Tjejer och styrketräning

Nu kommer det handla om styrketräning. Jag läste en artikel igår som bara var helt rätt. Varför är det så, att vi tjejer tror att vi kommer bli värsta biffarna om vi lyfter tungt? Jag själv är absolut inget undantag. När jag började den här utmaningen- magrutor på 95 dagar- kollade jag såklart runt på diverse träningssidor och kom fram till att lyfta tungt är det ända rätta. Men innan dess var jag inte så övertygad. När man tränar med hög belastning  behåller man (förhoppningsvis) muskelmassan, samtidigt som man går ner i centimetrar. Precis vad jag är ute efter!  Det här med att man skulle bli en biff, vet jag  inte riktigt var det kommer ifrån, än mindre hur det skulle va möjligt. Såvida man inte viger sitt liv åt att träna och äta rätt 24/7.Och det går ju bara inte.

Biffiga killar, Hulken gubbar, amazonkvinnor… – hur många såna finns det på gymmet egentligen? Okej, vi har en och annan biff, men dom är få till antalet och har sett ut så sedan jag började gymma där. Majoriteten  av alla som tränar ser man ingen större skillnad på, fastän dom varit där fyra dar i veckan i två år, lyft och pressat. Jag inkluderar mig själv i den gruppen. Nu menar jag inte att alla vill bli lika stora som Hulken, dom flesta tränar säkert för att må bra. Vad jag menar är, med tanke på det antal timmar ovannämnda lägger på gymmet, borde det krylla av amazoner, om det nu var så lätt att lägga på sig muskler…

Så girls, vill ni slimma till er o bli toighta  är det som sagt tung styrketräning ni ska satsa på. 5-8 reps och heavy heavy weights. Det ska  kännas att man använder sina muskler. Och man ska svettas. Om man sen luktar hallon eller inte är en anna femma =)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 reaktioner till “Tjejer och styrketräning

  1. Håller med! Kör själv 2*6 reps och så tungt jag bara kan, vill precis klara den sjätte på det sista setet. Har fått min syster till att köra tungt, vill även att andra jag pratar träning med ska köra tungt! Man hinner definitivt sluta träna om man märker att man börjar bli ”för stor”

    1. Jag är helt inne på det spåret med. Kommer köra så i alla fall fram tills dom 95 dagarna är slut. Sen får vi ha en utvärdering på detta träningsupplägg [som jag tror kommer funka fantastiskt!)

      1. Det är ju roligare att köra tungt, tycker jag iallafall :p gillar att skifta upplägg så snart köra jag lite lättare och lite mer reps för att sedan köra stenhårt igen, variation är bäst 🙂

      2. jag försöker! Läser väldigt mycket tidningar(body mm) och är ofta inne på träningsforum. Har lärt mig mycket men jag har fortfarande mycket att lära 🙂

  2. Jag tycker personligen att kvinnan på bilden är jättesnygg! (Är själv man, 26 år).

    Men… jag tycker att det finns hur många tjejer som helst som är jättesnygga. Jag tycker att trådsmala modeller är snygga, jag tycker att mulliga kvinnor är snygga och jag tycker även att supersupersupervältränade kvinnor är riktigt snygga. Coolast är dock dom som är extremt vältränade. :þ

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *