora mängder mejerier så som  ost, grädde, crème fraiche (turkisk yoghurt, keso, kesella med mera.) I mejerivaror finns det mycket kalcium- check!  Men visste ni att kalcium hämmar upptaget av magnesium? Det är vanligt att man har ett 5-10 gånger större kalciumintag än magnesiumintag. Kanske inte så konstigt att många upplever magnesiumbrist då? En annan sak som man inte brukar tala  om är  att ju högre kalcium till magnesiumintag,  desto mer osteoporos (benskörhet) förekommer. Så talesättet ”mjölk ger starka ben”,  är en sanning med modifikation.

Tränar du mycket, stressar, steker och kokar all din mat – samt håller ett högt intag av mejeriprodukter lär magnesiumbristen komma som ett brev på posten. Kan vara bra att känna till.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 reaktioner till “Magnesium och kalcium

  1. Har precis börjat äta magnesiumtillskott, hoppas på undervärk! =)
    Ville bara tacka för bloggen, den är min nya favorit! Älskar dina recept, du borde ge ut en kokbok! Föredrar dina recept framför de LCHF-kokböcker jag har.

  2. Vilka symptom får man då? Hur märkte du det? Tack för en bra blogg och recept! Kneep it up!

    1. Fenx Lena 🙂 Magnesiumbristen visade sig i form av ”kryp i benen”, eller restless legs. Var riktigt jobbigt och påverkade både sömn och vila 🙁

  3. finns det andra symptom på magnesiumbrist? Dricker massor av mjölk och äter mycket ost men lider inte av restless legs…

  4. Det här med vitaminer/tillskott är ju en djungel. Jag fick en burk med magnesium av min svärmor för ett tag sedan, men nu tittade jag ordentligt på burken och det är magnesium OCH kalcium. Hur tänkte tillverkaren där? (Och jag tänkte inte alls, det är därför din blogg är så bra att följa 😉

    1. Gomorron Linda!
      Håller med dig om att det är en jungle out there 🙂 Det finns tillfällen då kombinationen magnesium/kalcium är bra (bla vid diabetes), men äter man mycket kalciumrik mat är det ju onödigt med ett extra tillskott.
      Idag är det fredag 😀 Ha det gott Linda!

  5. Hur kom du fram till att du behövde äta trippel dos av magnesium (läste någonstans att det kan ta 6-12 månader att komma åt magnesiumbrist, och då med en dos på 600mg/dag). Vilken är din dagliga dos?
    Jag gör likadant fast med D-vitamin, äter 5000IE/dag jämför med den rekommenderade dosen på max 2500IE (beroende på vem man lyssnar på)..

    1. Ökade dosen successivt, men blev inte av med problemen förrän jag kom upp i 900 mg, därav det tripplade RDI intaget 🙂 Åt så i en månad – och gick sedan ner till 600mg där jag fortfarande ligger. Det handlar om hur bra man är på att ta upp vitaminerna och mineralerna med. Ett kasst näringsupptag=vitaminbrist

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *