Därför slutade jag räkna

Många tonårs tjejer har i dag en ätstörning. Jag var inget undantag. Var nöjd med livet, men inte med hur min kropp såg ut. Tyckte att jag var tjock, vilket jag såklart inte var (50 kg till min 169 cm). Ju mindre jag åt, desto bättre tyckte jag att jag var. Jag antar att det handlade om någon slags kontroll – och det här var något som jag riktigt bra på! Som tur var blev jag klokare med åren och gick så smått  över till en något sundare livsstil.

GI kom in i mitt liv och jag lärde mig allt om det glykemiska indexet. Läste på om vilken sorts mat jag skulle äta – och vilken sort jag skulle hålla mig borta ifrån. Eftersom jag fortfarande hade en släng av (ät) matstörning började jag väga min mat. För att se hur mycket fett, protein, kolhydrater och kalorier jag fick i mig. Under denna tid var Fredrik Paulun min stora inspiratör – och i hans bok ”Allt om fettförbränning” hade jag läst att om man verkligen skulle bränna fett och komma i form skulle energiintaget fördelas på  25% fett, 30% protein och 45% kolhydrater. Varje dag skrev jag upp vad jag ätit,vägde,  räknade och summerade. Det var alltså nu jag gick in i fasen väga, mäta, räkna – som skulle komma att följa mig en väldans massa år framöver.

GI gav mig inte den utdelning jag ville ha, så efter några år började jag leta efter andra alternativ och snubblade över Atkins dieten. Det var ett helt nytt förhållningssätt till maten till att börja med. Jag var fortfarande fettskrämd och tyckte det var hemskt i starten. Här hade jag levt i stort sett hela mitt liv på de magraste alternativen. Alltid light. Aldrig full fat. Anyways, mitt vägande och räknande fortsatte. Den enda skillnaden var, att nu blev det fokus på hur många kolhydrater jag fick i mig per dag, så jag vägde och räknade – så allt skulle bli ”rätt”. Jag gick ner de kilon som jag inte blivit av med under mina GI år, och det var ju ett plus i kanten. Men säg den lycka som varar för alltid. Jag började unna mig lite här och unna mig lite där och efter ett tag var kilona tillbaka där dom tidigare suttit.

Kommer inte ihåg hur jag snubblade in på kolhydrater.ifokus  första gången, men kommer ihåg att jag var helt tagen. Vad var det för skumma människor? Dom drack något som hette äggmjölk till frukost och tryckte i sig bacon, grädde och ägg i mängder….Och så gick dom ner i vikt…Det var min inkörsport till LCHF och folket som höll på med detta :).

Skillnaden mellan Atkins och LCHF var väl att man kontrollerade sitt fettintag  mer i Atkins. Jaha, en ny värld öppnade sig för mig. Igen :). Nu skulle jag äta ännu mera fett än tidigare. Bestämde mig för att följa regeln 80% fett 20% 20%. Vid det här laget vet ni vad det innebär antar jag…Det var bara till att ta fram vågen och börja väga och räkna så man fick i sig ”rätt” mängd av allt. Det här höll jag på med i sååååååå många år. Kanske inte varje dag, men alltför många dock. När jag tänker på den tid jag har lagt ner på detta vill jag bara gråta. Kunde gjort så mycket annat vettigt med den tiden.

Anyways, när jag började med LCHF gick jag såklart ner i vikt igen. Så småningom avstannade viktminskningen, men jag var NÖJD! Det var väl då jag även insåg att det här var ingen diet längre, utan det här var min nya livsstil.  Jag visste vad och hur mycket jag kunde äta utan att gå upp i vikt. Vägandet och mätandet fick en allt mindre plats i mitt liv, och ebbade så småningom ut helt. Fram tills…:D experiment magrutor på 95 dagar kom till 😀 Fast då gjorde jag det bara två veckor och endast  för att kunna  hänvisa till hur mycket jag fick i mig under en dag.

Med facit i hand – för mig är det en enorm befrielse att inte behöva väga och räkna. Att kunna släppa kontrollen liksom och bara ”köra”.  Därför har jag  slutat räkna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 reaktioner till “Därför slutade jag räkna

  1. Så bra skrivet!
    Jag har tyvärr börjat väga o räkna igen.
    Jäkla skit att man i vuxen ålder beter sig som en
    idiot!
    Varför?
    Nja, tycker inte att all träning ger de resulta jag
    förväntat mig. Kroppen har tappat knistan?
    För 10 år sedan skulle denna träning o lchf o Paleomat gett mig första pris på miss Fitness pallen.. Då..,
    Har bestämt mig för att vara i toppform…Snart..
    Har kämpat på, mannen har förändrat sin soffdegar smal kropp med mage till en super muskel hydda på några månader, karlen har inte tränar på 10 år!!!!
    Så orättvist!
    Nu testas det med kalorireducerad UFO kost,
    en snällare variant av Fakir.
    Varför inte njuta av en härlig LCHF kost genom
    att äta gott med en begränsning av Max 20 kolisar per dag…
    Hjärnspöken, go away!!

    1. Tjena hej!
      Jag vet precis vad du menar med att allt skulle varit lättare för 10 år sedan 🙂 Synd bara att jag inte var intresserad av att träna då. Man hade lätt haft bättre förutsättningar då. Men skam den som ger sig. Hur mycket och vad tränar du (förutom kettlebells i trädgården :D)?
      Håller med om att det är orättvist att gubbarna har lättare för att gå ner i vikt och forma kroppen. Jäkligt orättvist till och med.
      Så du kör typs fakir nu. Hur länge har du hållt på? Några glädjande resultat? Långt kvar till målet?
      Kör på (och släng vågen :)! Just kidding.

  2. Jag har också haft ätstörningar i många år tidigare, sen ätit ganska low carb men då alltid överätit VARJE DAG vid varje måltid – tills jag började med strikt LCHF! 🙂 Och sen har jag också upplevt alla andra positiva effekter som de flesta får som övergår till en livsstil med LCHF!

    Men mitt problem är att jag fortf väger o och räknar kcal och ja – kolhydrater såklart. För även om jag kanske inte är HUNGRIG, så älskar jag ändå att äta och njuter av varje måltid som om det vore den sista!! 🙂 Men där också problemet – jag vill äta MYCKET mängd när jag äter mina måltider också. Dels för att bli mätt och för att dra ut på måltiden för att det är gott och för att det är så långt till nästa mål också! Därav vill jag helst behålla mellis – men då blir det istället för mycket kcal!! Åt för ca en månad sen (o innan dess) runt 2200 kcal, men upplevde att jag lätt blev ”pluffsig” i framförallt ansiktet igen, så fick rådet att dra ner på kcal. (men då måste man ju ändå RÄKNA..!!) och att jag eg borde hålla min vikt på ca 1500 kcal/dag. Jag är 161 cm och väger runt 50 kg. Består av mest muskler och tränar MYCKET och är även mycket aktiv hela dagarna när jag inte tränar/motionerar. Men jag känner att 1500 känns som rena svältdieten för mig och mitt mål är inte att gå ner i vikt, utan att behålla den som jag har och just nu, och ca en vecka tillbaka bara – har jag lagt mej runt 1700-1800 kcal/dag men känner ändå att jag skulle KUNNA (eller vilja? :P) äta lite mer om jag ”fick” men jag vill inte bli sådär pluffsig i ansiktet igen..
    Och samtidigt tycker jag det e jobbigt att behöva räkna kcal också! Enormt energikrävande kan jag känna o tråkigt! Men nackdelen med lchf tycker jag ju är att kcal lätt kan skena iväg uppåt då när man mer tänker på att få ner kolhydr…. Tips?!!

    1. Hej Jen!
      Jag hör frustrationen i din röst 🙂 . Jag vill inte låta tråkig, men för att ”vinna” så måste du sluta räkna. Eller – så ska jag inte säga, för alla är vi olika. Men om jag ser till mig själv, så blev jag ”frisk” den dagen dag slutade räkna. För mig var det ett kontrollbehov att räkna, och det var sjukt läskigt när man väl skulle sluta. Men vet du…Det går! Som du själv säger – tiden det tar att mäta, väga och räkna är helt sinnes. Tid som man skulle kunna lägga på något bra mycket vettigare. Hur många gånger om dagen äter du? Och hur ofta/intensivt tränar du?
      Jag har idag ingen aning om hur många kcal jag får i mig om dagen – istället har jag lärt mig lyssna på kroppen.
      Jag känner ändå att man kan äta mycket (stora) portioner med LCHF, precis som du vill, och samtidigt hålla vikten. Man kan lätt få i sig ”för många” kcal från grädde, cr fraiche, nötter och ost tycker jag – det är kanske främst detta intag man får passa om man märker att man börjar bli lite rund;). Jag vet inte riktigt om jag har några andra bra tips…
      Hoppas att du hittar balansen!

      1. Hej och tack för ditt svar!
        Jag tror nog att du har rätt i att det blir lite ”friskare” av att inte hålla koll o räkna, men jaa..inte jättelätt och innan jag precis började med lchf så räknade jag faktiskt inte utan ”uppskattade på ett ungefär” utan det va när jag började med det och då jag började räkna kolhydr. så såg jag också i den appen hur många kcal jag fick i mig. Men jaa, jag vet inte. Nu går det ju ganska per automatik med det också så egentligen behöver jag väl kanske inte föra in allt i appen längre.

        jag äter varken grädde creme fr eller nötter. ost däremot ja, men har börjat dra ner på det men ersatt med annat OCKSÅ som gör mej mättare 🙂

  3. Åh herregud vilken fantastisk blogg. Jag tackar dig, har suttit och smygläst på jobbet nu i flera timmar, chefen skulle inte vara så nöjd hehe.

    Jag skulle vilja ha lite hjälp jag med! Jag har gått ner nästan 12 kilo i vikt med strikt LCHF och jag satte upp en målvikt som jag är knappa halvkilot ifrån nu. Men nu står jag liksom still, jag har läst och googlat otroligt mycket om detta och bestämde mig för att prova att sänka kaloriintaget. Jag tränar för tillfället styrketräning med PT 3 gånger i veckan, spelar lite fotboll tre gånger i veckan (slapp träning) samt försöker springa eller utöva annat konditionspass någon gång i veckan. Jag håller på och räknar och mäter och är livrädd för att om jag tar en till korv så kommer jag gå upp i vikt eller om jag har en halv dl grädde till i grytan så kommer jag gå upp och jag HATAR det. Jag kan skippa middagen om jag tycker att det blir för sent på kvällen då jag vet att jag ska väga mig på morgonen efter och vågen bör visa mindre om jag har mindre i magen. I början älskade jag LCHF och åt med nöje, nu nojar jag och pillar och jag är ta mig fan nästan alltid hungrig. Jag har lagt mig på ett kalorieintag av max 1300 per dag bara för att jag snabbt ska kunna bli av med det där sista halvkilot, jag har nämligen bestämt mig för att när jag nått min målvikt ska jag börja äta mer liberal kost. jag vet nu inte hur jag ska gå till väga för att få en sund syn på kost igen.

    Jag vet att vissa grejer inte är tillåtna med LCHF, t ex frukt, men jag VILL kunna äta lite vattenmelon ibland eller skära ner några klyftor äpple i min yoghurt men varenda ”expert” jag mailar säger bara ”frukt är socker och jättedåligt, ät inte det” Det hjälper mig inte alls. Jag pratar inte om att börja frossa i frukt utan ett äpple i veckan måste man väl kunna äta men jag får bara negativ respons. Vad är ditt tips från att gå från strikt LCHF till mer liberal. Jag överstiger aldrig 20 g per dag nu, hur mycket tror du jag kan äta per dag utan att gå upp i vikt igen?

    Inser att detta kan vara det längsta inlägget jag skrivit i mitt liv men jag vill verkligen ha hjälp för jag tror att jag börjar utveckla någon sorts ätstörning.

    puss och kram

    1. Lisa!
      Tack för värsta längsta mailet 🙂 ! Jag vill bara säga att jag inte glömt bort dig, och att jag kommer svara dig imorgon. Är alldeles för trött för att kunna säga något vettigt nu, och det är ju inget bra.
      Hörs imon!

    1. Hallå Lisa! Nu har jag kollat in inlägget på din blogg och ja – i mina öron låter det som en ätstörning. Kan bara relatera till mig själv hur jag var när jag mätte, vägde och räknade ALLT. Inklusive mig själv flera gånger om dagen. Ville ha kontroll liksom. Varför denna hang-up på 58 kilo? Varför mäter du dig inte istället? Det är ett bra mycket rättvisare sätt. 58 kg säger väl egentligen ingenting. Förutom att du varit ”duktig” när du väl nått dit. Som du själv säger väger du mindre och ser bättre ut än vad du gjort på många år. Det är ju sjukt bra! Ge dig själv lite cred istället.
      Eftersom du redan tränar mycket tänker jag inte råda dig att träna ännu mer. Däremot kanske det kan vara något att förändra din träning. Hur styrketränar du? Lätt eller tungt? Helkropp eller split? Byt ut den vanliga konditionsträningen mot intervallträning. Eller varför inte prova på Cross fit om du har möjlighet till det?!
      1300 kcal låter väldigt lite, men såklart beror det på vad de består av. Jag hade skippat (eller i alla fall dragit ner på) mjölkprodukter ett tag, inte ätit scones och andra LCHF bröd utan så ”ren” mat som möjligt. Kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker och majjo (el olja) och kokosfett.
      Vad gäller frukt så är det inget bra alternativ om du vill gå ner i vikt (bär är bättre), men självklart finns det plats för lite melon eller några äppleskivor när du nått ditt mål :). Jag ser frukt som godis och äter det mao typs aldrig eller sjuuuukt sällan. Men är jag sugen på något gott känns det bra mycket bättre att äta en frukt framför godis.
      Hoppas det hjälpte dig lite!

  4. Jag mäter mig också! men har liksom fastnat för det här med 58.
    Jag tränar för tillfället 3 pass med PT, styrketräning olika muskelgrupper varje gång. Vi kör alltid tungt så att jag blir helt slut i musklerna och jag har alltid träningsvärk dagen efter. Idag ska jag faktiskt köra någon typ utav crossfit så får se hur det går!
    Jag ska testa att dra ner på mjölkprodukterna nu ett tag och köra mer paleo. Inge mer bröd heller!
    Nu börjar jag väl mer och mer inse att mitt beteende är ganska skadligt och mitt mål just nu är att hitta en balans och en tillvaro där jag känner mig nöjd när jag vaknar på morgonen, inte stressa över att vikten inte är där jag vill att den ska vara osv. jag vet att jag borde äta mer och ska börja äta ett mellanmål när jag är hungrig. Innan har jag tänkt ”man ska inte vara hungrig på flera timmar med LCHF” och då äter jag inte, men har läst lite om WHEN nu i din blogg och det låter riktigt bra. PF tror jag inte att jag är redo för än. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver och det är riktigt intressant läsning. tack tack tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *