Timing av kolhydrater

augusti 20, 2012 i Hälsa, Träning

What´s up with that? Första gången jag snubblade över detta var när jag läste Jonas Bergkvists bok ”LCHF och träning”. Det går i stort sett ut på att man äter en LCHF kost, men strax innan och efter träningspassen lägger man till lite kolhydrater. Inga mängder, men lite grann.
Varför vill man göra sådär? Enligt Jonas kan man gör man det här för att öka prestationen under passen, få en snabbare återhämtning, samt för att få en önskad ”pump” och volym till musklerna, vilket händer när man frisätter insulin.
När behöver man fylla på med extra kolhyrdater? D0n´t ask me :) Eller jo, jag förstår principen, att man fyller på lite lätt inför extremt intensiva pass (tabata, intervallträning och andra konditionskrävande pass) men rena styrketräningspass…Nääää…

Nu har jag i stort sett fokuserat på styrketräning och korta intervallpass under det senaste året. Har funkat bra, men nu svänger jag om till en tuffare och mer krävande kombination – styrka/kondition/explosivitet- i ett och samma pass. Kan inte bestämma mig hur jag ska göra där. Tima lite kolhydrater, eller inte? Sure, jag kan vänta och känna in läget, men jag är av den karaktären att jag gillar att ha en färdig plan 😉 . Drygt, men också skönt :)

Sen tänker jag också att om man ökar kolhydratsintaget kommer man ur ketosen, vilket jag inte är så sugen på. När man är i ketos är man i optimal fettdrift. Kroppens primära bränsle är fett. Punkt.

Kolla in vad den här tjejen säger om det (håller med om en del, men lååångt ifrån allt), eller denna här (vilken jag skulle vilja sätta min egen signatur på 😉 )

Snälla söta LCHF- girls, hur gör ni som tränar på ett likvärdigt sätt? Timar ni? Ökar ni på lite eller kör ni strikt rakt igenom?

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...