Vad ska jag äta efter träning?

Och vem ska jag tro på? Well, till att börja med kan man välja bort alla tips man får av peoples som inte kör LCHF eller Paleo. För dom är det självklart att man ska komplementera med protein och kolhydrater efter ett pass. ”Måste fylla på glykogenlagren”- och det tugget…En fettdriven kropp skiljer sig mycket från en som är kolhydratdriven. Inget att hämta där alltså.

Sen då? Man får fortfarande olika bud, beroende på vem man frågar.  Förvirringen blir stor och till slut vet man varken ut eller in. What to do? Det gäller att hitta källor som man kan ”lita” på och som överensstämmer med ens egna värderingar.  Jag har under en längre tid läst mycket på Marks Daily Apple (primal – paleoinspirerad blog), Rob Wolf´s (paleoguru) blog och Charles Poliquin´s (styrketräningsproffs) sida.  Jonas Bergqvist får självklart också vara med på ett hörn. Vettiga killar med mycket erfarenhet inom sitt område. De här fyra gubbarna har blivit mina  inspiratörer, vad gäller kost och träning.

Glider lite ifrån ämnet känner jag, men jag ville bara förklara lite hur jag tänker runt alla dessa ”kostråd” man får titt som tätt av olika personer. Bestäm dig för några människor som du tycker är vettiga och som du har likvärdiga värderingar och mål som. Sedan får man såklart modifiera lite, eftersom vi alla är olika. Find your own way.

Tillbaka till vad jag ska äta efter träning. Är ju inte så glad i kosttillskott, men när det kommer till PWO är det bara en sak som gäller. WHEY! Det består av vassleprotein och tas snabbt upp av kroppen, vilket gynnar musklerna och utvecklingen av muskelmassa. Men om man vill äta riktig mat då? Visst kan man göra det, kränga ett par ägg eller en kycklingfilé, men det tar mycket längre tid för kroppen att bryta ner och tillgodogöra sig proteinet från kött, fisk, ägg och mjölk – och precis efter träning skriker musklerna efter snabba byggstenar. ”Riktig” mat är alltså inte optimalt då.  Jag är en strong believer av att äta riktig mat framför att trycka i mig pulver och piller, men just på denna punkten har jag omvärderat. Och det ganska nyligen – efter ett snack med PT:n.  Sedan gäller det såklart och hitta ett pulver utan skit – och det är inte det lättaste. Det på bilden kommer från Holistic och väljer man vanilj, så är det bara good stuff!

Vad tänker jag om kolhydraterna efter träning då? No carb, low carb eller high carb? Det är nog här jag haft mitt största dilemma och hjärnan har fått gå på högvarv. Två skolor råder här. Den ena som säger att man behöver äta kolhydrater för att frisätta insulin som hjälper till att transportera energi in till musklerna. Den andra säger att är du fettdriven behöver du inte äta kolhydrater. Det enda du behöver är protein. Efter mycket läsande, faktasökande och googlande har jag kommit fram till att jag inte behöver kolhydrater efter träning.Varför? Så länge som jag bär runt på ”överflödigt” kroppsfett, är det no (or supermega-low) som gäller. Testade en ny PWO idag som jag definitivt kommer fortsätta med. Tell u all about it later gater.

Man ska såklart välja en PWO-dryck (eller måltid) som passar ens träningsmål. Mitt mål är att få mer muskelmassa och mindre kroppsfett, därav valet no/superlow carb. Tränar man flera pass om dagen, eller tunga pass två dagar på rad har man andra förutsättningar…Än en gång ät och drick efter dina förutsättningar och mål  Texten nedanför har jag lånat från Rob Wolf och förklarar på ett bra sätt vad jag menar.

The Purpose of the PWO meal can vary based upon desired effects. Fasting produces a different effect from both low carb and high carb PWO meals.  People get pretty spun out about which way is “right” but it’s really just a spectrum of options. In this situation the PWO meal of whey protein + coconut milk is providing quickly digested protein which will reverse catabolic actions of training, with just a bit of fat to suppress the normal glucose release of a large protein meal via glucagon. This would not be the end of the world but part of what we want with this PWO meal is the MAINTENANCE of insulin sensitivity. If we totally top off our glycogen stores PWO we impair insulin sensitivity and make it damn tough to lean out. So, one way to look at this is the a LC-PWO meal is focusing on muscular recovery and growth, while minimizing or limiting the effects of insulin or carbohydrate. This is in stark contrast with what we will see in the case of the high carb PWO meal. From my perspective this is THE PWO meal of choice from a health promotion standpoint. Insulin management, cellular stress mechanisms, hormesis…all the crap I’ll cover in the book are adressed when we choose a LC-PWO meal MOST OF THE TIME.*

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 reaktioner till “Vad ska jag äta efter träning?

  1. Jaaa du, buden är många om vad och hur man ska äta numera, så jag förstår att det snurrar runt innanför pannbenet 🙂 Toppenbra val av proteinpulver, tycker att Holistic är klart överlägset och har själv ännu inte hittat ett likvärdigt alternativ, då de innehåller sötningsmedel av alla möjliga sorter…..

    1. Hallå Marie! Ja Holistics pulver är det enda vettiga pulver som jag hittat. Typs allt annat innehåller sötningsmedel, sojalecitin och annat trams 🙁 Förrådet börjar tyvärr sina nu, dags att beställa nytt!

  2. Intressanta snubbar du nämner. Primal Blueprint damp ner i min postlåda idag och den har jag precis börjat läsa (efter att ha följt Mark ett bra tag på hans hemsida), likaså fick jag Rob Wolfs bok. 🙂 Och kul att du varit inne även på Poliquins sida, har gått 2 utbildningar för honom och han har VÄLDIGT mycket intressant att komma med!! 🙂

    Har lite problems med prottepulver jag med.. är väldigt laktoskänslig och vill undvika sojaprotein… hade väldigt gärna sett ett riktigt bra äggprotein på den svenska marknaden.. men icke….
    Holistics verkar bra! men tyvärr inte för laktosmagar…

    1. Ha ha ha, ganska lika där! Amen sluta, vad är det för utbildningar du har gått? Jag får nog börja hänga lite mer på din sida känner jag 🙂

      1. 🙂 Ja! Eller hur! Lika barn, leka bäst! 😉 haha.
        Dels har jag gått P.I.M.S.T. (Poliquin Instant Muscle Strengthening Techniques) och så Biosignature Practitioner, den senare är VÄLDIGT intressant! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *