Mål och motivation

Alla måste väl ha något som driver en? Ett mål och ett syfte typs.  Något som gör att man orkar gå upp varje dag och göra whatever det nu är man gör. Du vill kanske framåt i din yrkesroll? Skaffa familj och  barn? Sluta äta godis? Gå ner i vikt? Eller kanske som i mitt fall få en stark, vältränad kropp (med magrutor – check!) genom att äta LCHF kost, och träna ”lagom” med fokus på styrketräning.

När jag var ute och gick i morse började jag tänka på vad det är som driver mig dag in och dag ut. Varifrån får jag lust och inspiration till att fortsätta med maten och träningen? Vad är det som gör att jag inte bara skiter i allt, sätter mig ner i soffan och grottar ner mig i en godispåse och bestämmer mig för att jag kan gå till gymmet en annan dag (eller aldrig mer..?) Kom fram till dessa fem punkter:

  • Hur jag mår
  • Hur min kropp har förändrats
  • Träningen (kicken, egentiden, urladdningen och uppladdningen)
  • Investeringen i mig själv
  • Den här bloggen

Hur jag mår: Det är en enorm skillnad på hur jag mådde pre LCHF och nu. De största skillnaderna är att jag inte får blodsockerfall mellan måltiderna – är sällan sjuk och blir jag det går det över snabbare – har fått en helt annan medvetenhet om vilken typ av mat jag stoppar i mig, dvs mer ekologiskt och närproducerat. Jag äter naturlig mat utan en massa tillsatser och skit. På detta sätt minskar jag riskerna att utveckla en rad välfärdssjukdomar. Kroppen är i balans. Varför förstöra ett vinnande koncept?

Hur min kropp har förändrats: Jag tackar styrketräningen för min numera fastare kropp :D. Jag har  blivit starkare och kan göra armhävningar på tårna. Bara en sån sak! Jag ser muskler som tidigare inte fanns och jag gillar det.  Jag kan handla kläder utan att gnälla över att det väller här och sitter åt där, vilket är enormt befriande (det kan nog även Fantastic gå i god på.) Jag låter sjukt fåfäng. I´m not.

Träningen: Kanske att det är jobbigt att börja träna, men har du väl gjort det går det inte att vara utan! De tre sista månaderna har jag inte tränat som jag velat på grund av semester, skada och förkylning. Vad hände? Deprimerad tjej! Oföretagsam, varken orkade eller ville göra något. Skithemsk känsla. But now, I´m back in track! Vad jag gillar med träningen är kickarna jag får när jag märker jag blivit starkare, snabbare, mer uthållig. Det taggar mig enormt mycket.  När jag tränar är det egentid. Det är bara jag, jag, jag som är i fokus och inget annat. Alltid musik i öronen så jag är totalt okontaktbar. Sist men inte minst älskar jag känslan när jag är färdig med dagens pass. Skakig, svettig och med hjärtat i halsen. Jag känner att jag lever!

Investerar i mig själv: Som man bäddar får man ligga – right?! Pay now, live longer.

Den här bloggen: Den driver mig till att fortsätta att dela med mig av alla tankar och saker som snurrar i min skalle. Det blir även lättare att hålla fokus på målet i och med att man delar med sig av bilder och resultat på vägens gång. Sen blir jag såklart pepp av alla som läser bloggen och kommenterar på den. Det gör så att man vill fortsätta -så thanks guys. Without you I´m nothing 🙂

Dom här fem punkterna gör alltså att jag håller mig på banan. Dom håller mig fokuserad och gör så att jag vill fortsätta dag in och dag ut – forever and ever ever, and ever ever.

What keeps u going?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 reaktioner till “Mål och motivation

  1. Tack själv! Du är en inspiration helt klart!

    Jag drivs nog allra mest av att jag har mindre fysiska besvär, framför allt mindre värk. Är musiker, basist, och kan spela mer än jag gjort på länge. Har Inga blodsockerfall.. Magen trivs. Har dessutom alltid velat ha magrutor och planerar att få det framöver.

  2. Men om man tränar. Äter strikt lchf sedan 2 månader, innan dess bantningsmat (läs fettfri nyttig mat) i år. Och tränat varierat och MYCKET senaste åren. Och vikten inte rör sig ner alls. Fettet är kvar. 7 kilo innan det slutar valka sig. Vad gör man då? Vill också se resultaten. Vill också bli stark. Smal. På LCHF.Är 26 år så borde resultaten gå fortare. Gillar bloggen mycket iaf.

    1. Hej Elin! Blev inspirerad av din kommentar så jag tänkte sammanställa en lista på saker som jag har upplevt begränsat min egen viktnedgång. Inte säker på att jag hinner skriva klart inlägget idag, men det kommer! Hang in there girl och tack för peppen 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *