I can´t get no sleep

Har varit inne på många paleo-bloggar den senaste tiden och den gemensamma nämnaren för alla, vad beträffar vårt sömnbehov är att vi måste sova 8-9 timmar per natt. Say what?! Det ger mig två alternativ – antingen behöver dygnet utökas med cirka 3 timmar, eller så får jag gå ner i arbetstid, så jag kan sova mer 😉 Som det ser ut idag blir det oftast 6.5 timmars sömn, med x antal ofrivilliga avbrott som beror på en snarkande man och en nattsuddande katt. Love them both to death, men just nu känner jag att jag har nått en gräns. Allt jag vill är att få sova ut och sova en hel natt utan avbrott .

Att sova för lite kan leda till en rad icke önskvärda saker. For example:

  • Störd ämnesomsättning: vid bra sömn aktiveras det parasympatiska nervsystemet som aktivera ämnesomsättningen. Vid stress och störd sömn är det sympatiska nervsystemet mer aktivt vilket hämmar den naturliga ämnesomsättningen. Därför kan dålig sömn leda till övervikt
  • Ökad risk för diabetes, typ 2. Insulinstörningar anses bl.a. kunna uppstå av störd djupsömnen.
  • Ökad hunger. Ökad tillverkning av aptithormonet grelin samt minskad tillverkning av det aptitdämpande hormonet leptin kan leda till att man äter mer, vilket kan leda till övervikt och insulinstörningar.
  • Ökad risk för hjärtsjukdomar, infarkt
  • Försvagat immunförsvar
  • Ökat blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar
  • Ökad risk för depression.
  • Ökad risk för utbrändhet, beroende på mindre djupsömn och återkommande uppvaknande
  • Minskad livskvalitet

Jag kommer alltså bli tjock, sjuk orkeslös och utbränd om detta ska fortsätta. I need help now!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *