Metabolic typing

Bestäm din ämnesomsättningstyp – metabolic typing. Detta är ett steg  i boken ”Konsten att äta, träna och må bra”. Genom att svara på en del frågor kommer man fram vilken typ man är- och hur man ska äta för att må sitt bästa. Man kan bli en proteintyp, en mixad typ eller en kolhydrattyp (hoho! jag saknar fettypen!!!)  Innan man börjar svara på frågorna får man rådet att glömma allt man lärt sig om kost, och verkligen besvara frågorna efter vad man känner. Man ska med andra ord ha ett öppet sinne. Det går inte. Med tanke på att jag ätit lågkolhydratkost forever now är jag redan färgad. Gravt!

”Efter hård träning mår jag bäst om jag äter”
A. Livsmedel och dryck med högre protein eller fettinnehåll, så som en proteinshake
B. Livsmedel och dryck med högre kolhydratinnehåll, så som sportdryck

”Vilket beskriver bäst hur du instinktivt föredrar att börja dagen för att må bra och ha gott om energi?”
A. En stor frukost som inkluderar protein och fett, så som ägg och bacon
B. En lätt frukost som inkluderar flingor, frukt, yoghurt, bröd och möjligen ett ägg

Ja, jag svarade A på båda och ja, jag blev en proteintyp. Surprise 🙂

Saken är, att jag är bekant med en lady som gjort ett  metabolic typing test (ett som är lite mer avancerat än att svara på 15 frågor i en bok 😉 och hon fick svaret att hon var en kolhydrattyp. Det roliga är att hon under en tid provade på LCHF. Började med kokosfett i kaffet, åt mer kött och feta såser, smör och grädde – men blev DÅLIG av den här kosten. Magont, illamående, uppblåst…..Ni vet sådär som man vanligtvis blir av kolhydratrik mat ;)I vanliga fall brukade hon äta massor av grönsaker, lite protein (gillade inte kött direkt) och lite fett. Ris, rotfrukter, potatis och frukt ingick även  dessa i hennes vardagliga diet. Säkert åt hon även lite bröd och pasta 😉 Ska kanske tillägga att hon var smal som en pinne…

Vad kan detta berätta för oss? Att vi kan hantera mat olika bra kanske. Jag tror att man kan vara en kolhydrattyp – men inte i den bemärkelsen att vi ska trycka i oss pasta, flingor och bröd, dessa ska man undvika oavsett. Men en större mängd kolhydrater i form av grönsaker, rotfukter och frukt, och lite mindre fett, fungerar kanske passar bättre för vissa. Fortfarande kolhydratkost – men mer lågkolhydratkost…

Tror ni på metabolic typing?

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

7 reaktioner till “Metabolic typing

  1. Alla är vi olika så en o samma kost kan inte passa alla. Så nja…ett frågeformulär är att generalisera. Läst nånstans om anpassad kost utifrån blodgrupp och det känns oxå tveksamt om det stämmer/funkar. Men va vet jag när jag inte testat 🙂 Fanns det nåt som funka för alla skulle det bli århundradets upptäckt. Jo, de finns en sak som funkar, ät mindre o motionera mer.

  2. Jag är en kolhydratstyp! Jag blev precis som Ladyn du skrev om när jag började. Men jag fortsatte ändå för jag ville verkligen testa och jag har fortsatt men inte för att jag mår bra i det korta perspektivet utan i det långa. Jag hade noll fettförbräning och svajigt blodsocker vilket jag har fått ordning på, mindre allergiska besvär också. Men i det dagliga så tycker jag det mesta andra är sämre, det känns inte som jag äter det min kropp vill ha. Jag började främst för att gå ner i vikt och just få ordning på blodsockret. Jag har inte direkt rasat i vikt utan under 1,5 år i snitt gått ner ett kilo i månaden. Har inte bestämt hur mycket jag ska gå ner, men den dagen jag nöjer mig kommer jag definitivt äta mer liberalt. Inte pasta och ris som inte innehåller något. Utan bra grönsaker, yoghurt med bär och mindre ägg och smör. Jag har försökt det, men då går jag inte ner så jag får vänta lite. Det jag funderar över är vad som styr att det blivit så. I mitt fall tror jag att jag kanske var känslig från start men sedan tilläts äta pastan utan köttfärssås etc. Då vande sig kroppen vid det.

    Nu satte du igång en tankeprocess i mig!

    1. När du säger kolhydratstyp menar du de braiga kolhydraterna va? 😉 Men du mår väl inte dåligt av maten du äter nu eller? OM du gör det så kan du väl laborera lite med vad det är som gör att du inte gillar det. Ex dra ner på fettet, ät mer grönsaker…Fast då kanske vikten inte rör på sig?

  3. Jag tror absolut att vi fungerar bäst på olika mat. Jag vet inte så mycket om just metabolic typing, men det kan säkert fungera. Jag har däremot läst mycket för ett antal år sedan om blodgruppsdieten och det fungerar väldigt bra för mig. Min erfarenhet är i så fall att blodgrupp 0 och B generellt är mer fett och proteintyper och blodgrupp A mer kolhydrattyper. Många med blodgrupp A känner sig tunga och energilösa efter att ha ätit rött kött tex. Jag som har blodgrupp 0 känner precis tvärtom! Man får ta allt med en nypa salt och testa vad som fungerar bäst för en själv men jag tycker det är viktigt att vara öppen för olika idéer i alla fall. Jag tror inte att det är bäst att ”äta lite av varje” som många säger.

    1. Kloka tankar! Känn efter och var medveten om hur ditt kostintag påverkar dina kropp. Och att ”äta lite av varje” tror jag inte heller på. Den frasen slänger jag i soporna 🙂

  4. Jag är ”balanced oxidizer”, vad det nu heter i din bok:) Jag mår absolut bäst av att ha den balansen och får då inte heller det där galna suget jag får om jag ex utesluter kolhydrater:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *