Man är sig själv närmast

I senaste numret av Fitness Magazine utvärderar Fredrik Paulun de 10 ”hetaste” dieterna just nu. Guess what…Alla dieter förutom LCHQ och Isodieten är inget bra… 😯 . What a surprise! Här kommer en sammanfattning på nackdelarna med de olika kosthållningarna enligt honom.

Paleo: Kan vara socialt handikappande att inte äta alla livsmedel. Det är dyrt att äta enligt detta upplägg. Livsmedel som ris, majs och baljväxter är inte paleo, men de borde man äta eftersom det är nyttigt….
Jag säger check, jag tyckte oxå det var jobbigt ibland när man skulle äta ute…men inte när du lagar maten själv. Att det är dyrt att äta enligt paleo=true då man väljer mat med hög kvalitet (men det gör man väl med LCHQ med???eller???) Ris, majs och baljväxter är inte nyttigt.

Atkins: Man tar inte hänsyn till fettkvalitet och man förespråkar mycket mättat fett. Stor risk för biverkningar finns om man följer den strikta kolhydratfattiga inledningsfasen en längre tid.
Jag säger visst ska man ta hänsyn till fettkvalitet. Mättat fett är bra, inflammatoriska oljor som solros och majsolja bör undvikas. Undrar vilka biverkningar det är han pratar om…

Periodisk fasta: Fasta sänker blodsockret och höjer stresshormonerna. Det betyder att muskelmassa bryts ner och ditt immunförsvar försvagas.
Jag säger sänker blodsockret- check – och det är bra.  Muskelmassa hinner inte brytas ner på den korta tiden man fastar. Vad jag läst stärker man sitt immunförsvar genom PF.


Lågfettkost: Fettförbränningen minskar, vilket även viktminskningen då gör. Träningsorken blir sämre. När fettintaget blir lågt blir automatiskt kolhydratintaget högre, vilket i sin tur leder till större insulinutsöndring – och insulin är ju kroppens mest fettbildande hormon.
OMG! Vi tycker likasamma!!!

GI: Tar enbart hänsyn till hur snabbt blodsockret stiger efter en måltid. Även mat med lågt GI kan ha dålig effekt på hälsan ex fruktsocker och korv. Man tar inte hänsyn till fettkvalitet, vitaminer, mineraler och antioxidanter. GI har missbrukats på sista tiden då det nu förknippas med en lågkolhydrat kost, vilket det i grund och botten inte är.

VLCD (very low calorie diet): Så fort dieten är avslutad brukar man gå upp i vikt igen. Det låga energiintaget leder även till muskelförlust och därmed sänkt ämnesomsättning.
Jepps, är tvungen till att hålla med om detta.

LCHF: När man undviker kolhydrater bildas ketoner som ett alternativt bränsle. Ketonerna är sura vilket ger en surare miljö i kroppen med en rad konsekvenser. Ökad risk för benskörhet och inflammationer hör till dessa. Hjärnan får inte tillräckligt med bränsle och därför minskar den mentala kapaciteten. Träningslusten sjunker. Dieten kan leda till nedstämdhet. Det finns dock liberalare variationer av dieten som är mer hälsosamma.
Helt riktigt att ketoner bildas när kolhydrat intaget hålls lågt. Det är ett tecken på att man är i maximalt ”fettförbrännarläge”. Att man skulle få benskörhet av ketoner är eventuellt en världsnyhet. Mig veterligt får man detta av för lite kalcium i kosten, rökning, alkohol och  inaktivitet. Alltså inte av ett lågt kolhydratinnehåll. Vad beträffar hjärnan (och hjärtat) finns det forskning som visar på att dessa två  är effektivare när de drivs av ketoner. Att träningslusten skulle minska liksom att LCHF kosten kan leda till nedstämdhet får stå för honom. Jag kan bar se till mig själv (och tusen andra) som upplever det precis tvärtom.

 
Pauluns egna dieter: LCHQ är en livsstil för den som vill må bra och orka träna – det är inte en viktminskningsmetod. Isodieten är en viktminskningsmetod där man äter 1600 kcal om dagen i form av mat som mättar och bränner fett. Det finns stora mängder forskning utförd på de olika komponenterna i mina kostterorier. Jag har helt enkelt plockat ur de olika vetenskapliga rönen och samlat dem, så allt är beprövat.
Ja, vad säger man? Allt är beprövat enligt vetenskapliga rön. Då måste det ju betyda att det är hälsosamt och fungerar….Jag menar precis som att det är vetenskapligt bevisat att det är bättre att äta lightprodukter framför feta alternativ, det är bättre att använda sig av flytande margarin istället för hårt smör, och ett högt kolesterol är farligt och leder till hjärt och kärl sjukdom och du får cancer och dör om du äter rött kött…



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

En reaktion till “Man är sig själv närmast

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *