Summering 95 dagar…

För 95 dagar sedan började jag mitt projekt – magrutor på 95 dagar….är det möjligt? Svaret på den frågan är såklart ja, men det gick inte riktigt vägen för mig. Varför? För att få synliga magrutor måste man till att börja med ha en låg fettprocent. Jag mätte mig för bara några veckor sedan, och då låg jag på 23.3%. Tråkigt nog mätte jag mig inte vid starten, så jag vet inte hur många fettprocent jag har tappat. Som tjej är det svårare att få rutorna att framträda, eftersom våra kroppar består av mer fett. Det är bara till att gilla läget, det är så vi är skapta. Därmed inte sagt att det inte går att få fram dom. Vi får bara kämpa mer. För att rutorna ska synas på en tjej, bör fettprocenten ligga någonstans mellan 14-20%. Förutom en låg fettprocent får man såklart se till att träna magmusklerna. Hur och vad som är bästa sättet, därom tvistar de lärda 🙂 . Jag talar bara för mig själv och mina egna erfarenheter -skriver mer om mina teorier under träningsdelen längre ner. Hur mycket vill man att dom ska synas egentligen? Jag föredrar nog magmusklerna på tjejen till vänster. Men det är ju en smakfråga.

Kosten

Jag valde att äta mig i form med LCHF. Jag har använt metoden som en diet, dvs jag har ätit  lite kolhydrater. Skulle tippa på 20-30 g /dag. Under den här resan har jag ätit nyttig, fet och god mat – aldrig gått omkring hungrig och ”svag” som man gör när man går på en ”vanlig” diet. Jag har ätit när jag varit hungrig. Inte räknat en massa points och kalorier, inte vägt min mat, bara lyssnat på min kropp. (Nu ljög jag lite..de två första veckorna tror jag att det var…skrev jag upp allt jag åt, vägde och la in på ”Matdagboken”. Detta gjorde jag inte för min skull, utan för er – då jag tänkte att ni kunde va intresserade av hur matintaget ser ut när man kör LCHF. Därefter – aldrig!)  Anyways, som jag skrev har jag lyssnat på min kropp. Jag har alltså inte ”svultit” den, utan tillfört energi när jag känt att det behövts, då främst i form av fett och sedan protein.

Hur har kosten hjälpt mig i min vikt/cm-minskning? Jag har bränt bort en massa fett! För att bränna fett, måste du äta fett. Det har jag gjort i massor :). Nästa steg är att minska insulinets påverkan i din kropp – vilket man automatiskt gör när man skär ner på kolhydraterna. Kroppen kan ägna sig åt fettförbränning istället för fettinlagring.  Genom kosten har jag känt mig mer i balans – sover bättre, orkar mer. Kroppen är mindre stressad,  vilket gör att även hormonerna är i balans. Det spelar roll för en lyckad viktnedgång. -”Men du har ju inte gått ner så mycket i vikt”, hör jag någon säga… (Bara 4.5 kg.) Nä det stämmer bra det! Jag vågar säga att det är tack vare styrketräningen som viktminskningen inte blivit större. Tack och lov för detta! Det betyder att jag inte tappat muskler, utan fett – och det är ju detta man eftersträvar!  Ni kanske minns att min syster också gått över till LCHF  och  hon tränar inte över huvudtaget….Jag kan garantera er, att efter 95 dagar kommer hon att ha gått ner mer i vikt än vad jag gjort- tack vare det faktum att hon inte tränar.

Jag kommer fortsätta med LCHF forever and ever ever, för jag tror att det är så vi är ämnade att äta. Naturlig oprocessad mat, utan rädsla för (mättat) fett. Självklart kommer jag tillföra med kolhydrater när dietfasen är över i form av bär, nötter och rotfrukter (och frukt när jag vill ha godis 🙂 )Aldrig ris, pasta, spannmål och andra sockerarter.

Träningen

Hur mycket och vad har jag tränat under de 95 dagarna? Jag började med  3-4 träningsdagar/vecka, för att sedan öka till 4 -5 den sista månaden. Ganska snart kom jag på att styrketräningen var det jag skulle fokusera på och tung sådan. Alltså, tre helkropps styrkträningspass per vecka och 1-2 konditionspass har det blivit. Konditionpassen bestod i början av långa låg/medelintensiva pass, men mot slutet av 95-dagars perioden,  blev det ofta kortare högintervallpass. Varför? Två anledningar- tidseffektivt och muskelstimulerande. Varför göra långa lågintensiva pass, när kroppen  är inställd på fettförbränning 24/7 tack vare kosten??? Jag har tidigare i mitt liv anammat morgonpromenader och annan lågintensiv fettförbrännande träning. Helt utan resultat vill jag tillägga! Det funkade inte för mig. När jag gick över till tung styrketräning och minskade på konditionsträningen kom resultaten som ett brev på posten! Min kropp formades om och många centimetrar har försvunnit från den!  Jag har sagt det förut och jag säger det igen…Girls, vill ni bli fastare och tona till kroppen är det tung styrketräning som gäller!

Om jag fick gå tillbaka och ändra något med träningen så skulle det bara vara en sak…Alldeles för sent kom jag på att även magen skulle tränas med tunga vikter. (Har kört med kroppsvikt och låga vikter största delen av tiden.) Vill man att muskler ska ”pop” and grow, ja då är det tungt och med få repititioner vi ska styrketräna. Om jag hade valt att göra det senare, hade kanske resultatet med rutorna sett i alla fall lite annorlunda ut…

Livet efter Mexico.

Vad står på agendan då??? Min jakt på rutorna kvarstår – måste ju se om jag kan få till det och hur lång tid det kommer ta mig. Sen närmar sig ju beach 2012 och varför inte vara i the shape of your life, lagom till dess? Jag vill ha mer muskeltonus! Har bestämt mig för att börja PT träna en dag i veckan fram till sommaren, för att se vad en sådan kan bidra med. Hur kommer upplägget för träningen att se ut då? Det får bli en diskussion med PT:n. Det kommer fortfarande vara fokus på styrketräningen såklart, ev med kettlebells. Ska det bli helkropp, split program, funktionellt eller tungt??? Längtar redan till diskussionerna jag och PT:n kommer ha :).

Nästa stora projekt (får man kalla sin man så?) är Fantastic. Han kommer då helt och hållet surrender till LCHF (och mitt våld mohohoho)  och förhoppningsvis börja styrketräna mer. Jag kommer agera kostrådgivare och PT åt honom fram till sommaren. Är sjukt nyfiken på effekterna den här livsstilen kommer ha på en man. Tvättbräda räknar jag kallt med 😉

I morgon bär det av till Mexico! Kan knappt tro att det är sant. Har väntat och längtat efter denna resa alldeles för länge… Kommer inte skriva lika ofta under semestern som jag gjort tidigare,  men något blir det garanterat. Mat, miljö, träning och säkert lite skrytbilder med…. – bye bye for now!

Hope to see u again!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 reaktioner till “Summering 95 dagar…

  1. Vilket superbra inlägg och bra skrivet. Ska verkligen ta med mig dina träningstips! Jag lever också efter LCHF och har ALDRIG mått såhär bra tidigare =)
    Ha en underbar resa!
    MvH

  2. Ha en fantastiskt semester! Och det blir kul att följa din, och gubens, fortsatta träning under våren!

  3. Ska jag tävla mot Mats? Om jag går över till LCHF och börjar träna, se vem av honom och mig som kan få till en tvättbräda först?

    Obs – hahahaha! Puss, ha en skön semerra!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *